فعال رسانه ای غرب گلستان در یادداشتی آورده است : آذر آخرین نسیم های پاییزی خود را به دل کوه و دشت می فرستد و شادمانه در انتظارعروس یلدا که با پیکی از شادی و امید در راه است ، با غروب وداع می کند.

به گزارش کناره از بندرگز ؛ "محمدابراهیم شربتی" فعال رسانه ای غرب گلستان در یادداشتی به مناسبت شب یلدا آورده است : آذر روشنایی روز را به امید شب وصال یلدا به تاریکی شب می سپارد تا فردا با طلوع دوباره خورشید جشن زایش نور و غلبه روشنایی بر تاریکی را برپاکند.

شب یلدا شب چله ، شب اول زمستان و درازترین شب سال است ، ایرانیان باستان ، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی بر پا می کردند.شب یلدا تاریخی به قدمت مذهب مهرپرستی داردو پیروان مذهب مهر بر این باورند که این شب تولد مهر ، خدای نور و حقیقت است.

فردای آن با دمیدن خورشید ، روزها بزرگ تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می یابد.

این بود که ایرانیان باستان ، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی بر پا می کردند. این شب بلندترین شب سال است که خانواده های ایرانی دور هم جمع میشوند و میوه و آجیل مخصوص این شب را میخورند. سنت شب یلدا البته فقط به خورد و خوراک ختم نمیشود ، نشان به این نشان که فال حافظ ، همیشه وسط مجلس است ، میگویند این جشن به دوران پیش از زردشت برمیگردد و پس از یک شب دراز ، که خورشید بالا می آمد تولد دوباره اش را جشن میگرفتند.

جشن شب یلدا از دیرینه‌ترین آئین‌هاست که در روزگاران قدیم بوده است که طبق گسترده‌ترین رسم در پهنه وسیعی از جهان برگزار می‌شده و گسترده ترین جشن بعد از نوروز بوده است.

شب یلدا در ایران باستان سابقه چندین هزار ساله دارد و این مهم به زندگی کشاورزی و دامپروری مردم در آن زمان بر می‌گردد.

از آنجا که شب یلدا به عنوان نماد پلیدی در مردم رایج بوده است لذا مردم ایران باستان در این شب دور هم جمع می‌شوند تا پلیدهای شب را از بین ببرند.
هندوانه از میوه‌های است که در شب یلدا مورد استفاده قرار می گیرد و مردم معتقدند خوردن هندوانه در این شب سبب می‌شود تا پایان سال افراد به بیماری مبتلا نشوند و همچنین دانه دانه بودن انار در این جا سبب با برکت شدن سال می‌شود.

از دیگر خوردنی های این شب چله ، پسته، انار ، فندق، نخودچی و کشمش و توت و انجیر است. به باور برخی جامعه شناسان شب یلدا که نمادی از زایش دوباره خورشید کهنسال است همواره با حضور بزرگان و کهنسالان خانواده معنا یافته است.

عمرتان همچو یلدا با عزت و طولانی باد.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار