تنها خلیج دریاچه خزرکه در آستانه نابودی قرار گرفته است و اگر مسوولان چاره¬ای اساسی، علمی و عملی برای نجات آن نیندیشند، در آینده نزدیک به بزرگترین لجن زار جهان تبدیل خواهد شد...

به گزارش کناره ، سالهاست که تنها خلیج شمال ایران در حال پس روی ایست و دوست داران طبیعت در غصه ادامه این روند.

نامم خلیج و بشنویدآخرین نفسم
بیمارم وهزارزخم در پیش و پسم
کشتن هویتم ازغرب تادشت ترکمن
ای مردمان دیارم بیایید که بی کسم*


شعرغم افزای بالا،  وصف  حال این روز های  خلیج گرگان است که از زبان یکی از دوستداران این پهنه ی آبی پربرکت سروده شده است. تنها خلیج دریاچه خزرکه در آستانه نابودی قرار گرفته است و اگر مسوولان چاره¬ای اساسی، علمی و عملی برای نجات آن نیندیشند، در آینده نزدیک به بزرگترین لجن زار جهان تبدیل خواهد شد.

این روزها خلیج  خشکیده گرگان، با  سینه ای چاک چاک،  لبانی ترکیده و چشمانی که  دیگر آن سوی زیبا و دل انگیز را از دست داده،  در حال تجربه تلخ تداوم اهریمن خشکسالی است و همچنان که درطول سالیان گذشته این قلم متذکرشد خلیج مظلوم گرگان درحال احتضار است و به یقین با حرف و گلایه احیا نمی شود و سرزندگی پیشین را از سرنخواهد گرفت. نیاز«خلیج گرگان» به توجه، جدی واراده ای محکم و قاطع برای زنده ماندن، مفهومی روشن است، یعنی این بیمار روبه موت، برای زنده شدن دوباره، به اجرای راهکارهای فوری و اساسی  احتیاج دارد.  باید هر چه سریع‌تر به دادش رسید. نیازی که البته به نظر می‌رسد، هنوز جدی گرفته نشده است.


وخامت حال خلیج درحال احتضار گرگان به حدی است که همین چندی پیش استاندار گلستان دراین زمینه اعلام خطرکرد و گفت:«... برای اینکه خلیج گرگان به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار نشود، باید به فوریت نسبت به تهیه و اجرای طرح‎های کارشناسی در این زمینه اقدام شود.»

«صادقلو» با ارایه راهکاری برای احیای خلیج گرگان افزود« کانال‎های چپاوقلی و خزینی برای باز کردن مسیر حرکت آب دریای خزر به خلیج گرگان باید لایروبی شود.»
ابراز نگراین مقام های ارشد گللستان درباره وضع اسفبار خلیج گرگان و تاکید آنان بر ضرورت اجرای طرح های کارشناسی شده برای  احیای آن درحالی بیان می شود که  از دوسال پیش نگرانی ها از  مرگ محتوم وقریب الوقوع این خلیج زیبا در رسانه ها (به ویژه هفته نامه «پیک خزر» که این منطقه زادگاه آن است) بارها وبارها مطرح وبانگ زده شد، ومعلوم نیست دراین مدت چرا هیچ مطالعاتی انجام نگرفت؟! هنوزهم باید درانتظار به ثمر نشستن بررسی ها  و مطالعات بود؟ دراین مدت طولانی چه می کردید؟ مگر تا مرگ قطعی خلیج چقدر زمان باقی است که اینگونه  فرصت سوزی می شود؟ نکند همین شندرغاز بودجه ای که برای احیای خلیج اختصاص یافته نیز قراراست صرف اینگونه بررسی ها شود؟!


به تعبیر رهبرمعظم انقلاب که چندی پیش در پی سخنان رییس جمهور روحانی و «باید»، «باید»های ایشان فرمودند:  خوب مسوول اجرای این «باید»، ها کیست؟ خود ایشان!!(نقل به مضمون) خوب آقای استاندار! مگر شما والی استان نیستید؟! شماهم که حرف ما را می زنید. دیر شنیده اید، ولی بسم الله. بفرمایید اقدام کنید. نکند منتظرید کدخدای «وطنا»  و« قره سو» دراین زمینه دست به کارشوند؟!!

بی تردید هرگونه تسامح وتساهل دراین زمینه و وقت گذرانی های بی سبب (همانگونه که نزدیک به دوسال است مسوولان استان فقط از مطالعات!! هماهنگی، برنامه ریزی و.... سخن می گویند و دست روی دست گذاشته وکاری اساسی را دراین زمینه عملی نکرده اند) گروه گشای این معضل برزگ زیست محیطی - که حیات وزیست اجتماعی و اقتصادی بسیاری از اهالی منطقه بدان وابسته است- نخواهدبود.


از رهاوردهای این فرصت سوزی ها آن خواهد بود که با تداوم رسوب نشینی ها در دهانه کانال های آبرسانی ازدریای خزر به خلیج گرگان براثر حجم عظیم گل ولای انباشته دراین مسیرها، هر روز برمیزان خشکی  خلیج  افزوده و باقیمانده آن نیز به مرداب ومانداب تبدیل شود و دیری نخواهد پایید که با برجا مانده شوره زارها در بستر خلیج سابق!! این منطقه به مرکز انتشار ریزگردهاتبدیل خواهدشد واین آفت عظیم  با تغییر اقلیم آب وهوایی، دشت حاصلخیز گرگان و طبیعت زیبای گلستان را به نابودی خواهدکشاند.


نمی دانیم که مسوولان سازمان حفاظت از محیط زیست، مسوولان ارشد کشوری واستان برای مقابله با این معضل عظیم چه درسردارند؟! شاید سرشان به مسایل دیگر گرم است تا ریزگرد هایی که درآینده از بستر این خلیج به ابدیت پیوسته بر می خیزند، سراسر منطقه را به نابودی بکشانند،  مشکلات ریزگرد ها که اینک در خوزستان زندگی را به کام میلیون ها هموطنمان تلخ وغیرقابل تحمل کرده است، دراینجا نیز تکرارشود، وآنگاه همانند آنچه هفته گذشته در تهران انجام شد، بودجه برای برگزاری  سمینار و همایش های باشکوه با حضور کارشناسان و متخصصان خارجی  وداخلی پذیرایی ازآنان وسفرهای تشریفاتی به منطقه انجام دهند و راهکارهای اجرایی برگزینند؟!!


شرایط به گونه ای است که به نظر می رسد هیچیک از مسوولان کشور اهمیت و عمق فاجعه زیست محیطی نابودی خلیج گرگان را درک نکرده ودراین زمینه حتی شاید اولویتی قایل نیستند. شاهد این امر آن است که چند روز پیش رییس جمهور روحانی، درهمایش بین المللی مقابله با گردو غبار وریزگرد ها که با حضور شخصیت های بین المللی و مسوولان کشوری در تهران برگزارشد، به اقدام هایی که دولت برای حفظ و تثبیت دریاچه ارومیه ، دریاچه هامون و هورالعظیم  درخوزستان به اجرا درآورده¬است و درنظر دارد اجرا کند اشاره وبراهمیت این برنامه ها تاکید کرد، ولی کلامی از ضرورت احیای خلیج گرگان بر زبان نیاورد و طبیعی است که این برداشت در ذهنمان به وجودآید که شاید در اندیشه و برنامه های ایشان مقابله با خطرمرگ خلیج گرگان اولویتی ندارد؟!!


امروز،  تحقق نجات خلیج گرگان ازخشکیدگی و مرگ، به مثابه  مطالبه¬¬ی ملی وبه حق مردم  به اراده ای  کشوری، ملی، جدي و برنامه ای دقيق و راهبردي نیازمنداست. متاسفانه آنچه از ظاهر قضایا برمی آید این است که دولتیان  دراین زمینه نگران نیستند. پس ضروری است  تمامی مردم منطقه، استان و کشوربرای احیا و ماندگاریش بکوشند، صداهای اعتراض و مطالبه گری خود را هرچه بلند تر کنند تا دولتمردان مسوول به خودآمده، ازلاک بی تفاوتی  سر برون کنند و برای پیشگیری  از مرگ حتمی این خلیج پربرکت اقدام های عملی را به اجرا درآورند. باشد که افسانه خلیج گرگان به  افسوس ماندگارآیندگان  تبدیل نشود.

بهروزصادقی- سردبیر و مدیر مسوول هفته نامه پیک خزر

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار