سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حضور نیرو‌های بیگانه به ویژه آمریکا را عامل تنش و بی ثباتی در منطقه می‌دانیم وحضورشان غیرقانونی است.

 

به گزارش کناره ،  سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز سومین نشست مجازی خود را برگزار کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

او ضمن تبریک اول اردیبهشت و گرامیداشت یاد سهراب سپهری و اقبال لاهوری گفت: به داشتن سعدی که هنوز بشریت نیازمند گفتار و نصایح این شاعر پرآوازه ایران زمین است می‌بالیم.

موسوی در ادامه با همه خانواده‌ها و بازماندگان کسانی که در این ایام عزیزان خود را در سراسر دنیا از دست داده‌اند، از طرف دولت و ملت ایران ابراز همدردی و ابراز امیدواری کرد این ویروس منحوس شرش از سر بشریت دست بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به محدودیت‌هایی که کرونا در روابط سیاسی ایجاد کرده، اظهار کرد: به رغم تحولاتی که در زمینه پزشکی در دنیا رخ داده دیپلماسی کماکان ادامه دارد و باعث نشده در دیپلماسی ایران وقفه‌ای ایجاد شود؛ وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس جمهور تماس‌هایی داشتند و برنامه‌های دیگری در دستور کار مقامات کشور ماست که اطلاع رسانی خواهد شد.

او با اشاره به تماس‌های تلفنی رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با مقامات کشور‌های دیگر، مطرح کرد: ظریف ۱۴ تماس تلفنی با مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی و سیاسی دنیا داشته و عمده مباحث درباره شرایط جاری دنیا، کرونا، تروریسم و تحریم‌های آمریکا ضد کشور‌های مستقل بوده است؛ او همچنین در یکی دو مورد هم بحث افغانستان و یمن گفت‌وگو کرد، این موضوعات در دستورکار جدی دیپلماسی کشور است. بنابراین ظریف امروز عازم دمشق پایتخت سوریه شد و با مقامات سوریه از جمله بشار الاسد دیدار می‌کند.

سخنگوی دسنگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اوضاع افغانستان و اقدامات ایران برای حل مسائل این کشور اظهار کرد: ایران به عنوان کشور همسایه مایل است افغانستان امن، آرام و با ثبات در کنار مرز‌های شرقی ما باشد. متاسفانه اختلافات سیاسی در افغانستان بعد از انتخابات در این کشور، ایران را بر آن داشته تا به عنوان کشور دوست همیشگی افغانستان، اقدامات خود را شروع کند.

او ادامه داد: ظریف تماس‌هایی را با مقامات افغانستان برقرار کرد؛ همچنین دستیار وزیر خارجه در امور افغانستان چند سفر به افغانستان داشت و با مقامات بلندپایه و شخصیت‌های آن کشور دیدار کرده و می‌کند. همه تلاش ایران این است دولت فراگیری تشکیل شود که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند و این گام اساسی برای داشتن یک افغانستان امن و آرام در کنار مرز‌های ماست و همواره همسایگان در اولویت ما بودند.

موسوی افزود: تلاش‌های ایران مستقل است که در چارچوب منافع دولت و ملت افغانستان است و به عنوان کشور همسایه وظیفه خود می‌دانیم در این شرایط اگر کاری از دستمان برمی‌آید برای بازگشت آرامش به آن کشور انجام دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر ظریف به سوریه توضیح داد: در سفر ظریف به دمشق طیف وسیعی از مسائل مطرح می‌شود؛ لازم بود سفری به این کشور انجام شود که این سفر اخیرا برنامه‌ریزی شد؛ ظریف در سوریه راجع به تحولاتی که در منطقه رخ داده و تحولات در داخل خاک سوریه در مبارزه آنها علیه تروریسم است رایزنی و تبادل نظر خواهد کرد.

او افزود: روند آستانه به عنوان مهم‌ترین روند سیاسی که ممکن است به شرایط بهتری در این وضعیت فعلی منجر شود همچنان موضوع و در دستورکار کشور‌های عضو از جمله ایران قرار دارد؛ بنا بود نشست سران عضو روند آستانه را در تهران داشته باشیم که به دلیل کرونا این امر به تعویق افتاده، ولی به این معنا نیست که رایزنی‌ها و هماهنگی‌های ما در این زمینه مختل شود. این سفر لازمی بود که در این شرایط انجام شد و امیدوارم به نتایج خوبی منجر شود.

نیروهای آمریکایی مانع از گشت زنی قانونی و عادی نیروهای ما در منطقه شده بودند

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اظهارات پمپئو اظهار کرد: ما حضور نیرو‌های بیگانه به ویژه آمریکا را عامل تنش و بی ثباتی و ناامنی در منطقه می‌دانیم. حضورشان غیرقانونی است؛ غرب آسیا منطقه ماست و اگر قرار است نیرو‌های مسلح ما گشت زنی کنند باید با آرامش و طیب خاطر این کار را انجام دهند. نیرو‌های آمریکایی مانع از گشت زنی قانونی و عادی نیرو‌های ما در منطقه شده بودند و این باعث شد که نیرو‌های گشتی ما هم واکنش نشان داده و هشدار‌های لازم را به آن‌ها بدهند.

او ادامه داد: هزاران سال است که ایران در این منطقه حضور دارد و امنیت آن هم به دست ایران و کشور‌های همجوار خلیج فارس به ویژه عمان که روبه‌روی تنگه هرمز با مشارکت هم حفظ امنیت این آبراه حیاتی دنیا را برعهده داریم. همانطور که برادران در سپاه گفتند از نیرو‌های بیگانه که به صورت نامشروع در منطقه ما هستند می‌خواهیم در منطقه ما نباشند و ثانیا مقررات دریایی و عبور و مرور را رعایت و نیرو‌های ما را ناچار نکنند به آن‌ها هشدار و تذکر دهند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما از این حضور ابراز ناخرسندی و نارضایتی می‌کنیم و امیدواریم مجاب شوند که هر چه زودتر منطقه ما را ترک کنند.

موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا توقیفی در خلیج فارس صورت گرفته است یا خیر، گفت: نیروی دریای ایران گشت‌های معمول دارد و اگر به مواردی مشکوک شود با آن‌ها صحبت و طبق قانون و مقررارت و حقوقی داریم با آن‌ها گفت‌وگو می‌شود و احتمالا سوء تفاهمی بوده که برطرف شده و بحث توقیف نبوده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره تعهدات اروپا نیز گفت: اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات دیگری که اروپایی‌ها در قبال ایران بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام داشتند است؛ آنها برای اجرای تعهداتشان عنوان کردند نیازمند سازوکار مالی هستند، ما از راه‌اندازی این کانال مالی استقبال، ولی اعلام کردیم این همه تعهدات اروپایی‌ها نیست و باید همه تعهدات ۱۱ گانه از جمله در زمینه انرژی حمل و نقل و بیمه و.. را اجرا کنند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره زندانیان در ایران را قبول نداریم

او درباره گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره زندانیان در ایران بیان کرد: این گزارش‌ها و حرف‌ها را رد می‌کنم براساس مقررات و نگاه انسانی که ایران داشته اواسط فروردین حدود ۹۵ هزار زندانی داخل زندان‌های ایران با تشخیص قاضی و بررسی پرونده‌ها به مرخصی رفتند و تبعیضی بین زندانیان ایرانی و خارجی و حتی دوتابعیتی قائل نشدند؛ همه زندانیانی که شرایط را داشتند و حتی بیمار نبودند و ممکن بود به کرونا مبتلا شوند بررسی کردند.

موسوی تاکید کرد: گزارش‌هایی که درباره تبعیض و موارد دیگر مطرح می‌کنند قبول نداریم و رد می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره طرح ایران برای همکاری منطقه‌ای بین ایران و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در شرایط فعلی هم اظهار کرد: از جمله اتفاقات خوب و فرصت‌هایی که کرونا در کنار تهدید‌ها علیه ما در دنیا داشته، قدری نزدیک شدن مواضع و دیدگاه‌های کشور‌های مختلف و تغییر اولویت‌های کشور‌های مختلف در این زمینه بوده است و ما رگه‌هایی از این تغییر اولویت‌ها و جهت گیری‌ها را در منطقه خود شاهد هستیم.

او افزود: ایران همیشه در هر شرایطی آماده بود با همسایگانش در منطقه به ویژه در خلیج فارس وارد تعامل و گفت‌وگوی نزدیک شود و طرح‌ها و ابتکارات زیادی را در این زمینه اعلام و به آن‌ها ارائه دادیم و بدون پیش شرط گفتیم آماده‌ایم با دوستان در منطقه گفت‌وگو کنیم، اگر کشور‌های حاشیه خلیج فارس به ویژه یکی دو کشوری که قدری دچار سوء تفاهم بیشتری هستند، آماده باشند ایران آمادگی دارد در هر سطح و شرایطی که این زمانه ایجاب کند وارد گفت‌وگو و تعامل با این برادران شود که امیدواریم این اتفاق رخ بدهد.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره پاسخ رسمی کشور‌های منطقه به طرح صلح هرمز نیز گفت: نامه‌ای که رئیس جمهور نوشت و اقدامات بعدی و رفت و آمد‌ها بین ما و کشور‌های خلیج فارس به آن‌ها اعلام کرده بودند در حال بررسی طرح صلح هرمز هستند که ما گفتیم اگر تک تک یا همه کشور‌های حوزه خلیج فارس آمادگی داشته باشند راجع به جزییات طرح آماده گفت‌وگو هستیم و کماکان آماده این تا این آمادگی در طرف مقابل ایجاد شود.

موسوی در ادامه این نشست خبری درباره تلاش مقامات آمریکایی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران علیرغم اینکه مهر ماه پایان می‌یابد؟ اظهار کرد: این هم از عجایب روزگار و طنز جالب روزگار است که دولت قانون شکنی که از برجام خارج و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده، همچنان پیگیر مفاد و موضوعات آن است و همچنان به نقض خود ادامه می‌دهد و به علاوه، دیگران را وادار می‌کند قطعنامه مشروع شورای امنیت را نقض کنند؛ آمریکایی‌ها می‌خواهند اذهان عمومی دنیا را از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران منحرف کنند و ممکن است برخی اقدامات و جنگ افروزی‌ها و تنش زا بودن اقدامات خود در منطقه را با این گونه اتهامات و مسائلی که به آن‌ها مربوط نیست دنبال کنند.

آمریکایی‌ها خیلی نباید نگران وضعیت ما در این زمینه باشند

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: دلیلی ندارد شورای امنیت به نقض مقررات قطعنامه ۲۲۳۱ تن دهد و این درخواست آمریکا اقدام گزاف و خلافی است. آمریکایی‌ها خیلی نباید نگران وضعیت ما در این زمینه باشند. به آنها توصیه می‌کنیم اگر نگران وضعیت تسلیحاتی در منطقه و جهان هستند فروش دیوانه وار و حریصانه انواع سلاح‌های مرگبار به کشور‌های منطقه و جهان را که حاصلی جز بی ثباتی و برادرکشی نداشته را متوقف کنند.

موسوی درباره اینکه چقدر تلاش‌های ایران در بحث افغانستان به نتیجه برسد؟ گفت: تلاش‌های ایران در ابعاد و اشکال مختلفی ادامه دارد و در ادامه تلاش‌های ظریف و تماس‌ها با مقامات و شخصیت‌های مهم افغانستان برقرار کرد و طاهریان‌فرد از نزدیک در حال گفت‌وگو و رایزنی با مقامات افغانستان هستند و هدف اصلی ایران نزدیک کردن دیدگاه‌های موجود در افغانستان است و امید داریم هر چه زودتر این اقدام انجام و منجر به تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان شود

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران احساس وظیفه و مسئولیت می‌کند اگر کاری از دستش برمی‌آید در این زمینه انجام دهد؛ برخلاف قدرت‌هایی که از وضعیت افغانستان خوشحال هستند ایران از نزدیک و با نگرانی تحولات افغانستان را دنبال می‌کند وظیفه دارد از توان و رفاقتی که با احزاب و گروه‌ها در افغانستان دارد استفاده کند تا آرامش به افغانستان برگردد و دولت فراگیر تشکیل و بعد‌ها به گفت‌وگو‌های بین الافغان منجر شود و امید داریم این تلاش‌ها به نتیجه برسد.

او ادامه داد: اولویت اول تشکیل دولت مستقر و فراگیر در افغانستان و کاهش اختلافات سیاسی که الان در بین مقامات مختلف افغانستان است و تشکیل این دولت فراگیر مقدمه‌ای است که به سمت گفت‌وگو‌های صلح و بین الافغانی برویم که طالبان می‌تواند ذیل پروسه‌ای که دولت افغانستان حضور دارد قرار بگیرد و آینده باثبات و نوید بخشی را برای افغانستان رقم بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بازگشت تعدادی از دانشجویان ایرانی از خارج از کشور گفت: با توجه به تحولات خوبی که در کنترل و درمان بیماری کرونا در ایران رخ داده که جا دارد از همه دست اندرکاران این امر تشکر و قدردانی کنم و متعاقب اتفاقات بدتری که در کشور‌های دیگر به ویژه اروپایی رخ داده اتباع ایرانی و به ویژه دانشجویان ترجیح دادند به ایران بازگردند و اگر بیمار هستند از امکانات کشور استفاده کنند و اگر نیستند سلامت خود را حفظ کنند. خیلی از اتباع را از طریق سفارتخانه‌ها با دولت‌های محل رایزنی کردیم. در این شرایط گرفتن مجوز پرواز و پروتکل‌های بهداشتی کار دشواری است و هموطنان از اروپا، هند و خلیج فارس به کشور بازگشتند.

او افزود: وزارت بهداشت برای هر ورودی یکسری پروتکل بهداشتی دارد که دانشجویان و اتباع ایرانی باید این‌ها را رعایت کنند، ولی متاسفانه بعد از پروازی که از ایتالیا انجام شد برخی عزیزان تمکین نکردند و این قواعد الزام آوری است که مختص ما نیست و همه کشور‌ها چنین است. این عدم تمکین برخی از دوستان ما باعث شد که وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی مبارزه با شیوع کرونا در ایران، ریسک را نپذیرد که منجر به بیماری خانواده‌های آن‌ها و بقیه مردم نشود و قرار شد اگر شرایط آماده و آن‌ها این پروتکل‌ها را رعایت کنند این سیر بازگشت دوباره احیا شود که فکر می‌کنم پیشرفت‌هایی حاصل شده، ولی همه این‌ها منوط به این است اتباع ایرانی و دانشجویان ما مقررات را رعایت کنند که ورودشان به کشور تسهیل شود.

موسوی گفت: از تعداد ایرانیان مبتلا به کرونا در خارج از کشور آماری به ما ارائه نشده و از سفارتخانه‌هایمان خواستیم که اطلاعات را در این زمینه دریافت و به ما گزارش دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره تلاش آمریکا مبنی بر اینکه ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان تکثیر شده است، گفت: ایران هر اقدامی که با هدف سیاسی کردن اپیدمی کرونا در دنیا باشد تقبیح می‌کند و متاسفانه آمریکا در سیاسی کردن موضوع کرونا پیشقدم و پیشتاز است. زمانی که کرونا وارد کشورشان نشده بود دنبال متهم کردن دیگران بودند و الان هم چنین می‌گویند. این کشور از متهمان ردیف اول است و این را سازنده نمی‌دانیم در حالی که مردم دنیا دست به گریبان با این ویروس هستند حرف‌هایی زده شود که در مبارزه جهانی علیه شیوع کرونا اختلال ایجاد کند.

موسوی همچنین عنوان کرد: مقامات آمریکایی به جای مبارزه با کرونا به اتهام زنی و طرح مباحث بی پایه روی آوردند که هم هدف انتخاباتی دارد و اینکه سوء مدیریت و مشکلات در کشورشان را بپوشانند و ذهن افکار عمومی را منحرف کنند. سنگ اندازی دیگری که کردند اعلام قطع بودجه سازمان جهانی بهداشت بود. بهتر است اینکه منشا این ویروس کجا بوده به سازمان‌های جهانی از جمله سازمان جهانی بهداشت بسپاریم و از منحرف کردن افکار عمومی دنیا دست برداریم.

تعداد دیپلمات‌های ایرانی خارج از کشور مبتلا به کرونا بسیار اندک است

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: سفارتخانه‌های ما براساس قواعدی که در محل استقرارشان است فعالیت می‌کنند. تعداد دیپلمات‌های ما اندک است که شاید چند نفر بوده که درمان شده یا در حال درمان هستند. از تعداد ایرانیانی که در سایر کشور‌ها به کرونا مبتلا شده یا متاسفانه فوت کردند اطلاعی نداریم، چون نهاد‌های داخلی آن کشور‌ها گزارشی به ما ندادند، ولی بخش‌های کنسولی ما در خارج از کشور پیگیر این موضوع هستند که چنانچه ایرانی‌ها بیمار شده و نیاز به کمک داشته باشند دولت‌های محلی اقدامات لازم را انجام دهند و اگر ما می‌توانیم کمکی صورت بدهیم انجام خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما طبق پروتکل‌های بهداشتی کشور میزبان اقدام می‌کنیم و همچنین پروتکل‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت عمل می‌کنیم و همچنین پروتکل‌های خودمان را رعایت می‌کنیم و اجرای این پروتکل‌ها کفایت می‌کند.

او در پایان درباره شرایط عراق گفت: با ایران در خصوص انتخاب نخست‌وزیر و اعضای کابینه مشورت نمی‌شود و ما هم علاقه‌ای به دخالت در این امور نداریم و دولت و ملت عراق را در این زمینه به اندازه کافی بالغ و رشید می‌دانیم که سرنوشت خود را در دست بگیرند.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار