خطبه های نماز جمعه بندرگز به امامت حجت الاسلام سید ابوالفضل حسینی در اولین جمعه رمضان97
دوم رمضان المبارک ۱۴۳۹ هجری قمری
بسم الله الرحمن الرحیم
عن رسول الله ( ص ):
اِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ أَلا فَتَعَرّضُوا لَها؛در ابتدای خطبه خودم و شما نمازگزارانرا دعوت میکنم به تقوی الهی
در قدیم که سفرها اغلب با کشتی بود ناخدا منتظر میماند نسیمی بوزد تا با قرار گرفتن کشتی در مسیر باد بتواند به مقصد مورد نظر برسد
اگر باد ویزدن میگرفت و ناخدا غفلت میکرد ممکن بود مدتها از مقصدش عقب بماند این مصداق سخن یپامبر اکرم است کف فرمود ان لربکم فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها
بدون شک برای پروردگار شما در دوران عمرتان نسیم های رحمت باید به هوش باشید و خود را در معرض انها قرار دهید
در طول تاریخ افراد زیادی با قراردادن خود در مسیر این نسیم ها و غنیمت شمردن فرصت های طلایی به یکباره مسمیر زندگی آنها عوض شد کسانی مانند حر رسول ترک فضیل عیاض برخی از شهدائ دفاع مقدسو ومدافعین حرم
باید فرصت های طلایی را غنیمت شمرد
یکی از فرصت های طلای و از نسیم های رحمت الهی ماه مبارک رمضان است
وجود نازنین پیامبرد در اواخر ماه شعبان فرمودنند «أیُّهَا النّاسُ ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ ، شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ ، وَأیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ ، ولَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی ، وساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ . هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه ِ ، وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه ِ ، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ ، وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ ، ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ .
چه فرصتی از این بهتر اگر این نسیم رحمت الهی را از دست بدهیم مانند همان ناخدایی که از باد غافل بود معلوم نیست دوباره این فرصت برای ما فراهم شود چه کسی تضمین میکند که ما سال دیگر این ماه مبارک را درک میکنیم ؟
کافی است نگاهی به اطافمان بیاندازیم جای خالی افرادی که سال گذشته در میان ما بودنند و الان دستشان از دار دنیا کوتاه است را ببینیم خدای متعال یک بار دیگر این توفیق را بما داده تا میهمان بزرگترین ماه و بهترین لحظاتش باشیم پس بساید قدر بدانیم که پیامبر اکرم فرمودنند
فان الشقی من حرم غفران الله فی هذا الشهر العظیم
لذا باید حواسمان جمع باشد از این ماه غافل نشویم یکی از بدترین انواع غفلت غفلت از سرمایه عمر است چرا که عمر تنها سرمایه ما برای کسب سعادت ابدیست آن را ضایع نکنیم در قیامت قطعا جزء زیانکاران هستیم چرا که خداوند در سوره عصر فرمود و العصر ان الانسان لفی خسر
فخر رازی در تفسیر این ایه میگوید معنی این سوره را من از مرد یخ فروش اموختم که فریاد میزد رحم کنید به کسی که سرمایه اش ذوب میشود
از منظر جهان بینی اسلامی دنیا یک بازار تجارت بزرگ است
امام هادی ع فرمود
«الدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ الآخَرُونَ»همه زیان میکنند مگر آنها یی که برنامه دارند ان الذین امنوا و عملوا الصالحات
انشائ خداوند توفیق ایمان و عمل صالح در این ماه پر خیر وبرکت عنایت فرماید خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ قَاصِمِ الْجَبَّارِينَ مُبِيرِ الظَّالِمِينَ مُدْرِکِ الْهَارِبِينَ نَکَالِ الظَّالِمِينَ صَرِيخِ الْمُسْتَصْرِخِينَ مَوْضِعِ حَاجَاتِ الطَّالِبِينَ مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنِينَ...
و الصلاه و السلام علی عبده و ربسوله محمد و علی اهل بیه طیبین الطاهرین
فقد قال الله الاحد فی کتابه السند
إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ
لَا يُؤْمِنُونَ (55) الَّذِينَ عَاهَدتَّ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ وَهُمْ لَا يَتَّقُونَ
خداوند میفرماید بدترین جانوران کسانی هستند کافرشدند و ایمان نیاوردن
ایمان یعنی رعایت تقوی که خود و شما را دعوت و توصیه میکنم به رعایت تقوی الهی انجام واجبات و ترک محرمات
شردواب کی هستند و چه خصوصیتی دارند که بدترین هستن؟!!
فرمودند با تو و جامعه اسلامی عهد و صلح بستند پای میز مذاکره نشستن متعهد شدن اما در هر مرحله عهد شکنی کردنند هیچ گام موثری برنداشتند
چنین افرادی تصور نکنند که با نقض عهد میتوانند در جامعه اسلامی خللی ایجاد کنند بلکه هر کس از تعهدات خود نسبت به جامعه اسلامی سرپیچی کند و یا کوتاهی کند در انجام تعهدات فَحاسَبْناها حِساباً شَديداً وَ عَذَّبْناها عَذاباً نُکْراً
به حسابشان رسیدگی میکنیم سخت مورد مواخذه قرار شان میدهیم بعذاب بسیاردردناک مبتلامیکنیم تا کیفر کردار خود را ببیند ودرس عبرت باشند برای دیگران
قطعا عاقبت عهدشکنان زیانکاری و حسرت است عَذَّبْناها عَذاباً نُکْراً
این عکس العمل خداوند درمقابل عهدشکنان است.وظیفه جامعه اسلامی در مقابل کسانی که نقض عهد میکنند چیست ؟
- سوره مبارکه التوبة آیه ۱۲۳ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا قاتِلُوا الَّذينَ يَلونَكُم مِنَ الكُفّارِ وَليَجِدوا فيكُم غِلظَةً ۚ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ مَعَ المُتَّقينَ
هرکس به تعهداتش پایبند نیست با درشتی و قدرت و قوت پایداری در مقابلش ایستاد
نیاد گفت چون در اقلیت هستیم در حراس بیفتیم و جبهه کفر متحد است شکست میخوریم خداوند مصداق معرفی مکند وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
صحنه جنگ بدر با اینکه در اقلیت بودند اما پیروزی و ظفر از آن مسلمانان شد
مصداق دیگر باتوجه به مناسبت ایام سوم خرداد
فتح خرمشهر سوم خرداد؛ سند ایستادگی یک ملتاین پیروزىهاى بزرگ با فرهنگ و تفكر بسیجى و گفتمان مقاومت به نتیجه رسید.فرمان امام به شکلگیری هستههای مقاومت
در آخرین هفته بسیج در عمر پربركت حضرت امام و پس از پایان جنگ تحمیلى بود كه برخى خاماندیشانه از پایان مأموریت بسیج و لزوم انحلال آن سخن به میان مىآوردند. با اینحال حضرت روحالله در پیامى كه به مناسبت هفته بسیج سال ۱۳۶۷ صادر كردند با تأكید بر اینكه كار و مأموریت بسیج به پایان نرسیده است و بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به كار خود ادامه دهد، فرمودند: «باید بسیجیان جهان اسلام در فكر ایجاد حكومت بزرگ اسلامى باشند و این شدنى است، چراكه بسیج تنها منحصر به ایران اسلامى نیست، باید هستههاى مقاومت را در تمامى جهان بهوجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.
تأكید امام راحل عظیمالشأن روى شكلگیرى هستههاى مقاومت در تمامى جهان از آن رو بود كه شكلگیرى بسیج تجربه گرانقیمت و كارآمدى را در اختیار نظام جمهورى اسلامى ایران قرار داده است كه این تجربه مىتوانست در بیرون مرزهاى جغرافیایى ایران اسلامى نیز پیشبرنده گفتمان اسلام ناب محمدى(ص) و انقلاب اسلامى باشد.
مصداق دیگر جبهه مقاومت - نیمنگاهى به تحولات منطقه غرب آسیا در چند دهه گذشته، ابعاد گوناگون كارآمدى این عمق راهبردى انقلاب اسلامى را آشكار مىسازد. درست همان زمان كه جریان ارتجاع وابسته به نظام سلطه بهدنبال آشتى با غده سرطانى صهیونیسم در منطقه بود، گروههاى كوچك مقاومت اسلامى با الهامگیرى از گفتمان انقلاب اسلامى و فرهنگ مقاومت
آزادى خرمشهر، مسیر پایدارى و مبارزه اسلامى را برگزیدند و چنان به بالندگى رسیدند كه در جنگهاى متعدد، افسانه شكستناپذیرى رژیم اشغالگر قدس را بر باد دادند.
- تأثیر چنین روندى بر تحولات راهبردى منطقه تا حدى است كه امروز از محورى بهعنوان «محور مقاومت» یاد مىشود كه مناسبات و طراحىهاى سلطهگران استكبارى و اذناب آنها را بر هم مىزند. اكنون، مىتوان گفت بسیج بار دیگر در میدان تحولات منطقه واردشده و بازیگر اصلى این صحنه است. جوانان مجاهد و شهادتطلب عراقى، لبنانى، سورى، پاكستانى، افغانستانى، یمنى و... با الگوگیرى از این یادگار امام راحل(ره) با كمترین امكانات، اما با ایمان حداكثرى به میدان آمده و ابتكار عمل را در دست گرفتهاند. اگر امروز فرهنگ شهادتطلبى در هر كوى و برزنى از عراق، سوریه و یمن سارى و جارى است، نباید فراموش كرد كه حشدالشعبى در عراق، حزبالله، زینبیون و فاطمیون در سوریه و انصاراالله در یمن، پیروز میدان مبارزه با تكفیر و مقابله با متجاوزین، الگوى خود را بسیج مستضعفین و تفكر جهادى او قرار دادهاند. مصداق سخن نقض عهد امریکا و خروج از برجام
این خروج نشان داد که دشمن تابلو دار قابل اعتماد نیست .
آزمون بزرگ مسولین بعد از خروج امریکا از برجام حفظ عزت و اقتدار ملت
خروج دولت آمریكا از برجام، مردم ایران و افكار عمومى جهان تجربهاى از دو نوع رویكرد متفاوت كه ماحصل رویدادهاى چند سال اخیر است. در یك سو ایران اسلامى است كه به رغمبىاعتمادى به طرف مقابل، با اجراى دقیق مفاد توافق صداقت خود را نمایان ساخت
و در سوى دیگر، همچون آمریكایىها آشكارا نقضعهد كردند و یا همچون اروپایىها با سیاست یكبامودوهوا عملاً جانب انصاف را رعایت نكردند.
با اعلام رسمى خروج دولت ایالات متحده آمریكا از برجام، پرونده مواجهه نظام سلطه و نظام اسلامى وارد مرحله جدیدى شد كه شرایطى متفاوت از گذشته را داشته و مستلزم اتخاذ رویكردهاى متناسب با مقتضیات جدید است. دیگر نمىتوان از دیپلماسى لبخند و انعطاف انتظار موفقیت داشت. - اگر تا دیروز تحریمها متغیر اثرگذار بر صحنه مواجهه بود، تجربهبىفایده بودن توافق و تعامل براى تغییر اصل و یا اثر این متغیر را ثابت نمود. اینك موضوع تعیینكننده دیگر «منافع اقتصادى» نیست، بلكه «منافع حیاتى» همچون «عزت ملى» است. انتخابهاى ملت ایران بین دوگزینه گشایش و یا ضیق معیشت نیست، بلكه برگزیدن راه «عزت» و یا «تحقیر» ملى است. ازاینرو ضرورى است تصمیمگیرى در خصوص مختصر برجامانده از برجام تصمیمى مبتنى بر عزت ملى اتخاذ شود.
ضمن حفظ اصول و سیاستهاى كلان، لازم است تاكتیكهاى مواجهه بهصورت پویا بازطراحى شود. تغییر دیپلماسی از دیپلماسى لبخند و انعطاف به ارائه پاسخهاى نامتقارن و غیرقابل پیشبینى براى حریف
ترمیم و تغییر تیم فعال در میدان دیپلماتیك، با توجه به حضور 4 جاسوس در تیم قبلی .
عبرتآموز این تجربه، بناگذارى توافق بر عدماعتماد به طرف غربى و پرهیز از سهلاندیشى و خوشبینى است.
اما از سوى دیگر امید است مواضع اخیر و عملكرد ترامپ براى دولتمردان درس عبرتى باشد كه به صرف اعتماد به طرف مقابل، ظرفیتهاى ملى را نادیده نگرفته
منتقدان دلسوز داخلى را كه در همان زمان به بیان اوصاف معجزهگونه برجام نقد داشتند تحقیر نكرده و بپذیرند كه مذاكره و مواجهه با قدرتهاى سلطه، تدبیر خاص خود را مىطلبد كه فرض اول در آنبىاعتمادى به طرف مقابل است.اكنون دیگر انتظار اقتصادى از برجام ناقص فعلى نیز بیهوده است؛ بنابراین ناگزیر
از پذیرش واقعیتى هستیم و آن تغییر معادله اثرگذار بر مواجهه ایران و غرب است. اگر تا دیروز تحریمها متغیر اثرگذار بر صحنه مواجهه بود، تجربه بدعهدی دنیای غرب و خروج آمریکا از برجام ثابت نمود اینك موضوع تعیینكننده، دیگر «منافع اقتصادى» نیست، بلكه «منافع حیاتى» همچون «عزت ملى» است.
دوگانه كاذب معیشت-توافق اگر روزى براى رسانههاى غرب و غربگرایان كاركرد داشت و مانع از مشاهده واقعیتهاى مذاكرات شد، اما اینك این فضاسازىهاى رسانهاى و تبلیغاتى رنگباخته و باید در فضایى عقلانى و مبتنى بر واقعیات تصمیم گرفت.
ازاینرو ضرورى است تصمیمگیرى در خصوص ادامه مذاکره با اروپا و همچنین روسیه و چین، تصمیمى مبتنى بر عزت ملى اتخاذ شود.
اینكه پس از فراز و نشیب فراوان در مذاكرات هستهاى، كشور به نقطهاى كه در سال ۸۲ قرار گرفته بود، بازمى گردد و مسؤولان مذاكرات هستهاى ناچارند مشابه ۱۵ سال گذشته، بار دیگر با تروئیكاى اروپا كار مذاكرات هستهاى را پیش ببرند، معنایش آن است كه به راهبرد منطبق با منافع ملى و رویكردهاى عقلانیتگرا و تجربهمحور كه رهبر معظم انقلاب از آغازین روزهاى پدید آمدن مسأله هستهاى تا به امروز بر رعایت آن اصرار مىورزیدند، توجه دقیق صورت نگرفته است.
بنابراین، امروز كه در چنین نقطهاى قرار گرفتهایم، ضرورت دارد به راهى كه پشت سر گذاشته و تجربیاتى كه اندوختهایم، نگاهى بیفكنیم و با ترسیم نقشه راه جدید كه مطابق با منافع ملى كشور و توصیههاى راهبردى رهبر حكیم انقلاب باشد، قدم در مسیر دشوار و سرنوشتساز پیش رو بگذاریم.
غصب بیت المقدس ماییه ننگ دولتهای اسلامی
در سایه سكوت شرمآور سران كشورهاى مرتجع عربى و نهادهاى حقوق بشرى؛
انتقال سفارت آمریكا از تلآویو به قدس اشغالى با قربانى كردن ۷۰ فلسطینى !در جریان این تظاهرات كه مسأله اعتراض به انتقال سفارت آمریكا از تلآویو به قدس هم به آن اضافه شده بود، بر اثر حمله نظامیان صهیونیست به فلسطینىها دست كم ۶۱ فلسطینى شهید و بیش از ۲۷۷۰ تن زخمى شدند كه از بین زخمى شدگان ۲۲۵ تن كودك و ۷۹ تن زن بوده و هشت تن از شهدا نیز كودك بودند. همچنین در جریان این كشتار فلسطینىها توسط نظامیان صهیونیست، ۱۳ خبرنگار زخمى شدند.
انتقال سفار آمریكا به قدس شریف خیانت آشكار مثلث شوم آمریكا،ال یهود و آل سعود براى یهودىسازى قدس شریف است. روز انتقال سفارت آمریكا به قدس شریف روز نكبت دیگرى در سالروز نكبت سلطه و تجاوز و تشكیل غده سرطانى رژیم صهیونیستى در سرزمین فلسطین است.
اقدام گستاخانه ترامپ نتیجه معامله گرى فریبكارانه سعودىها،اماراتىها براى حراست از پایههاى لرزان حكومت هاى قبیلگى آنها است.خنجرى كه سعودىهاى خیانت پیشه در همراهى با صهیونیستها و آمریكایىها در انتقال پایتخت آمریكا به قدس شریف وارد كردند در آینده نزدیك بر قلب خائنان آل سعود فرود خواهد آمد و بساط رژیم پوشالى آنان را برخواهد كشید.
شعله خیانت و جنایت مثلث شوم عبرى، عربى و آمریكایى براى یهودىسازى قدس با گسترش انتفاضه ملتهاى مسلمان، دامن ناپاك آل سعود را به آتش خواهد كشید و بر رسوایى و فضاحت آنان خواهد افزود. ملتهاى غیور و شجاع مسلمان در سراسر دنیا لازم است در برابر این توطئه خیانت و جنایت سعودىها و هم پیمانان مرتجع و مزدور آنان در منطقه بپا خیزند و ناقوس رسوایى آل سعود و این توطئه نكبت بار را در سراسر گیتى به صدا در آورند.
kenare.ir
انتهای پیام/