اولین بنای تاریخی راه آهن ایران در شهرستان بندرگز این روزها با هماهنگی اداره میراث فرهنگی در حال تعمیرات میباشد.

به گزارش کناره ، اولین راه آهن ایران در دوره پهلوی اول از شهرستان بندرگز (بندرجز) در شمال کشور و در کنار دریای خزر شروع و  به شهر خرمشهر (محمره)  در جنوب ایران کشیده شده است.

این بنا و بناهای دیگری چون فانوس بندرگز ، صفارتخانه روس ، قصر شاه ، بانک روس ، چهار کارخانه بزرگ پنبه  و ... در حدود 100 سال قبل  ، در زمان اوج شهرستان بندرگز که این شهرستان به دلیل  استعداد ها و موقیت جغرافیایی و استراتژیکی قطب اقتصادی کشور محسوب می شد ساخته شد و  تجار ازشهرهای مختلف ایران  از جمله دامغان و شاهرود و ... و از کشور های مختلف چون روسیه و ارمنستان به این شهرستان کوچ می کردند که همچنان در این شهرستان سکونت دارند.

در شهرستان بندرگز بقایای تاریخی مربوط به همه تمدن ها پهلوی و قاجارو ساسانی و ... و حتی 7 هزار سال قبل در تپه های باستانی هم کشف شده است که این نشانگر محبوبیت این منطقه در طول تاریخ است.

ولی این روزها دارای محبوبیت چندانی نیست  و روز به روز در حال کم رنگ  شدن است و جوانان آن برای پیدا کردن شغل و شهرهای دیگر کوچ می کنندبه طوری که طبق آمارگیری ثبت احواد در سال گذشته افزایش جمعیت در این شهرستان نسبت به سال قبل 1 نفر بوده است.

شهرستان بندرگز با قرار گرفتن در مرز سه استان گلستان ، مازندران و سمنان و داشتن نعمت های طبیعی چون  کوه ، جنگل ، دریا  و بناهای تاریخی بسیار،  استعداد فراوانی در بحث گردشگری دارد که عامل مهمی در رونق کسب و کار این شهرستان مرده و زنده کردن آن می باشد ولی همچنان به دلایل مختلف چون سیاسی و اختلافات داخلی و ... ازنگاه مسوولین دور مانده است .

امیدواریم  شهرستان تاریخی بندرگز با تدبیر مدیران و نگاه ویژه به روزگاران پر جنب و جوش دوران اوج خود بازگردد.

bandargaz761121

bandargaz761121

bandargaz761121

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار