فرایند انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان با پایان عملیات تعریض و تعمیق آبراهه آشور آغاز شد.

به گزارش کناره، فرایند انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان بعد از ظهر چهارشنبه با حضور علی محمد زنگانه استاندار گلستان عبدالجلال ایری نماینده مردم حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی و محلی، عملیات تعریض و تعمیق کانال آشور  پایان یافت و فرایند انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان آغاز شد.


با اتمام عملیات فنی و میلیون‌ها متر مکعب خاکبرداریو رسوب برداری، تبادل آبی بین دریای خزر و خلیج گرگان محقق شد.


علی محمد زنگانه در آیین افتتاح این کانال طی سخنانی اظهار کرد خشک شدن خلیج گرگان ابر چالش استان گلستان بود که در دولت صادق الوعد، احیا آن آغاز و آبرسانی از طریق کانال آشوراده به اتمام رسید.

علی محمد زنگانه گفت: در صورت خشک شدن خلیج گرگان پهنه‌ای به مساحت ۶۰ هزار هکتار به کانونی برای ریزگرد‌های نمکی تبدیل می‌شد و زراعت، سلامتی و جنگل‌های هیرکانی گلستان و سایر مناطق همجوار را به مخاطره می‌انداخت.

ادامه داد مقوله پمپاژ آب و تغذیه مصنوعی خلیج گرگان در مراجع علمی به تایید رسیده است و اجرای این  مداخله در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به استان گلستان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار