مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه ۲ هزار کیلومتر خط دوم ریلی در کنار خطوط موجود ریل در حال احداث است، گفت: با اجرای این پروژهها ظرفیت کل راهآهن به ۴۲ میلیارد تن-کیلومتر افزایش مییابد.
به گزارش کناره، محسن پورسیدآقایی در گفتوگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به پروژههای افزایش ظرفیت خطوط ریلی با احداث خط دوم، اظهار داشت: بیش از 2 هزار کیلومتر خط دوم ریلی در کنار خطوط موجود در حال احداث است.
وی ادامه داد: این پروژهها با هدف افزایش ظرفیت، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و افزایش ایمنی و سرعت سیر در گلوگاههای ظرفیت شبکه ریلی انجام میشود.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با اجرای این پروژهها ظرفیت کل راهآهن به 42 میلیارد تن - کیلومتر (در مقایسه با 25 میلیارد تن - کیلومتر فعلی) خواهد رسید و بازدهی این شبکه در واقع تا 70 درصد افزایش مییابد.
وی به پروژههای در حال اجرا که تا پایان امسال در حوزه دو خطهسازی به بهرهبرداری میرسد، اشاره کرد و گفت: خط دوم راهآهن بافق - اصفهان به طول 470 کیلومتر، میزان 280 کیلومتر زیرسازی شده و 17 کیلومتر نیز روسازی شده است.
پورسیدآقایی افزود: خط دوم در مسیر راهآهن اهواز - اندیمشک به طول 140 کیلومتر احداث میشود که در این مسیر 100 کیلومتر زیرسازی و 5 کیلومتر روسازی شده است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران همچنین به خط دوم راهآهن قزوین - زنجان اشاره کرد و گفت: حجم کل این پروژه 171 کیلومتر است که تا پایان دولت یازدهم به بهرهبرداری خواهد رسید.
پورسیدآقایی بیان کرد: جمعاً اقدامات انجام شده و در حال اجرا در حوزه دو خطهسازی 823 کیلومتر است که 362 کیلومتر زیرسازی شده و 22 کیلومتر نیز روسازی میشود که تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی به برنامههای آتی برای شروع در سال جاری در حوزه دو خطهسازی اشاره کرد و گفت: خط دوم راهآهن ساقه - دورود به طول 269 کیلومتر در سال جاری تا 30 کیلومتر زیرسازی میشود.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: همچنین خط دوم راهآهن تربت حیدریه - مبارکه به طول 645 کیلومتر تا پایان امسال 30 کیلومتر روسازی میشود؛ خط دوم محور محمدیه - بادرود به طول 145 کیلومتر در سال جاری 8 کیلومتر روسازی میشود.
وی ادامه داد: همچنین خط دوم راهآهن بندر گز - قرهتپه به طول 14 کیلومتر در سال جاری کاملاً زیرسازی و روسازی میشود.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین در پروژه خطآهن خرمشهر - سربندر به طول 106 کیلومتر تلاش میکنیم، امسال 20 کیلومتر زیرسازی انجام شود ضمن آنکه امسال احداث 126 کیلومتر واریانتهای ریلی در شبکه داریم که برنامهریزی کردیم 55 کیلومتر آن زیرسازی و روسازی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی به اقدامات شاخص در این حوزه اشاره کرد و گفت: طراحی خط تولید و احداث کارخانجات تولید تراورس پیشتنیده بتنی و تراورسهای سوزن با قابلیت تحمل نیروی محوری 30 تن برای اولین بار در ایران از اقدامات شاخص در این حوزه است؛ با توجه به عدم خرید این محصول از خارج کشور مبلغی حدود 33 میلیارد تومان در سال 95 صرفهجویی میشود که این رقم در سالهای آتی به صورت تساوی افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران طراحی خط تولید و احداث کارخانجات تولید سوزن با شعاعهای مختلف را از دیگر اقدامات شاخص در حوزه دو خطهسازی عنوان کرد و گفت: با توجه به عدم خرید این محصول از خارج مبلغی حدود 93 میلیارد تومان در سال 95 صرفهجویی میشود که این رقم در سالهای آتی به صورت تساوی افزایش مییابد.