بعد از کشمکش های مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از ورود و توزیع این موادها این بار نوبت به دولت رسید تا به نحوی جلو رشد اعتیاد را بگیرد .

 

به گزارش کناره به نقل از قشم آزاد ، بندی در طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر در کمیسیون قضایی و حقوقی به تصویب رسید مبنی بر اینکه به منظور کاهش مصرف موادمخدر و درمان معتادان دولت موظف است نیاز معتادان را به نحو صحیح تامین کند تا رابطه قاچاقچیان با مصرف ‌کننده‌های مواد مخدر ظرف سه سال قطع شود اما به نظر می رسید دولت با این عمل به دنبال یک کار اقتصادی می باشد تا اینکه اعتیاد را از بین ببرد .

خبر منتشر شده در برخی رسانه ها حاکی از تغییر رویکرد حاکمیت به مساله مواد مخدر است ، مجلس در هفته گذشته پیشنهاد اصلاح قسمتی از قانون مبارزه با مواد مخدر را تصویب کرد که طبق آن هم مجازات قاچاقچیان مواد مخدر کاهش پیدا کرده و هم این اختیار به دولت داده می شود تا مثل گذشته اقدام به توزیع کنترل شده مواد مخدر در بین مصرف کنندگان کند اما در این میان موافقت ها و مخالفت هایی هم صورت گرفته است .

بیشترین مباحثی که در این مورد ایراد شده است بحث چگونگی توزیع مواد مخدر است ؟ آیا تریاک کوپنی جمع معتادان را بیشتر می کند یا کمتر ؟ این سوال هایی است که در ذهن مردم ایران موج میزند .

دولت برای اینکه معتادان را به سمت خود سوق دهد و دست قاچاقچیان را از این مسئله کوتاه کند مجبور است تریاک را به زیر قیمت بازار به معتادان عرضه کند این عمل در یک نگاه بازتر می تواند به دلیل قیمت پایین این مواد مخدرجمعی را به جمعیت معتادان اضافه کند و در نگاهی دیگر اگر قیمت تریاک را گران کند دولت نمی تواند واسطه ها را از بین ببرد .

در بخشی دیگر شناسایی افراد معتاد و واسطه به تریاک بسیار سخت است که این مسئله می تواند بابی برای افراد معتاد سودجو باز کند و با کوپن تریاک دریافت کنند و آن را با قیمت گزاف تر به دیگران بفروشند و از پول فروش تریاک کوپنی مواد صنعتی دیگر همچون شیشه و غیره تهیه کنند پس این کار می تواند همانگونه که تاثیرات مثبت داشته باشد تاثیرات منفی را نیز در جامعه داشته باشد .

این روش توزیع قبلا هم در کشور سابقه داشته، به گونه ای که پیش از انقلاب در دوران پهلوی، مصوبه ای مبنی بر واگذاری تریاک به صورت کارتی یا اصطلاحاً کوپنی به معتادان بالای 60 سال شکل گرفته بود اما حال سن اعتیاد در ایران به زیر 15 سال رسیده است آیا دولت برای این سنین هم کوپن صادر می کند ؟

قانونی کردن توزیع موادمخدر، مصرف آن را بیشتر می‌ کند به هر صورت آزادسازی عواقبی دارد که اگر قرار باشد روزی به قانونی برسد، باید اجزای اجرایی آن کاملا مشخص باشد ، ممکن است با عواقبی روبه رو شویم که جمع کردن آن سخت باشد.

یکی دیگر از مشکلاتی که سد راه این طرح قرار دارد روی آوری خیلی عظیمی از جوانان به شیشه، ماری جو آنا، کراک و حشیش است، آیا تریاک می تواند جایگزین برای این موادهای مخدر صنعتی باشد این سوالهایی است که مسوولان باید به آنها پاسخ دهند.

 

انتهای  پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار