محصول تریتیکاله در مزرعه ای در روستای ارضت بخش هزارجریب برداشت شد...

 به گزارش کناره، محصول تریتیکاله از پیوند ژنتیکی گندم و یولاف که نوعی خوراک دام است به وجود آمده است.

برخی از خصوصیات تریتیکاله به شرح ذیل می باشد:

1 – ارقام جدید تریتیکاله در شرایط مساوی زراعی با ارقام تجاری گندم برابری می نمایند و در مواردی عملکرد بالاتری دارند. هرچند شواهد نشان می دهد که در شرایط نامساعد محیطی و اراضی حاشیه ای تریتیکاله موفق تر از گندم و جو می باشد.

2 – مقاومت به بیماری های رایج گندم از جمله زنگ زرد و سیاهک ها یکی دیگر از صفات ممتاز این محصول می باشدکه می تواند به دلیل عدم نیاز به سم پاشی بر علیه این بیماری ها موجب کاهش هزینه تولید کشاورزان گردد.

3 – مقاومت به خوابیدگی (ورس): با وجود ارتفاع زیاد بوته نسبت به ارقام تجاری گندم ( حدود 120 سانتی متر) و به دلیل استحکام ساقه ها، ژنوتیپ های جدید تریتیکاله از مقاومت خوبی در مقابل خوابیدگی برخوردارند و خوابیدگی یکی از عوامل مهم و مؤثر در کاهش عملکرد دانه ارقام گندم و جو می باشد.

4 – مقاومت به ریزش دانه: در برخی از ارقام گندم و جو مشکل ریزش دانه موجب نگرانی کشاورزان موقع برداشت شده و آن ها را ناگزیر از برداشت زودتر می نماید و با وجود کمبود کمباین برداشت وفرسودگی آن ها در بیشتر مناطق کشور، ریزش دانه را می توان یکی از عوامل کاهش عملکرد دانست.

5 – قدرت جبران (Recivery): یکی از ویژگی های ژنوتیپ های تریتیکاله مقاومت مطلوب در برابر سرما و قدرت جبران بالا می باشد که از والد پدری خود که همان چاودار است به ارث برده اند. شواهد نشان می دهد که طی سال های گذشته که سرماهای سخت و کشنده در طی پاییز و زمستان حادث شد، ارقام تریتیکاله در مناطق مرکزی، شرقی و جنوبی استان خراسان رضوی از تحمل قابل قبولی نسبت به سرما در مقایسه با ارقام گندم و جو برخوردار بودند.

6 – تحمل به خشکی: در برخی از مناطق دنیا از جمله در دیمزارهای کشور ترکیه از ارقام متحمل به خشکی تریتیکاله به عنوان یک محصول موفق در کشت دیم استفاده می نمایند. همچنین به دلیل انتقال صفات مطلوب از والدین به این محصول در آزمایشات مختلف نیز ارقام تریتیکاله از تحمل خوبی به خشکی سراسری و انتهای فصل برخودار بودند. در سال 1383 ناظری گزارش نمود که عملکرد دانه ژنوتیپ ET-79-17 با انجام یک آبیاری در بهار و در مرحله گرده افشانی و استفاده از نزولات جوی در بقیه مراحل رشد و نمو معادل 4650 کیلوگرم در هکتار بود. همچنین رقم جدید تریتیکاله سناباد در شرایط آبیاری تکمیلی و دیم مناطق غرب و جنوب غرب کشور از عملکرد قابل قبولی نسبت به گندم برخودار بوده است. نتایج فعالیت های تحقیقاتی نشان داد در خاک های سبک که از ظرفیت نگهداری پایین آب برخوردارند، ارقام تریتیکاله موقف تر از ارقام گندم و جو تشخیص داده شد.

7 – تحمل به خاک های اسیدی و شرایط شوری خاک نیز از صفات بارز تریتیکاله است که در شرایط ضعف حاصلخیزی خاک نیز به دلیل توقع کم از موفقیت بیشتری نسبت به گندم و جو برخوردار می باشد.

8 – از این محصول برای تغذیه انسان استفاده می شود. از آرد آن برای تهیه انواع شیرینی، کیک و نان های مخصوص استفاده می شودکه معمولاً برای تهیه آن ها به آرد ضعیف نیاز است. از طرف دیگر شواهد نشان می دهد اختلاط آرد گندم با آرد تریتیکاله موجب افزایش ماندگاری و پوکی نان می شود و خصوصیات نانوایی را بهبود می بخشد.

9 – یکی از موارد عمده مصرف تریتیکاله استفاده از آن به عنوان یک محصول علوفه ای در تغذیه دام و طیور می باشد. شواهد دلالت دارد بر این که تریتیکاله به دلیل کیفیت مطلوب در تغذیه دام و طیور از گندم و جو برتر است زیرا اسید آمینه لیزین (اسید آمینه گوشت ساز) آن بیشتر از گندم و جو است و می تواند جایگزین ذرت شده و برای تهیه سیلو از چاودار و یولاف مناسب تر می باشد.

 

روستای ارضت در منطقه هزارجریب شهرستان بهشهر در جنوب شهرستان بندرگز واقع شده است.

در این روستا حدود  350 هکتار که اکثر زمین های زراعی آن را شامل می شود محصول گندم کشت می شود که هر ساله متغییر است.

arzat2378 1

arzat2378 1

arzat2378 1

arzat2378 1

arzat2378 1

arzat2378 1

arzat2378 1

دیدگاه‌ها   

0 #1 ابوالقاسم صیامیان گر 1396-11-19 17:53
درود.اگر ممکنه بذر تریتیکاله برای من باهزینه در نظر داشته باشید.باسپاس فراوان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار