مرحله اجرایی طرح مطالعه سلامت بهورزان با استقرار تیم های عملیاتی و با شرکت بهورزان شاغل، بازنشسته، از کار افتاده شهرستانهای غرب استان گلستان و دانش آموزان پایه دوم بهورزی شهرستان در محل مرکز بهداشت شهرستان ترکمن آغاز شد.

به گزارش کناره، دکتر سید حسین حسینی سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان ترکمن با حضور در جمع بهورزان و با همراهی مسئولین واحد گسترش شبکه و مدیر مرکز آموزش بهورزی از مراحل اجرایی طرح بازدید کردند.

تیم اورژانس 115 شهرستان نیز برای آمادگی در برابر حوادث احتمالی در محل مستقر شدند.

در طی این برنامه کلیه بهورزان شاغل و بازنشسته، از کار افتاده و دانش آموزان بهورزی شهرستان های ترکمن (52نفر)، گمیشان(55نفر)، کردکوی(55نفر) و بندرگز(43نفر) با مراجعه به تیم های عملیاتی مستقر در مرکز بهداشت شهرستان ترکمن (شامل 2 نفر پزشک، دندانپزشک و ثبات خدمات دندانپزشکی، 2 نفر پرستار مسئول ثبت نوار قلب، 2 نفر مراقب سلامت مسئول سنجش شاخص های آنتروپومتریک و فشارخون، متصدی پذیرش و IT، کارشناس تغذیه، تیم نمونه گیری خون و ادرار و نمونه ناخن از آزمایشگاه) در طی بهمن ماه سال جاری تحت بررسی های سلامت قرار خواهند گرفت.

این طرح برای کلیه بهورزان کشور با همکاری مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا می شود.

این پژوهش، یک مطالعه طولی با هدف بررسی و شناخت عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای دستگاه گوارش، بیماریهای دستگاه کلیه، بیماریهای متابولیک، اختلالات بهداشت روان، بیماریهای عضلانی و اسکلتی، بیماریهای تنفسی، سرطانها و سوانح و حوادث است که به مدت بیست سال به طول خواهد انجامید.

در این مطالعه حدود 33000 نفر از بهورزان شاغل، دانش آموز پایه دوم به بعد و بهورزان بازنشسته و ازکارافتاده ای که علاقمند به همکاری در این پژوهش هستند و توانایی حضور در مراکز ارزیابی و بررسی را دارند شرکت خواهند کرد.

در ابتدای این مطالعه، تمام افرادی که در این مطالعه شرکت می کنند؛ 21 پرسشنامه خودایفا شامل اطلاعات تماس، اطلاعات دموگرافیک، وضعیت اقتصادی-اجتماعی، کیفیت زندگی، سلامت عمومی، وضعیت روحی، استرس، اضطراب، افسردگی، سرمایه اجتماعی، وضعیت خواب، فعالیت بدنی، رفتارهای تغذیه ای، رفتارهای پخت و پز، حمل و نقل، نور آفتاب، تلفن همراه، دخانیات، سوء مصرف مواد، مصرف الکل و بسامد خوراک را طی دو روز تکمیل می کنند و همچنین، مورد معاینه پزشکی، پرستاری و دندانپزشکی قرار می گیرند.

برای انجام آزمایش ها نمونه خون ناشتا، نمونه ادرار و ناخن از بهورزان گرفته خواهد شد. بعد از آن، افراد از نظر پیامدهای سلامت و بروز بیماریها و حوادث به فواصل سه ماه یک بار بصورت تلفنی یا حضوری مورد پیگیری قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که هر پنج سال یک بار، آزمایش ها و بررسی های بالینی تکرار می شوند. پیگیری افراد شرکت کننده حتی پس از بازنشستگی ادامه خواهد داشت.

نتایج این مطالعه به شناخت عوامل خطر برای سلامت انسان ها کمک می کند و همچنین، میزان اثری که هر یک از عوامل خطر بر بیماری های ذکر شده و وضعیت سلامت بهورزان دارند را می سنجد.

علاوه بر آن، این مطالعه می تواند به متخصصان در شناخت عواملی که اثرات  پیشگیری کنندگی بر بروز اختلالات سلامت دارند؛ یاری کند.

مطالعه حاضر، بزرگترین مطالعه ای است تاکنون در مورد سلامت دست اندرکاران سلامت جامعه انجام شده است و برای خود شرکت کنندگان، این فایده را خواهد داشت که مدت بیست سال تحت پیگیری وضعیت سلامت خواهند بود.

در صورتی که در ارزیابی های تیم تحقیقاتی، مشکل سلامتی ای که بهورز از قبل در مورد آن اطلاعی نداشته است؛ کشف شود، به وی اطلاع داده خواهد شد و راهنمایی های لازم برای این که بهترین خدمات را دریافت کنند؛ انجام خواهد شد.

AWT IMAGE

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار