به مناسبت  7 مهر روز اتشنشان رئیس آتشنشانی بندرگز در گفت و گویی باخبرنگار ما از مشکلات آتشنشان ها تا تلخ ترین و شیرین ترین خاطره آنان در شغلشان گفت.

به گزارش کناره ، به مناسبت 7 مهر روز آتشنشانها گفت و گویی با رئیس آتش نشانی بندرگز ترتیب دادیم ، محمدتقی ترک جزی مسئول آتش نشانی شهرستان بندرگز از وضعیت و مشکلات اتشنشانی بندرگز و همچنین علت ورودش به این شغل گفت .

سابقه سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری بندرگز چند سال است؟

آتش نشانی شهرستان بندرگز بیش از 40 سال پیش در سال 1355 تاسیس و تجهیز شد .

ویژگی های یک آتش نشان موفق چیست؟

یک آتش نشان خوب باید منظم ، مرتب باشد، دیگر ویژگی مهم اینکه یک آتش نشان خوب باید ورزید و دارای آمادگی جسمانی بالایی باشد تا در صحنه های آتش سوزی و میدان عمل کارایی لازم را داشته باشد .

علت نامگذاری 7 مهر به عنوان روز آتشنشان چیست؟

در هفتم مهرسال 1359 شرکت نفت آبادان مورد حمله هوایی قرار گرفت و آتش نشانان برای اطفا حریق به آن محل اعزام شدند. در حین عملیات اطفا حریق پالایشگاه نفت آبادان دوباره مورد حمله هوایی نیروهای عراقی قرار گرفت که در این حمله تعدادی از آتش نشانان به شهادت رسیدند، به همین این روز را روز آتش نشانی و خدمات ایمنی نامگذاری نمودند .

تعداد ایستگاه های آتش نشانی شهرستان بندرگز را بیان کنید.

در سطح شهرستان 5 ایستگاه داریم که یک ایستگاه در روستای گز غربی، یکی در روستای باغو ، یکی در شهرک صنعتی باغو و 2 ایستگاه هم در شهر بندرگز مستقر است .

برای فرهنگ سازی و پیشگیری از حوادث چه اقداماتی انجام داده اید ؟

در راستای فرهنگ سازی و پیشگری از حوادث برای دانش آموزان، ادارات و مدیران ساختمان ها کلاس های آموزشی برگزار کردیم . در همین راستا آموزش های محله به محله و برای ساختمان هایی که پروانه پایان کار می گیرند نصب کپسول های آتش نشانی و سیستم های تر و خشک را اجرا کردیم .

چند عملیات امداد و نجات در سال جاری داشتید؟

در 6 ماهه اول امسال ما 154 مورد حریق ، حادثه و تصادف داشتیم که مهمترین آنها یک تصادف منجر به مرگ و یک مورد سقوط در چاه بود .

چرا شغل آتش نشانی را انتخاب کردید؟

به دلیل علاقه ای که از کودکی به این شغل داشتم و همچنین شور و هیجان و نجات دادن جان مردمی که دچار حادثه می شوند این شغل شریف را انتخاب کردم .

از حقوق و مزایای خود بگویید ؟!

حقوق یک آتش نشان مانند بقیه شغل ها بسته به سابقه کار و رتبه و درجه متفاوت است ولی بطور متوسط بین 1میلیون تا 2 میلیون متغیر است .

زمان اعزام نیروهای امدادی شما به حادثه چه مدت زمان است و میزان استاندارد آن چقدر است؟

زمان استاندارد رسیدن به محل حادثه در درون شهر 3 الی 5 دقیقه و خارج از شهر 5 الی 7 دقیقه است؛ ما همیشه سعی کردیم در اسرع وقت در محل حادثه حاضر باشیم و در اکثر ماموریت ها در مدت زمان استاندارد به محل حادثه می رسیم .

چه توصیه ای به شهروندان دارید؟

توصیه ما به شهروندان عزیز این است که تمام موارد ایمنی که در کلاس های آموزشی و از طریق رسانه های صوتی و تصویری به آنها اطلاع رسانی می شد را رعایت کنند . مخصوصا هنگام خروج از منزل حتما وسایل برقی و گازسوز را که احتمال وقوع حادثه دارند را چک کنند و شیر گاز را ببندند .

بزرگترین دغدغه شما به عنوان یک آتش نشان چیست ؟

بزرگترین دغدغه ما کمبود امکانات و وسایل امدادی است ، اگر از نظر امکانات تجهیز شویم مسلماً در خدمات رسانی و کاهش صدمات در حوادت موفق تر خواهیم بود .

آیا مزاحم تلفنی هم دارید ؟

بله، مزاحم تلفنی هم داریم ، بار ها شده که به ما اعلام شد و وقتی در محل حاضر شدیم خبری از حریق نبود ، در چندین مورد از این مزاحمت ها درست در جای دیگر آتشسوزی شده بود که ما به همین دلیل نتوانستیم به قوقع در محل حاضر شویم و خسارات شدیدی به مردم وارد شد .

تلخ ترین خاطره دوران کاری خور را بیان کنید ؟

هر لحظه که تلفن آتشنشانی به صدا در میآید تمام کارکنان نگران می شوند که " چه حادثه ای پیش آمده " ، در کار ما شیرین ترین خاطره نجات به موقع جان مردم حادثه دیده است و تلخ ترین خاطره من مربوط به تصادف در خط بندرترکمن-بندرگز در ماه مبارک رمضان و موقع اذان است ، تصادف خیلی فجیعی بود؛ در آن تصادف سر راننده به دو نیم تقسیم شد و صحنه ناراحت کننده ای را برای من رقم زد  یکی دیگر از خاطرات بد من مربوط به آتش سوزی خانه یکی از شهروندان است ، در روز اول فروردین و موقع تحویل سال خانه اش دچار حریق شد و متاسفانه تمام وسایل زندگی اش در آتش سوخت .

سخن پایانی!

در پایان، فرارسیدن هفت مهر روز آتش نشان را به همکاران عزیزم در سازمان آتش نشانی شهرستان بندرگز و تمامی آتش نشانان ایثارگر کشور عزیزمان ایران تبریک و تهنیت عرض می نمایم و روزهای بی خطر و حادثه ای را برای شهروندان آرزو می نمایم.

atashneshan012873242 1

دیدگاه‌ها   

+1 #1 مهندس برق 1395-07-09 19:38
این اتش نشان هایی که من می بینم یه روز در واحد اداری مشغولن
روز دیگه در واحد خدمات هستن
چند رو ز بعدش سه شنبه بازار در حال دریافت قبض هستن
باز چند روز بعدش یکی دو نفرشون در واحد تاکسیرانی مشغول به انجام وظیفه می باشن

اخرش ما نفهمیدیم که چه کاره هستن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار