فعال رسانه ای غرب گلستان در یادداشتی آورده است: دامنه ها و مناطق جنگلی سرسبز نوکنده پذیرای مردم منطقه در روز طبیعت (سیزده بدر) است.

 به گزارش خبرگزاری کناره؛ "محمدابراهیم شربتی" از فعالان رسانه ای غرب گلستان در یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن 13 فروردین روز طبعیت، آورده است؛ دامنه های سرسبز و مناطق جنگلی نوکنده در آخرین روز از ایام نوروز و در روز طبیعت تفرجگاه مردم منطقه بوده و پذیرای شمار زیادی از مردم است که از اولین ساعات روز سیزده نوروز به این دامنه زیبا می روند.

طبیعت زیبا و بکر نوکنده در روز طبیعت مملو از مردم مشتاقی است که همراه با خانواده برای گذراندن آخرین روز نوروز به دامن آن پناه می برند.

مردم نقاط مختلف منطقه از اولین ساعات صبح روز طبیعت به صورت گروهی به دامن طبیعت می روند تا بار دیگر از جاذبه های طبیعی به نحو مطلوب استفاده کنند.

سیزده بدر جشن طبیعت ایران باستان است که قدمت آن حداقل به چهار هزار سال قبل برمی گردد و بیانگر آخرین روز از جشن سال نو ایرانی است.

سیزده بدر روز طبیعت است و روزی است که برای جشن گرفتن انتخاب شده است که در این روز مردم با جشن گرفتن و صرف غذاهای سنتی و انجام بازی های گروهی این روز را سپری می کنند.

مردم نقاط مختلف ایران در روز سیزده نوروز به دامان طبیعت می روند و آن روز را به تفریح ، بازی و استراحت می پردازند و جشن سیزده و رفتن به دامان طبیعت ، گویی بدرقه نوروز است و شادی و شکوفایی طبیعت جذابیتی خاص دارد.

مردم نوکنده نیز همانند هموطنان خود در اقصی نقاط کشور ایران اسلامی در روز سیزده بدر آداب و رسوم خاصی دارند که معتقد هستند اگر این آداب به خوبی رعایت شود سالی خوب و مبارک برای آن شخص به ارمغان می آید.

گره زدن تیغه های سبزه و آرزو کردن به ویژه برای جوانان دم بخت از جمله آداب این روز است که زمانی که گره زده می شود سبزه را به داخل آب می اندازند و اعتقاد بر این است که اگر گره بازشود بخت با شخص یار شده و آرزوهای وی برآورده می شود.

به آب انداختن سبزه یکی دیگر از دیگر آداب مردم نوکنده است که در قدیم خانواده های ایرانی با نهایت دقت تا سیزده نوروز از سبزه عید مراقبت می کردند و روز سیزده سبزه را به آب روان می سپردند به این امید که این دانه ها به همراه آب روان موجب برکت و باروری کشتزارها شود.

در روز 13 فروردین بزرگترها به کودکان خود حفظ محیط زیست و نگهداری از آن را نیز آموزش می دهند ، سیزده بدر روز پیوند دوستی مردم با طبیعت است و همه در این روز متعهد می شوند که برای حفظ و حراست از منابع طبیعی و سپردن این امانت الهی به نسل های آینده بیش از گذشته تلاش کنند و از هیچ کوششی دریغ نکنند.

برخی از خانواده ها نیز سنت حسنه سیزده بدر خود را با حضور در اماکن مذهبی و امامزاده حبیب الله و گلزار شهدای گمنام نوکنده در فضایی معنوی سپری می کنند.

با آرزوی روزی شاد در کنار طبیعت.

tabiat nowkandeh15156161 9

 

tabiat nowkandeh15156161 8

 

tabiat nowkandeh15156161 7

 

tabiat nowkandeh15156161 6

 

tabiat nowkandeh15156161 5

 

tabiat nowkandeh15156161 4

 

tabiat nowkandeh15156161 3

 

tabiat nowkandeh15156161 2

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار