معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: در نشست های مشترک با مدیران استان مازندران مقرر شده که سهم و حق آبه ای از حوزه رودخانه نکا رود وارد خلیج گرگان شود که این امر تاکنون تحقق نیافته است.

به گزارش کناره ،  میرمحمد غراوی عصر شنبه در نشست تخصصی خلیج گرگان و تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان که با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: در تامین سهم آب شیرین مورد نیاز خلیج گرگان استان گلستان دچار مشکل است.

به گفته وی، سدهای احداث شده بر روی مناطق بالای دستی حوزه نکا رود مانع از ورود سهمی از آب به خلیج گرگان شده است.

وی ادامه داد: حدود 6تا 8هزار هکتار از پهنه تالاب میانکاله و خلیج گرگان خشک شده و این خشکسالی به سوی شرق در حال حرکت است و نگاه بخشی به تامین سهم آب خلیج گرگان موجب خسران می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: طرح گردشگری آشوراده (از مصوبات سفر دولت یازدهم) از 330 هکتار به 22 هکتار منحصر شده که امیدواریم در 3 تا 4 ماه آینده آغاز اجرای این طرح را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: محیط زیست کشور مسیر را ترسیم و اعلام کند که توسعه در جوار سواحل باید با چه ویژگی‌هایی باشد تا اقدامات ما نیز طبق آن مشخص‌ شود.

غراوی گفت : در سند آمایش سرزمین استان گلستان به دو بخش کشاورزی و گردشگری بهای زیادی داده شده که اگر نتوانیم از ظرفیت سواحل خود در حوزه‌های مختلف مانند آبزی‌پروری استفاده کنیم و در حوزه گردشگری در ساحل سرمایه‌گذاری نشود، بخش عمده‌ای از اهدافی که برای این دو محور در سند آمایش تعیین شده ، مغفول می‌ماند.
به گزارش ایرنا نشست تخصصی دریای خزربا حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی، تربتی نژاد نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس و شماری از مدیران گلستان و مازندران در گرگان برگزار شد.

در این نشست وصعیت محیط زیست تالاب های بین المللی استان، راهکارهای اضطراری نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله و نوسانات تراز آب دریای خزر به بحث و بررسی گذاشته شد.

خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است، خلیجی که حالا با مشکلات متعدد دست ‌و پنجه نرم می‌کند و فعالان و مسوولان محیط ‌زیست معتقدند که با ادامه روند کنونی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه می شود.

خلیج گرگان علاوه بر پتانسیل گردشگری، زیستگاه انواع آبزیان بومی و منحصر بفرد است که به دلیل ادامه ورود برخی پسماندها، فاضلاب خام، زه آب های کشاورزی و آلودگی حال و روز خوبی ندارد و هر از چند گاه ضرورت کمک به آن مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد.

علاوه بر پسروی شدید و کاهش عمق آب خلیج گرگان، این بار رشد بیش از حد و غیرمتعارف جلبک ها لزوم توجه بیشتر به این خلیج را دو چندان ساخته است.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار