اینکه برخی توصیه می کنند، خودنمایی و راحت الوصول بودن دختران برای پسران شانس ازدواج را بالا می برد، دورغی است که به واسطه تکرار بیش از اندازه سعی دارد رنگ حقیقت به خود بگیرد. خبرنگار طنین یاس با در دست داشتن سه تصویر به سراغ جوانان رفته و از آنها می پرسد برای ازدواج به سراغ کدام یک از این پوشش ها می روند در این میان 84 درصد مردان ابراز تمایل برای ازدواج با زنان محجبه و عفیف داشتند.

 به گزارش کناره، به نقل از طنین یاس، منیره غلامی توکلی-  شايد بارها و بارها شنيده ايد که وقتي مي خواهند يک دروغ را به واقعيت تبديل کنند يا از دروغي بزرگ، باوري عمومي به وجود بياورند کافي است که آن دورغ را بارها و بارها تکرار کنند! يکي از روانشناسان دانشگاه تورنتو طي تحقيقاتي در دهه 1970 ميلادي به اين نتيجه رسيد که « تکرار؛ باور پذيري مسائل را بالا مي برد و اين اثر احتمالا زماني که مردم خسته هستند و يا به واسطه اطلاعات ديگر حواس متمرکزي ندارند، بيشتر خود را نشان مي دهد .»

بدپوششي عاملي براي بالا بردن شانس ازدواج!

دروغي که سعي دارد با تکرار، رنگ حقيقت بگيرد

روند اين تحقيقات در سال 2012 به اينجا رسيد که پژوهشگران دانشگاه واشنگتن به اين نتيجه رسيدند: «تکرار همان عاملي است که باورپذيري خبرهاي کذب را ممکن مي کند» به طوري که مي تواند گفت: "تکرار" ابزاري است که افراد مي توانند در عرصه هاي سياسي، فرهنگي، اجتماعي و .. آن را آنقدر به کار گيرند تا تک تک افراد ايده نهان در آنها را دريافت کنند.

 يکي از همين دروغ هاي بزرگ که در عرصه فرهنگي – اجتماعي تأثيرات بسيار زيادي بر روابط بين افراد گذاشته و حتي مرزهاي مهمي چون تشکيل زندگي را نيز تحت تأثير خود قرار داده اين است که « دختران هر چه بيشتر زيبايي خود را در معرض نمايش قرار دهند و از آرايش بيشتر و پوشش بازتر براي حضور در جامعه استفاده کنند، قطعا شانس انتخاب شدن و تشکيل زندگي با مرد ايده آل شان بيشتر و بيشتر خواهد شد.»

اگر چه اين فرضيه بارها و بارها از سوي روانشناسان و جامعه شناسان، رد شده است اما کماکان برخي از افراد مخصوصا جواناني هستند که بر اساس مشاهدات خود آن را قبول دارند! اين در حالي است که به گفته رفتارشناسان « استفاده ابزاري از تکرار براي واقعي جلوه دادن ادعا يا خبر، زماني اثر بخش خواهد بود که آن اطلاعات با قوه درک افراد همخواني داشته باشد و براي شان آشنا باشد. در اين پروسه حس "آشنا"يي مي تواند منطق را تحت تاثير قرار دهد به نحوي که شنيدن دوباره و چندباره يک موضوع در رابطه با غلط بودن يک حقيقت مي تواند اثري پارادوکسيکال يا متناقض داشته باشد. در واقع آن اطلاعات مي تواند آنقدر آشنا باشد که احساس کنيد صحت دارد.

بُکُشيد، اما خوشگلم کنيد! مي خواهم ازدواج کنم!

شيلا فرزادي 25 ساله و دانشجوي نرم افزار کامپيوتر است او مي گويد: در دانشگاه ما هر دختري که روابط بازتري با پسران داشت زودتر توانست ازدواج کند! امروزه براي پسرها دوستي هاي اجتماعي و در کنار آن زيبايي ظاهري دخترها هر چند که با آرايش يا عمل جراحي به وجود آمده باشد بسيار مهم است.

مردان ظاهربين هستند، براي آنها خود را مي آراييم

مونا اسدي نيز که فارغ التحصيل اقتصاد در مقطع کارشناسي ارشد است، نقش زيبايي ظاهري و نمايش آن در جامعه را براي مورد توجه قرار گرفتن از سوي مردان بسيار مهم مي داند و مي گويد: ديگر زمان خواستگاري هاي سنتي در مساجد و تکايا و مهماني ها از سوي خواهر يا مادر پسرها گذشته است، پسرها خودشان همسران شان را انتخاب مي کنند، نگاه مردانه فقط زماني به زني جلب مي شود که بتواند به خوبي زيبايي ها دختر را ديده و بتواند اندام او را در ذهن خود متجسم کند!

جلوه گري و آرايش هاي غليظ در مراسم مذهبي

 برخي دختران حيا را قي کرده اند!

حديثه قاسمي نيز که شاگرد يک آرايشگاه زنانه است مي گويد: دختراني به ما براي شرکت در مراسم هاي دوستانه مراجعه مي کنند که تقاضاي آرايشي مانند" آرايش عروس" را دارند، حتي اين درخواست براي شرکت در مراسم عزاداري مذهبي نيز به صورت شنيون سر و ناخن کاشتن وجود دارد! وي مي گويد: اکثر دخترها در صحبت هاي شان به نکته اشاره مي کنند که شايد با جلوه گري در خيابان و برخي از مراسمات بتوانند، شوهر کنند!

حداقلش اين است که در دوست يابي موفقم

نظر 30 دختر دم بخت که حجاب و آرايش امروزي داشتند را درباره اين حرف « مردان براي انتخاب همسر ففط به زيبايي صورت و اندام دختران توجه دارند و هر دختري که بيشتر خود را نمايش دهد شانس ازدواج بيشتري خواهد داشت» پرسيديم! از مجموعه آماري ما که  ميزان تحصيلات کارداني به بالا داشتند 19 نفرشان مي گفتند که اين فرضيه را صد در صد قبول دارند، 8 نفر مي گفتند شانس دوستي را بيشتر کرده و اگر در دوره دوستي ، زرنگ باشي شانس ازدواجت بالاتر مي رود!  و 3 نفر نيز  مي گفتند فقط به توصيه دوستان و آشنايان اين سبک پوشش را انتخاب کرده اند و تا مدتي پيش حجاب داشتند حال مي خواهند اين توصيه را به بوته آزمايش بگذارند!

و در مجموع 28 نفر از اين دختران معتقد بودند که براي زيباتر شدن و بالابردن شانس ازدواج حتي به جراحي هاي مثل پيکرتراشي، کوچک تر کردن بيني و .. هم فکر مي کنند .

دست به دامان شدن به هر راهکاري براي ازدواج مناسب نيست!

اما نظر استاد امان اله قراهي، جامعه شناس با نظر اين دختران متفاوت است وي معتقد است که دست به دامان شدن به هر راهکاري براي ازدواج مناسب نيست! اگر ازدواج تنها براي ارضاي غريزه جنسي باشد راهکار هاي زيادي براي ازدواج دختر مجرد وجود دارد.

وي در ادامه يکي از دلايل عدم تمايل به دواج  را خودباختگي دختران مي داند و مي گويد: پسر زماني به ازدواج با يک دختر اشتياق نشان مي دهد که ببيند او فردي نجيب و با خانواده است، وقتي ببينيد دختر خيلي راحت با او رفت و آمد مي کند و براي به دست آوردنش نبايد تلاشي انجام دهد، زير بار مسئوليت زندگي نمي رود و براحتي به ارتباط خود با او ادامه مي دهد.

فقط 4 درصد پسران روي ازدواج با شرکاي جنسي خود فکر مي کنند

 اين استاد دانشگاه با استناد به يک نظر سنجي از 94 دانشجوي پسر مي گويد: 94 درصد پسران حاضر نيستند با دختري که با او ارتباط داشته اند ازدواج کنند و فقط 6 درصد مي خواستند روي اين سؤال فکر کنند!

50درصد تأخير در ازدواج پوشش نامناسب دختران است!

 فاطمه سادات محبي، پژوهشگر شوراي فرهنگي-اجتماعي زنان با اشاره به پژوهشي كه در سال 94 در زمينه آسيب شناسي ازدواج دانشجويي در مقاطع مختلف بين 206 دانشجو انجام گرفته، اظهار داشته: « ... بر اساس آمار به دست آمده طي اين پژوهش  توجه به زيبايي و ظواهر 75 درصد، توقعات بالاي پسران در انتخاب همسر 74 درصد، ضعف خانواده پسر در يافتن دختر مناسب براي ازدواج 50 درصد، پوشش نامناسب دختران 87 درصد، از جمله آمارهاي به دست آمده در اين آسيب‌شناسي در بحث بي‌تمايلي دانشجويان به ازدواج محسوب مي‌شود. »

نمودار ازدواج پايين و نمودار طلاق صعودي

بدپوششي همچنان رواج دارد

آنچه تا اکنون از اين دو جامعه شناس و پژوهشگر فرهنگي - اجتماعي گفته شده را وقتي با نتيجه  پرسش خبرنگار طنين ياس از 30 دختر جوان در مقاطع مختلف تحصيلي جمع مي کنيم در حالي که قريب 22 نفر آنها معتقد بودند دختران نتوانسته اند با ابزار خودنمايي و بدحجابي، شانس ازدواج خود را بالا برده و فقط به ورطه دوستي ها و عشق هاي شکست خورده خياباني يا اينترنتي افتاده اند به اين نتيجه مي رسيم که اين دست حرف ها « خودنمايي کن، حجاب را کنار بگذار و با زيبايي ظاهري شانس ازدواج خود را بالاتر ببر » دروغي است که بر اثر تکرار براي دختران به يک واقعيت تبديل شده است.

84درصد مردان به زنان محجبه و عفيف تمايل دارند

در ادامه اين گزارش خبرنگار طنين ياس با نشان دادن دو تصوير از يک بانوي باحجاب و يک دختر بدحجاب از پسران پرسيد که کدام يک از اين تيپ ها را براي همسري انتخاب مي کنيد؟ پاسخ هاي جالبي از سوي پسران به اين پرسش داده شد.

ارشيا صديق مي گويد 29 سال سن دارد و کارمند يک شرکت خصوصي است، او انگشت روي دختري مي گذارد که حجابي متشکل از مانتو، روسري با صورت ساده دارد و مي گويد: قطعا براي همسري دختري را انتخاب مي کنم که حجاب معقولانه اي داشته باشد چرا که نوع آرايش و پوشش افراد نشان دهنده شخصيت آنهاست.

او ادامه مي دهد اما اگر بخواهم معاشرتي اجتماعي ( دوستي اجتماعي ) داشته باشم آن دختري را انتخاب مي کنم که آزادي عمل بيشتر و راحتي بيشتري را در کنارش احساس کنم.

محمدصادق عبادي، 38 سال سن دارد و هنوز مجرد است، او در مغازه اي فرش فروشي کار مي کند و با اين استدلال که آرايش زياد حالش را بهم مي زند! مي گويد: نمي دانم چرا دخترها فکر مي کنند اگر مژه هاي شان را سياه و دراز کرده و با سرخاب و سفيداب بيرون بيايند ، برازنده تر هستند به نظر من اين دست دخترها فقط فرصت هاي زيادي را براي نگاه کردن مردان و لذت بردن بدون هزينه براي آنها فراهم مي کنند.

عبادي مي گويد: غيرت هيچ مردي اجازه نمي دهد دختري را که با هر نوع پوشش زننده و بي پروا در خيابان ها پرسه مي زند به همسري برگزيند اگر اين اتفاق هم بيفتد زندگي شان بيشتر از دو – سه سال دوام نخواهد آورد.

آمار ضد و نقيضي براي طلاق هاي ثبت شده در دفترخانه ها وجود دارد از ساعتي 16 تا 19 طلاق ... و در اين بين حدود 72 درصد طلاق ها از جانب دختران صورت مي گيرد در حالي که در تهران 11درصد آنان در دوران عقد، 47 درصد کمتر از پنج سال زندگي مشترک، 20 درصد 5 تا 10 سال زندگي مشترک و هم چنين 22درصد آنان بيش از 10 سال زندگي مشترک داشتند.

اگر بخواهيم به بيشترين دلايل طلاق اشاره کنيم مي توان به مشکلات جنسي، فقر مهارت هاي ارتباطي و خيانت اشاره کرد، امروزه با گسترش روابط خارج از عرف بين زنان و مردان متأهل که منشاء آن را مي توان فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي دانست مسئله خيانت و نارضايتي رفتاري از همسر در رأس تمام دلايل قرار مي گيرند.

ليندا اشرفي و مسعود کيان پور، زوج جواني هستند که به قول خودشان مي خواهند دندان اين زندگي را کَنده و به دنبال آينده خود بروند، کيان پور مي گويد: هيچ وقت به اندازه يک زن کدبانو نتوانست در خانه من جايي براي خود باز کند، به ظاهرش توجه نکنيد او "زنيت"  ندارد مگر اينکه براي کوچه و خيابان خود را بيارايد وقتي به خانه برمي گردد آنقدر بي حوصله است که حتي نمي تواند کوچک ترين خواسته هاي من را براورده سازد.

ليندا هم با بيان اينکه از روز اول ديدي من چگونه زندگي مي کنم، مي خواستي به سراغم نيايي تمام صحبت ها را به پايان مي رساند! او معتقد است که جواني اش حيف شده است و بايد با دقت بيشتري همسري امروزي انتخاب مي کرد در حالي که مسعود هم در جواب مي گويد: اشتباهم اين بود که ساده لوحانه از روي ظاهر آراسته و شيک پوشش انتخابش کردم.

در پايان اين گفت وشنود بين خبرنگار طنين ياس با ساير مردان جوان از بين بيش از 50 مورد قريب 22 نفر آنها تصوير گوشه چپ که بانويي با پوشيدگي مناسب ( مانتو، روسري ) را نشان مي داد به عنوان الگويي براي همسر، انتخاب کردند و 20 نفر به تصوير بانوي گوشه راست رأي دادند که حجاب برتر بر سر داشت و 8 نفر هم تصويري را انتخاب کردند که با بدپوششي و بدحجابي زننده اي در وسط ورق جلوه گري مي کرد.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار