اگر چشمتان را ببندند و با همان حالت شما را به ساحل دریای خزر در بندرگز ببرند و بگویند کجا هستید، احتمالا خواهید گفت در مجاورت یک کانال بزرگ جمع‎آوری فاضلاب قرار دارید.

 

به گزارش کناره به نقل از فارس، متاسفانه بوی تعفن و فاضلاب خلیج گرگان در بندرگز آن ‎قدر زننده و غیر قابل تحمل است که تصور این که افرادی که در این ساحل حضور دارند چگونه این وضعیت را تحمل می‎کنند، بسیار دشوار است.

دریایی که باید منشاء زیبایی باشد و موج‎های آبی آن روح شما را صیقل دهد، اکنون با هجوم آشکار فاضلاب‎های خانگی و صنعتی شهرهای مجاور به دریای این استان شمالی، دیگر هیچ لطفی ندارد.

شب گذشته حضور در ساحل این خلیج کهن، خاطره ناخوش‎آیندی را برای نگارنده خبر رقم زد، خاطرم هست در کمتر از 20 سال پیش خلیج بسیار جلوتر از مکانی بود که اکنون در آن با خودروی شخصی طی مسیر می‎کردم، اما اکنون از آن روز تاکنون جدا از عقب‎نشینی یک کیلومتری آب دریا، بوی تعفن آزار دهنده فاضلاب مجالی را برای ماندن در این ساحل نداد.

خلیج گرگان تنها یک منطقه ساحلی نیست، بلکه برای مردمان این سرزمین پر از خاطرات و زندگی است و اکنون باید هر روز شاهد از بین رفتن این محیط تاثیرگذار بوده و در رثای تلخ آن غمگسار باشند.

با یکی از شهروندان بندرگزی همکلام می‎شوم و از وی می‌پرسم چه بلایی سر این ساحل زیبا آمده و چرا این قدر فاضلاب به این محیط زیبا روانه می‎شود.

*تداوم مشکل فاضلاب‎ها گردشگری منطقه را تهدید می‎کند

حسین سراج در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: از چند سال گذشته فاضلاب شهر به داخل این خلیج سرازیر می‎شود و البته نه تنها از شهر بندرگز بلکه دیگر شهرهای مجاور دریا نیز چنین اوضاعی دارند.

وی ادامه داد: جدا از عقب‎نشینی دردناک چند ساله خلیج، آلودگی زیست محیطی در این خلیج، گواهی روشن از بی‎تدبیری مسؤولان این شهر و شهرستان است که گویا چشم خود را بر این مشکل جدی بسته‎اند.

سراج ادامه داد: اکنون لجن‎های ناشی از فاضلاب و ترکیب آن با گل و لای، با توجه به خشک شدن تدریجی دریاچه و گرم شدن هوا بیشتر خود را نشان می‎دهد و تحمل این هوای مشمئزکننده بسیار سخت است.

وی یادآور شد: اگر چه زیرساخت‎های میزبانی از مسافران نوروزی و تابستانی در این منطقه مهیا شده، اما با تداوم این اوضاع و مشکلات زیست‎‎محیطی نباید انتظار چندانی در این بخش داشت.

یکی دیگر از شهروندان بندرگزی که صاحب یک دکه در این منطقه ساحلی است، با ابراز نگرانی از شرایط محیطی ناگوار ساحل بندرگز اذعان کرد: چند سال پیش وضعیت بسیار بهتر از شرایط فعلی بود و سطح دریا هم بالاتر بود، اما اکنون از آن روزهای خوب تنها باتلاقی به جا مانده که هرروز بر وسعت آن افزوده می‎شود.

علی محمودی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اضافه کرد: ورود فاضلاب به این خلیج نه تنها از سمت شهر بندرگز بلکه از بندرترکمن، گمیشان و کردکوی و حتی سواحل همسایه استان شمالی در گلوگاه نیز وارد دریا می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: با تداوم این شرایط دیگر این ساحل برای گردشگران جذاب نخواهد بود و طبیعی است که کار و کاسبی افراد مستقر در ساحل هم کساد می‎شود.

محمودی تصریح کرد: با این اوضاع شرایط اصلا مناسب نیست و بهتر است مسؤولان اقدام عاجلی برای حل این مشکل به خرج دهند، چرا که مرگ این خلیج آینده تلخی را برای مردم این منطقه رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: ورود فاضلاب‌های تصفیه نشده خانگی و صنعتی که مستقیماً به دریای خزر و خلیج گرگان سرازیر می‎شوند، موجب ایجاد آلودگی‎های میکروبی در این مناطق شده است.

ورود 70 درصد فاضلاب‎ها به خلیج گرگان

چندی پیش رئیس محیط زیست شهرستان ترکمن در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت ورود فاضلاب‎ به دریای خزر گفت: تنها 30 تا 40 درصد فاضلاب شهری به تصفیه‌خانه وارد می‌شود و این یعنی 70 درصد این فاضلاب‎ها روانه خلیج و دریای خزر می‌شود.

علی بیانی خاطرنشان کرد: ورود فاضلاب‌های شهری به دریای خزر تنها بخشی از 5 میلیون تن مواد آلاینده‌ای است که از استان‌های شمالی وارد این دریا می‌شود و اگر اقدام مناسبی در این خصوص انجام نگیرد، وضعیت هر روز خطرناک‎تر خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود فاضلاب شهرستان به دریا تاکید کرد: 6 هزار سیفون قرار داده‌ شده که 4 هزار عدد از آنها نصب شده و مرحله بعدی در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گلستان نیز یکی از مهم‎ترین معضلات فعلی خلیج گرگان را وارد شدن فاضلاب تصفیه نشده در خلیج گرگان می‎داند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اسماعیل مهاجر در کارگروه مخاطرات زیست‎محیطی استان گلستان اظهار کرد: این شرایط باید تغییر پیدا کند این بدان معنی است که فاضلاب‎ها تصفیه شوند تا محیط خلیج گرگان را بیش از این آلوده نکنند.

وی با اشاره به ورود فاضلاب صنعتی و خانگی به خلیج گرگان تصریح کرد: ساماندهی فاضلاب شهری مورد انتظار ماست چنانچه فاضلاب صنعتی و خانگی شهرهای کردکوی، بندرگز، گمیشان و بندرترکمن نباید وارد خزر شود، بلکه باید ابتدا به تصفیه‎خانه برود.

*متولیان جلوگیری از ورود فاضلاب‎ها به خلیج گرگان پاسخگو باشند

این که دراین میان چه کسانی باید موضوع تصفیه فاضلاب‎های صنعتی و شهری را جدی بگیرند موضوعی است که باید در شهرداری‎ها و عملکرد خود محیط زیست استان و شهرستان جست‎وجو کرد.

این دو دستگاه باید با جدیت این موضوع را پیگیری کنند، چرا که در شرایط کنونی با عقب‎نشینی خلیج گرگان، باتلاق‎های آلوده به فاضلاب، فضای خلیج را آلوده کرده و ممکن است فاجعه‎ای بدتر از آن‎چه روی داده اتفاق بیافتد.

روزگاری شنا در خلیج گرگان و در سواحل آن در بندرگز و بندرترکمن امری متداول بود اما اکنون شنا در آب خلیج گرگان به دلیل آلودگی میکروبی و احتمال انتقال بیماری‎ها از طریق آب و سایر خطرات بهداشتی مرتبط به سلامت شناگران، توصیه نمی‎‎شود چرا که  آب این سواحل از لحاظ باکتری‎‎های شاخص بیماری‎زا، برای شنا در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته و احتمال خطر بیماری برای شناگران وجود دارد.

اگر چه پس‎روی آب خلیج در شرایط کنونی به عنوان یک مشکل مهم، گلستان را به کانون توجه کشور مبدل کرده اما آنچه که بیشتر از این موضوع اهمیت دارد، شیرابه سموم کشاورزی، فاضلاب‎های خانگی و پساب‎های صنعتی است که وارد این خلیج می‌شود.

برای علاج‌بخشی شرایط کنونی خلیج گرگان اولین گام، ممانعت از ورود فاضلاب‎های خانگی و صنعتی به آن است تا دوباره زندگی در این منطقه زیبا احیاء شود و این منطقه به عنوان بهترین محیط برای تکثیر ماهیان خاویاری بیش از این در معرض خطر قرار نگیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار