مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: کانال های خزینی و چپ اوغلی به عنوان تنها آبریزهای خلیج گرگان با اعتبار 100 میلیارد ریال و با هدف جلوگیری از نابودی این خلیج لایروبی می شود.

به گزارش کناره،  اسماعیل مهاجر در آستانه فرا رسیدن هفته محیط زیست در نشستی با رسانه های گلستان اظهار داشت: در سفر هفته گذشته معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به گلستان، با پرداخت 50 میلیاردریال برای آغاز این طرح موافقت شد که امیدواریم با اجرای زودهنگام طرح از وارد شدن و تخریب هر چه بیشتر به خلیج جلوگیری شود.
مهاجر افزود : مابقی اعتبار برای لایروبی این کانال ها با بهره گرفتن کامل از توانمندی های گلستان در ابعاد ملی و استانی تامین خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: کانال چپ اوغلی به عرض 3 متر و طول 4 کیلومتر و کانال خزینی به عرض 3 متر و طول 2.5 کیلومتر با اجرای این طرح لایروبی و مسیرهای ورود و خروج آب به این خلیج هموار خواهد شد.
مهاجر بیان کرد: تغییرات اقلیمی و خشکسالی مداوم سال های اخیر تاثیر مخربی بر خلیج گرگان گذاشت و آب موجود در آن را تا حد زیادی کاهش داد.
وی اضافه کرد: مسدود شدن ورودی آب از کانال خزینی به دلیل افزایش رسوبات موجب پسروی فراوان آب خلیج تا حدود 10 متر شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: بخش های زیادی از خلیج گرگان محل زادآوری و تخم ریزی گونه مختلف جانوران و پرندگان است که بی توجهی به سرنوشت این خلیج علاوه بر احتمال تکرار داستان دریاچه ارومیه آسیب های جدی به اکوسیستم منطقه نیز وارد خواهد کرد.
وی بیان کرد: در صورت ادامه خشکی خلیج گرگان، بخش های زیادی از ظرفیت گردشگری احداث شده در ساحل غرب استان بدون استفاده شده و آسیب جدی به صنعت گردشگری این مناطق وارد خواهد شد.
مهاجر افزود: وارد شدن انواع فاضلاب به این خلیج دیگر چالش جدی محیط زیست گلستان است که تلاش می کنیم با افزایش نظارت ها و بازرسی ها از بیشتر شدن دامنه آن جلوگیری کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: کمیته نجات خلیج گرگان در استان تشکیل شد که امیدواریم با اندیشیدن تهمیدات مناسب و اجرای برنامه های کوتاه میان مدت و بلند مدت و تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز شاهد خروج خلیج گرگان از بحران گرفتار شده باشیم.
مهاجر در ادامه بروز آتش سوزی های متوالی در فصل گرما را یکی دیگر از مشکلات محیط زیست گلستان دانست و گفت: کمبود نیرو و امکانات از جمله نارسایی های جدی برای عکس العمل به موقع و خاموش کردن آتش سوزی جنگل ها است.
وی اضافه کرد: علاوه بر گردشگران که با خاموش نکردن آتش پس از پایان تفریحات زمینه ساز بروز آتش سوزی در جنگل می شوند برخی کشاورزان هم با بی توجهی در افزایش آمار حریق جنگل ها نقش دارند.
به گفته وی برخی از کشاورزان گلستان پسماندهای کشاورزی زمین های خود را پس از برداشت محصول آتش می زنند و با اقدام خود علاوه بر ضرر رساندن به خاک، جنگل های حاشیه زمین های خود را نیز دچار حریق می کنند.
مهاجر گفت: پارسال ده ها هکتار از جنگل های بکر هیرکانی به واسطه همین رفتارهای بی خردانه دچار آتش سوزی و نابودی کامل شد.
وی بیان کرد: همه استان های شمالی برخوردار از جنگل با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند که برای برخورداری از آمادگی کامل به هنگام حوادث مانور اطفا حریق در جنگل با شرکت استان های گلستان ، مازندران ، گیلان و خراسان شمالی 24 تیرماه به میزبانی گلستان برگزار خواهد شد.
وی تغییر کاربری اراضی کشاورزی به باغ و ویلا را دیگر چالش محیط زیست گلستان دانست و گفت: این میراث نامبارک از مدیریت های گذشته به ما رسیده است که تلاش می کنیم با همکاری دستگاه قضایی، مانع از تضییع حقوق بیت المال شویم.
مهاجر به اهتمام دولت در اجرای مصوبات سفر استانی به گلستان نیز اشاره کرد و گفت: اجرای طرح های گردشگری در آشوراده تنها جزیره ایرانی خزر به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم گلستان که در هیات دولت به تصویب رسیده است، به زودی اجرایی می شود.
وی به تغییر مسیر جاده پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: با مشارکت سرمایه گذاران خارجی، اجرای این طرح با عنوان بزرگراه نوکنده - آشخانه از سال آینده آغاز می شود.
مهاجر افزود: با ساخت جاده جدید مسیر کنونی پارک ملی گلستان به عنوان یکی از جاذبه های اکوتوریسم در راستای جذب هر چه بیشتر گردشگران مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
وی به جلوگیری از انتقال آب زرین گل به شاهرود نیز اشاره کرد و گفت: آغاز غیرعلمی این طرح علاوه بر هزینه زیاد خسارت های فراوانی به محیط زیست وارد کرد که پس از انجام شکایت به مراجع قضایی از ادامه اجرای طرح جلوگیری و مانع تکمیل آن شدیم.
مهاجر به برنامه های هفته محیط زیست در استان اشاره کرد و افزود: در این هفته و با مشارکت فعال شهرستان ها بیش از 80 برنامه مانند پاکسازی طبیعت ، معاینه فنی خودروها ، برگزاری همایش شهروند دوستدار محیط زیست ، دیدار با خانواده شهدا و جلسه هم اندیشی بررسی چالش های زیست محیطی استان برگزار خواهد شد.منبع:ایرنا

 

مطالب مرتبط:

خلیج گرگان در محاصره فاضلاب‎ها/ خلیج دیگر بوی زندگی نمی‎دهد

خلیج گرکان به زودی خشک می شود !

6 سال زمان تا مرگ خلیج گرگان/همراه ساختن کشورهای همسایه خزر برای حل مشکل خلیج گرگان + تصاویر

مرگ تدریجی خلیج گرگان ، میراث گذشتگان در خطر تهدید جدی

وضعیت خلیج گرگان نگران کننده است/ با گذشت 10ماه از سفر ریاست جمهوری،هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است

آگهی مزایده اجاره ورودی منطقه ساحلی بندرگز+ شرایط مزایده

ساحل زیبای بندرگز در غروب روز ابری + عکس

فلامینگوها در ساحل نوکنده + تصاویر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار