اهمیت منظر شهری از آن روست که کلیت شهر را به مثابه ی یک ”متن“ آشکار می سازد

به گزارش کناره ، جین جیکوبز در وصف اهمیت خیابان و منظر شهری می گوید: ”به شهر می اندیشید و چه به خاطر خواهد آمد؟ خیابان های آن ، هنگامی که خیابان های شهر زیبا و جالب باشد آن شهر سرزنده و زمانی که خیابان های شهر زشت و خسته کننده باشد، آن شهر ملال آور به خاطر آورده خواهد شد“.

اساسا منظر شهری، سطح تماس (Interface) ”انسان“ و ”پدیده شهر“ و از اینرو بخش قابل توجهی از دانش و عواطف محیطی شهروندان تحت تاثیر آن شکل می گیرد.

Untitled

زیباسازی و بهسازی محیط و پیرامون شهرها  از موارد بسیار مهم و مورد  توجه تمامی شهرداری های شهرهای دنیا و کشور است . شهرداری ها و شوراهای شهر تمام تلاش خود را به كار می بندند تا با زیبا كردن شهرها به ویژه گردشگاههای زیبا و جذاب ، دیواره نگاره ها ،المان های شهری ، ایجاد فضای سبز و ترکیب رنگ ها  توجه گردشگران و مسافران را به شهرهای خود جلب كنند تا از آن طریق بتوانند به رونق اقتصادی شهروندان  كمك تا اقتصاد شهری به جریان افتاده و شهروندان با كار و تلاش بیشتر زندگی بهتری داشته باشند و به تبع  شهرها نیز پیشرفته تر شوند  . در این میان نقش مسئولان و برنامه ریزی آنها و بخصوص بودجه های اختصاص داده شده همیشه نقش اصلی را دارند . البته نباید از نظر دور داشت كه نقش مسئولین همیشه مهم تر از بودجه های در نظر گرفته شده است .برنامه های زیباسازی( ساخت المان ها و دیوار نگاره ها و ترکیب رنگ و مبلمان شهری ) و درختكاری و فضای سبز دو برنامه متقدم در امور شهرهاست كه همكاری مدیریت شهرداری و مشاركت مردم را می طلبد .با توجه به سبقه تاریخی شهر بندرگز  جای خالی اینگونه زیباسازی ها محسوس بوده چرا که نخستین چیزی که در ارتباط با هر شهر مورد توجه است نشان شناسایی ویژه همان شهر است که فرهنگ و تاریخ آن را به نمایش می گذارد ، جای خالی المان های شهری و زیباسازی گرافیکی فضای های عمومی در شهر بندرگز علی الخصوص در مسیر سراسری ساری – مشهد  به شدت احساس میشود.

 با توجه به افزایش مسافرتهای بسیاری از مردم به نقاط مختلف کشور عزیزمان ایران و مشاهده تحول و تغییرات محیط های شهری خصوصاً مراکز استانها ، توقع از شهرداری برای ایجاد المان های شهری بیشتر از سالهای قبل شده است. تهيه و ساخت المانها و تنديس ها براي فضاهاي عمومي شهر و مكانيابي آن ها و تصويب طرحهاي پيشنهادي در زمينه ي ياد شده از وظايف شورای شهر و شهرداری ها است.;که جا دارد در این زمینه با جدیت بیشتری اقدام نمایند .

 در المان های شهری می توان از برخی از  آثار هنري در فضاهاي شهري جهت فضاسازي، هويت‌بخشي و ايجاد خاطره در ذهن شهروندان مانند ساختمان های کوچک  قدیمی با تاثیر از معماری منطقه   ، الگوي های مناسب درخصوص مجسمه‌سازي با توجه به خصوصيات ملي، مذهبي و فرهنگ  و همجواری با ساحل و خلیج گرگان ، ساماندهي و ساخت يادمان‌هاي شهداي گرانقدر و کمک گرفتن از ابزارهایی نظیر نور  و رنگ در تزئین شهر  استفاده نمود که موارد یاد شده از  عوامل مهم برای ایجاد محیط سالم و با نشاط زندگی برای شهروندان است.

نور همواره به عنوان عنصري در جهت رفع نيازهاي روحي و جسمي انسان مطرح بوده است.  امروزه رشد و توسعه تكنولوژي در نورپردازي و بروز خلاقيت در اين زمينه، استفاده از نور را در عرصه هاي مختلف فراهم كرده است. ماهيت نورپردازي برخوردار از دو جنبه هنري و فني است. جنبه هنري داراي رويكرد طراحي فضاهاي مختلف جهت خلق زيبايي و جنبه فني آن نيز داراي رويكرد استفاده بهينه از تكنولوژي هاي نوين است.
امید می رود مدیران شهری و البته مردم شهرستان با بهره گیری از روش های نوین و خلاقانه در زمینه آراستگی ظاهری شهر تحت مدیریت خود و همچنین استفاده و دخالت دادن هنرمندان فعال و بومی شهرستان  ، بکوشند سیمایی درخور شأن و توجه به منطقه ببخشند تا هم روحیه نشاط و انگیزه عمومی در سطح شهرها افزایش یابد و هم به جذب گردشگران وایجاد درآمدهای گردشگری منجر شود.

 

نمونه هایی از المان های شهری و دیوار نگارها

 

 

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled

 

محمد مهرگانفر

 

دکترای برنامه ریزی

 

دیدگاه‌ها   

0 #1 هزارجریبی 1395-09-06 12:36
سلام آقای دکتر عالی بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار