نماینده مردم چناران در مجلس گفت: زمانی می‌توانیم از کالای ایرانی حمایت کنیم که جلوی قاچاق کالا گرفته شود؛ سودجویانی در کشور با پشتیبانی برخی از مسئولان اقدام به قاچاق کالا و یا واردات از طریق رانت می‌کنند.

 

به گزارش کناره؛ محمد دهقان در گفتگو با ندای چناران، ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب و آغاز سال نو، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب سال جدید را سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری کردند و مهم‌ترین راهبرد حمایت از کالای ایرانی، مبارزه با فساد است که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی به این موضوع اشاره کردند.

 

حمایت از کالای ایرانی نیازمند مقابله با قاچاق است/ قاچاق، نتیجه فساد در سیستم اداری کشور است

 

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی می‌توانیم از کالای ایرانی حمایت کنیم که جلوی قاچاق کالا گرفته شود، زمانی جلوی قاچاق، گرفته می‌شود که جلوی فساد گرفته شود و فساد در سیستم‌ اداری ما نباشد.

 

 وی ادامه داد: سودجویانی در کشور با پشتیبانی برخی از مسئولین کشور به قاچاق کالا اقدام می‌کنند و از رانت واردات استفاده می‌کنند.

 

ضرورت ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند

 

 وی افزود: کسی نیست که با واردات کالاهای ضروری و موردنیاز مخالف باشد اما باید واردات کالاهایی که در داخل کشور به‌اندازه کافی تولید می‌شود و استانداردهای لازم را دارند، صد درصد ممنوع شود.

 

عضو کمیسیون حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه در این سال‌ها بااینکه رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کردند که جلوی کالاهای وارداتی دارای مشابه داخلی، گرفته شود اما این کار انجام نشد و علت آن سودی است که بعضی از واردکنندگان رانت‌خوار از این واردات می‌برد.

 

فساد در سیستم اداری ما لانه کرده است/ واردات بی‌رویه، تولیدکنندگان را تحت‌فشار قرار داده است

 

دهقان عنوان کرد: متأسفانه سیستم اداری ما دچار فساد است که این امر بسیار مهم، لازم، عقلانی و بدیهی، علی‌رغم همه تأکیدات و سیاست‌ها، همچنان جلوی آن گرفته نمی‌شود و واردات بی‌رویه، کالای ایرانی را در داخل کشور در تنگنا قرار داده و تولیدکنندگان را تحت‌فشار قرار داده است.

 

حمایت از کالای ایرانی مرهون مبارزه با رانت‌خواری است

 

 نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فساد و رانت‌خواری مهم‌ترین مانع حمایت از تولید کالای ایرانی است و تا زمانی که با فساد به معنی واقعی کلمه مبارزه نشود، قطعاً حمایت از کالای ایرانی به ثمر نخواهد نشست کما اینکه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، آن‌گونه که مورد توقع بود، به‌جای نرسید. همان‌گونه که در سال‌های متمادی، شعارهای اقتصادی، آن‌گونه که انتظار بود به نتیجه نرسید و علت آن فساد است؛ فسادی که متأسفانه در سیستم ما لانه کرده است.

 

وی ادامه داد: غارتگران بیت‌المال و سوء استفاده‌گران برای افزایش ثروت و به یغما بردن اموال بیت‌المال، در همین مسیر پافشاری می‌کنند و درون حکومت دست‌هایی دارند و صاحب نفوذاند لذا متأسفانه در این سال‌ها اقتصاد کشور سروسامان داده نشده است.

 

شفافیت؛ مهم‌ترین ابزار مبارزه با فساد

 

وی افزود: راه مبارزه با فساد روشن است، همه‌چیز باید شفاف باشد، شفافیت مهم‌ترین ابزار مبارزه با فساد است. قانون اساسی ما این راه را باز کرده است؛ اصل ۱۴۲ این قانون برای شفافیت است و مسئولین کشور باید اموالشان مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: قانونی که ۱۰ سال آن را پیگیری کردیم (از سال ۸۴ تا ۹۴) و در نهایت با تمام ضعف‌هایش در مجلس تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، برای شفافیت اموال مسئولین کشور است.

 

حتی آیین‌نامه‌های قانون ارتقاء سلامت اداری نوشته نشده است

دهقان اظهار کرد: قانون ارتقاء سلامت اداری و مقابله با فساد از بهترین قوانین شفافیت‌زا در کشور است که این قانون متأسفانه عمل نشده و حتی آیین‌نامه‌های آن نیز نوشته نشده است.

 

حقوق مدیران، مناقصه‌ها و قراردادهای دولتی شفاف نیست/ قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اجرا نمی‌شود

 

عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، یکی از قوانینی است که می‌تواند موجب شفافیت شود، قانون برنامه ششم که از سال ۹۵ تصویب شده و بر اساس برخی از مفاد این قانون، هم باید حقوق مدیران کشور شفاف شود و هم تمام مناقصه‌ها و قراردادهای دولتی شفاف شود اما در سال ۹۶ این کار انجام نشد، یک سال از زمان تصویب این قانون می‌گذرد اما قراردادهای دولتی که در یک سال گذشته می‌بایست به اطلاع مردم و متصدیان کشور می‌رسید، انجام نشده است.

مقاومت در برابر شفافیت به سبب منافع برخی مسئولان و نزدیکان آن‌ها است

 وی بیان کرد: علت اینکه مسئولین کشور ما در برابر شفافیت مقاومت می‌کنند و در این سال‌ها علی‌رغم برخی از قوانین، همچنان بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه قراردادهای دولتی پنهان و محرمانه است، این است که دست برخی از مسئولین و یا نزدیکان آن‌ها در این امور است و بهره‌هایی می‌برند، لذا حاضر نیستند شفافیت ایجاد شود.

 

مسئولان پاکدستی که در اکثریت هستند با فساد به طور شفاف مبارزه کنند

 

وی ادامه داد: مبارزه با فساد نیازمند یک جراحی است، همان‌گونه که برخی مسئولین و دلسوزان نظام، به‌ویژه مقام معظم رهبری، بارها اعلام کرده‌اند، اکثریت مسئولین کشور انسان‌های پاکی هستند اما مسئله این است که مسئولان پاکی که در اکثریت هستند در برابر فساد مبارزه نمی‌کنند؛ خودشان پاک هستند اما فساد ستیز نیستند.

 

کشور نیازمند یک تحول است/ مبارزه با فساد نیازمند یک جراحی است

 

وی خاطرنشان کرد: کشور نیازمند یک تحول است. کسانی که فاسد هستند نباید در امنیت زندگی کنند، مسئولین پاک و سالم نباید فساد برایشان طبیعی شده باشد و نوعی سازگاری بین آن‌ها و مسئولین فاسد وجود داشته باشد.

 

دهقان تأکید کرد: برای اینکه کشور از فساد پاک شود و زمینه حمایت از تولید، اشتغال و کالای ایرانی فراهم شود، حتماً باید یک جراحی اتفاق بافتد، با اقداماتی که تاکنون انجام‌شده نتوانسته‌ایم با فساد مبارزه کنیم.

 

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود قوانینی که داریم، به‌اندازه‌ای که لازم است با فساد مبارزه نشده و صرفاً به برخی از پرونده‌ها رسیدگی و برخورد شده است، نمی‌گویم اصلاً با این پدیده برخورد نشده اما هیچ پرونده بزرگ فساد اقتصادی در کشور بدون دخالت مسئولین ارشد قوه قضاییه به نتیجه نرسیده است.

 

اعاده اموال نامشروع مسئولان یکی از ابعاد شفافیت است

 

 وی تصریح کرد: کشور نیازمند یک جراحی است و یکی از راه‌های این جراحی، اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور است. باید معلوم شود کدام‌یک از مسئولین در سال‌های گذشته سالم زندگی کرده است، این افراد به مردم معرفی و تشویق شوند و آن‌هایی که اموال مردم را غارت کرده‌اند نیز تکلیفشان روشن شود و مردم آن‌ها را بشناسند و اموال نامشروعی که به دست آورده‌اند (که کم هم نیست) به بیت‌المال برگردد.

 

ثروت هزار میلیاردی یک مسئول از کجا آمده است؟

 

وی ادامه داد: وقتی یک مسئول چند هزار میلیارد تومان در اثر رانت‌خواری و سوءاستفاده، ثروت کسب کرده است، نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. مگر یک مدیر و مسئول دولتی چقدر حقوق می‌گیرد؟ نباید نسبت به این مسائل بی‌تفاوت بود.

 

وی گفت: مگر یک مسئول چقدر حقوق می‌گیرد؟ هیئت‌وزیران می‌گوید که وزرا ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند؛ ۴۰ سال هم اگر فردی وزیر و معاون وزیر باشد، ۵ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت و اگر تورم را هم روی آن بگذارید می‌شود ۱۰ میلیارد تومان (کما اینکه حقوق را به قیمت امروز حساب کردیم و تورم را در آن لحاظ کرده‌ایم) ولی وقتی‌که خبردار می‌شویم برخی مسئولین ۵۰۰ میلیارد تومان، ۲۰۰ میلیارد تومان، ۳۰۰ میلیارد تومان، هزار میلیارد تومان، ۱۰ هزار میلیارد تومان، ۱۷ هزار میلیارد تومان ثروت جمع کرده‌اند باید ببینیم این ثروت را از کجا آورده‌اند.

 

شفافیت مشکل تولید را حل می‌کند

 

 دهقان تصریح کرد: شفافیت مشکل کشور را حل می‌کنند. مشکل فساد و مشکل تولید را حل می‌کنند. شفافیت دولت را کوچک می‌کند، با شفافیت می‌شود از کالای ایرانی و تولید حمایت کرد، شفافیت است که رونق اقتصادی ایجاد می‌کند و مسئولین پاک از مسئولین فاسد جدا می‌شود، شفافیت است که اشرافیت را تعدیل می‌کند و پیشرفت کشور را به‌خوبی محقق می‌سازد و زمینه یک تحولی را در داخل کشور فراهم می‌کند.

 

 وی گفت: یکی از ابعاد شفافیت، اعاده اموال نامشروع مسئولین کشور است. این طرح با ۲۰۶ امضا تقدیم مجلس شده است و امیدواریم که ان‌شاءالله با حمایت همه مسئولین، این شِقِّ از شفافیت به نتیجه برسد و ما شاهد یک تحول و جراحی برای عدالت در داخل کشور باشیم.

 

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار