استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران با یکهزار و 500 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی همچون جنگل، دریا، دشت و کشتزارهای سبز و طلایی؛ این روزها میزبان گردشگرانی از نقاط مختلف کشور است.

 به گزارش کناره سرسبزی همراه با آب و هوای مطلوب در آغاز سال، ساحلی بودن و قرار گرفتن در مسیر سفر زائران حرم رضوی به توسعه گردشگری گلستان کمک کرده است.
در این پیوند طبق آمارها در هفته اول تعطیلات سال نو حدود یک میلیون و 400هزار نفر از جاذبه های استان بویژه در حوزه طبیعی مانند جنگل ها، پارک های جنگلی، آبشارها و ساحل خزر دیدن کردند.
استان مرزی گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان و از شرق و غرب با استانهای خراسان شمالی و مازندران همسایه بوده و با توجه به زیست اقوام و قومیت های مختلف به عنوان نماد وحدت کشور شناخته می شود.
این استان به علت تنوع جغرافیایی و قدمت دارای جاذبه‌ های گردشگری متعددی مانند برج‌ های تاریخی، مدارس و تکایای قدیمی، مقبره مشاهیر، تپه ‌های باستانی، عمارت‌ و کاخ ‌های قدیمی، غار، کاروانسرا، حمام‌ های کهن، پارک‌ های جنگلی از جمله پارک ملی گلستان، آبشار، چشمه ‌سار، تالاب‌ های بین ‌المللی، گِل‌ فشان، دهکده ‌های ییلاقی و ازهمه زیباتر ‌جزیره آشوراده است.
سابقه تمدنی در برخی مناطق گلستان با توجه به کاوش‌ های باستان شناسی به حدود هفت هزار سال قبل بر می‌ گردد، همچنین آثاری که در دهه‎ های اخیر بخصوص از تورنگ ‎تپه گرگان کشف شده، قدمت سکونت مردم این منطقه را به هزاره‎ های سوم و چهارم پیش از میلاد می ‎رساند.
در این پیوند موزه گرگان به عنوان موزه منطقه ای در سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و سنگ نبشته ها، بخشی از فرهنگ غنی این خطه را به نمایش درآورده است.
استان گلستان همچنین نامداران بسیاری را پرورش داده که از آن جمله عبدالقاهر جرجانی، سیداسماعیل جرجانی، فخر‌الدین‌اسعد گرگانی، میرداماد و میرفندرسکی هستند.
این استان به عنوان نگارستان ایران ظرفیت های فراوانی در بخش گردشگری و صنایع دستی نیز دارد و قطب‎ تولید فرش ترکمنی، قالیچه، قارچین، گلیم، نمد وهنردست های گلدوزی، سوزن‎ دوزی، ابریشم ‌دوزی، زیورآلات ترکمنی، ساخت آلات موسیقی، سبد بافی، ریسندگی و بافندگی الیاف، پارچه ‎بافی و تولید وسایل چوبی است.
از دیگر صنایع دستی عمده استان می ‎توان به جاجیم‎ چه، چادرشب، دستمال، رومیزی، سفره، لباس‎ های زیبای محلی، پلاس، پشتی و زیورآلاتی مانند گوشواره، دستبند، سینه ‎ریز، پابند و بازوبند اشاره کرد.
سوغاتی‎ های استان گلستان نیز بیشتر قالی و قالیچه، پشتی ‎های ترکمنی، سوزن‎ دوزی‎ های ترکمن، جاجیم‎ های کوهستانی گرگان، صنایع دستی روستایی، ماهی و خاویار است.
این استان از لحاظ آثار طبیعی علاوه بر مناطق جنگلی و استپی دارای جاذبه‎ هایی همچون پارک ملی گلستان، پارک طبیعت ناهارخوران، ذخیره‎ گاه ‎های جنگلی، سواحل زیبای بندرگز و بندرترکمن، آشوراده جزیره ایرانی خزر، غار شیرآباد، آبشار کبودوال، تالاب‎ های بین‎ المللی و جنگل‎ های منحصر بفرد سرخدار در علی‎ آبادکتول بوده که گونه ‎های متنوعی از اقلیم را به وجود آورده است.
در زمینه آثار تاریخی وطبیعی دیدنی گلستان نیز می توان به میل قابوس، شهر تاریخی جرجان، دیوار دفاعی گرگان، بافت قدیمی شهر گرگان و جنگل ها وآبشارها اشاره کرد.
بلندترین برج آجری جهان با نام میل قابوس در گنبدکاووس و در شرق استان گلستان واقع بوده و با قدمت هزار ساله یکی از شاهکارهای دنیا است که چند سال قبل ثبت جهانی شد.
طبق نوشته ‌های کتیبه برج قابوس؛ امیر شمس‌ المعالی در سال 397 هجری قمری اقدام به ساخت این برج طی پنج سال کرد.
ارتفاع برج از کف تپه تا زیر قاعده مخروط 37 متر و گنبد مخروطی آن 18 متر بوده که در مجموع 55متر بلندی داشته و بر روی تپه ای 15متری قرار دارد.
برج قابوس از آثار معماری قرن چهارم هجری است که در نزدیکی شهر تاریخی جرجان و به عنوان مقبره بانی بنا احداث شده است.
شهر تاریخی جرجان نیز در شرق گلستان در حوزه شهرستان گنبدکاووس واقع بوده و با قدمت حدود هفت هزار ساله کاندیدای ثبت در فهرست آثار جهانی است.
از دیگر آثار دیدنی گلستان دیوار تاریخی گرگان بوده که دومین دیوار تاریخی جهان پس از دیوار چین بوده و به طول 200 کیلومتر از گمیشان در ساحل خزر تا حدود کلاله در شرق گلستان امتداد دارد.
این دیوار در دوران ساسانی برای در امان ماندن از هجوم اقوام شمالی احداث و تلاش برای ثبت جهانی این اثر از سال 91 آغاز شده است.
بافت قدیم گرگان و اماکن تاریخی و مذهبی همچون امامزاده نور، مسجد جامع، امامزاده عبدالله، مدرسه عمادیه، خانه‌ های قدیمی، تپه‌ های باستانی و ده‌ ها اثر تاریخی و فرهنگی از دیگر دیدنی های پرجاذبه برای گردشگران در گرگان و گلستان است.
سواحل آرام خزر در حوزه استان گلستان از دیگر جاذبه های گردشگری و تفریحی این منطقه است.
دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان به شمار می آید که بین کشورهای ایران، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و روسیه واقع شده و سهم استان گلستان از سواحل آن افزون بر 100کیلومتر است.
همچنین آشوراده در دل خزر بستر مناسبی را برای محیط زیست جانوری و فعالیت های شیلاتی و اقتصادی فراهم ساخته و از گذشته دور به لحاظ شرایط اقلیمی و چشم اندازهای زیبای طبیعی مورد توجه گردشگران بوده است.
آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می شود و به دلیل برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد یکی از قطب های مهم گردشگری و نوروزگردی در گلستان به شمار می رود.
اجرای طرح های گردشگری در 10 درصد آشوراده در سفر سال 93 کاروان تدبیر و امید به گلستان مصوب و در انتظار اجرایی شدن است.
از سوی دیگر تالاب های بین المللی آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان از مناطق دیدنی استان است که سالانه طبیعت گردان و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
این تالاب ها زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر به شمار می رود و به دلیل این جاذبه های طبیعی در ایام مختلف پذیرای خیل بی شماری از مسافران و گردشگران است.
واقع شدن در مسیر سفر زائران حرم رضوی و نیز توسعه امکانات حمل و نقل مسافران با توجه به دو فرودگاه استان در گرگان و کلاله، اتصال به راه‌ آهن گرگان - تهران و گرگان - اینچه برون نیز از دیگر زمینه های توسعه گردشگری در این استان است.
380 هزار هکتار اراضی جنگلی، پارک ملی گلستان و پارک های جنگلی النگدره، امام رضا (ع)، قرق، دلند، کبودوال و ناهارخوران با امکانات لازم برای اقامت موقت مسافران نیز هم اینک پذیرای گردشگران بسیاری است.
همچنین گلستان در شمال ایران با داشتن جذابیت های مختلف طبیعی و از جمله آبشارها و چشمه سارهای فراوان به سرزمین آبشاران معروف است.
در این استان شیب تند رشته کوه البرز که خود سرچشمه رودهای فراوانی است آبشارهای بزرگ و کوچک بسیاری بوجود آورده که‌ جلوه‌ های زییایی را ایجاد کرده است.
بیش از 60 آبشار کوچک و بزرگ در گلستان شناسایی شده که از جمله شیرآباد، لوه، کبودوال، گلستان، باران کوه، زیارت ، دوآب و شادان (هفت طبقه) بوده که در جای جای این استان پراکنده است.
دهکده های ییلاقی و مناطق کوهستانی گلستان نیز با برخورداری از جنگل های انبوه و مراتع سرسبز و قله های مناسب پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی است.
از جمله دهکده های ییلاقی گلستان می توان به درازنو و جهان نما در کردکوی، سیاه مرزکوه، الستان، خولین دره، مایان، افراتخته و چه جا در علی آبادکتول، گلیداغ در کلاله، قلعه قافه در مینودشت، خوش ییلاق در آزادشهر اشاره کرد.
به گزارش کناره گردشگری روستایی امروزه رو به توسعه است و کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان 37 روستای هدف گردشگری در استان شناسایی کرده اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار