یلدا که یکی از آیین‌های سنتی ایرانیان است طی سال‌های اخیر در محاصره گرانی و چشم و هم‌چشمی قرارگرفته و عده‌ای این شب را لاکچری و با هزینه‌های میلیونی و عده‌ای با سفره‌های خالی سپری برگزار می‌کنند.

به گزارش کناره به نقل از سفیرافلاک، آخرین روزهای فصل پاییز در حال سپری شدن است، خش‌خش برگ‌های زرد و نارنجی روی زمین و سرمای هوا رسیدن زمستان را خبر می‌دهند، زمستانی که آغازش بلندترین شب سال است و یلدایی که سال‌هاست ارمغانش جمع‌کردن فامیل و خانواده کنار هم است.

از گذشته تاکنون هرساله شب اول زمستان که طولانی‌ترین شب سال است، طبق رسم و رسوم خاصی همه فامیل در خانه بزرگ‌ترین فرد فامیل جمع شده و این شب طولانی را با خواندن شاهنامه، گرفتن فال حافظ، شعرخوانی، قصه‌گویی سپری می‌کنند.

در سال‌ها پیش هدف اصلی از برگزاری مراسم شب یلدا، کنار هم جمع شدن بود، آن زمان نه از گوشی‌های هوشمند خبری بود نه از اینترنت و اعضای فامیل از کنار هم بودن لذت می‌بردند اما امروزه از چند روز قبل از رسیدن شب یلدا و خریدهای این شب، لحظه‌به‌لحظه را در اینستا به نمایش می‌گذارند.

هر چه می‌گذرد یلدا چهره‌ای دیگر به خود می‌گیرد؛ کنار هم بودن‌ها جای خود را به قاب‌های شیشه‌ای داده و بهترین لحظات بازهم در فضای مجازی سپری می‌شود.

شب یلدای لاکچری

چند سالیست مدت‌ها قبل از رسیدن شب یلدا انواعی از لباس و مدهای عجیب‌وغریب برای شب یلدا در بازار رونمایی می‌شود، از لباس‌های یلدا گرفته تا گیره و حتی لوازم‌آرایشی مخصوص شب یلدا که برخی مشتاق هستند تا خود را بارنگ و لعاب‌های شب یلدا هماهنگ کنند درحالی‌که فلسفه اصلی شب یلدا کنار هم بودن اعضای خانواده و فامیل است.

این‌همه طمطراق شب یلدا گاهی سبب می‌شود تا فامیل به‌جای اینکه کنار هم باشند به خاطر چشم و هم‌چشمی از هم دور شوند و این رسم دیرینه به حاشیه برود.

برخی از افراد به دنبال چیدن یک سفره شب یلدایی لاچکری هستند تا پست‌های خود را در اینستا و در پروفایل در معرض دید قرار دهند، این افراد حاضرند میلیون‌ها تومان برای این شب هزینه کنند و از میوه‌آرایی گرفته تا انواعی از کیک‌ها، تنقلات و آجیل را در سفره‌های مخصوص قرار دهند و شب یلدای لاکچری و تکی داشته باشند.

این افراد مرفه از چند روز قبل درگیر خریدهای شب یلدا هستند و هزینه‌های سنگینی را برای این شب در نظر می‌گیرند و تم‌های مخصوص این شب را برای یک جشن مفصل و درجه‌یک آماده می‌کنند.

معمولاً برای شب یلدا کدوحلوایی، گندم شادونه، هندوانه، آجیل، شیرینی، پرتقال و خرمالو تهیه می‌شود اما این روزها شب یلدای لاکچری ها با ده‌ها نوع میوه، انواع ژله، کیک، شیرینی، آجیل، انواع شکلات و باسلق، انواع پاستیل و سایر خوراکی‌های دیگر برگزار می‌شود.

خنده تلخ نیازمندان در شب یلدا

این در حالیست که کمی آن‌طرف‌تر نیازمندان زیادی هستند که این شب را تلخ‌ترین شب زندگی خود می‌دانند، کم نیستند خانواده‌هایی که شب یلدا برایشان معنی ندارد، هر شبشان بلندترین شب نداری  آن‌هاست و حال خوشی برای شب یلدا ندارند.

کودکان و خانواده‌هایی هستند که سهمشان از شب یلدا فقط تصاویر لاچکری این شب در فضای مجازی است و حسرت یک‌شب یلدای ساده را بر دل دارند.

در این روزها بوی گرانی و چند برابر شدن خوراکی‌های ویژه شب یلدا به مشام می‌رسد، خوراکی‌هایی که قیمت آن‌ها در شب یلدا سر به فلک می‌کشد.

از مدت‌ها قبل نظارت‌هایی بر بازار انجام می‌شود تا از صعود قیمت‌های نجومی در بازار جلوگیری کنند اما بسیاری از این قیمت‌ها خواه‌ناخواه بالا می‌رود.

گران ترین شب سال

بالا بودن قیمت خوراکی‌های شب چله سبب می‌شود تا بسیاری از خانواده‌ها از جمع شدن کنار هم منصرف شوند و تورم قیمت‌ها دورهم بودن را کمرنگ کرده است.

یاری یکی از بانوان بروجردی که برای خرید به بازار آمده در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: سه فرزند دارم که هرساله با نوه‌هایم در شب یلدا در منزل ما جمع می‌شوند ولی قیمت‌ها را که نگاه می‌کنم باید چند قلم از اقلام موردنیاز را حذف کنم.

وی افزود: درگذشته مراسم شب یلدا به‌سادگی و بدون چشم و هم‌چشمی برگزار می‌شد و به همه خوش می‌گذشت اما امروزه شب یلدا تشریفاتی شده و هزینه‌های اضافی و ریخت‌وپاش‌ها سبب شده تا بسیاری از خانواده‌ها دورهم جمع نشوند.

این بانوی بروجرد تصریح کرد: هدف اصلی از شب یلدا این است که خانواده‌ها و فامیل دورهم جمع شوند و از باهم بودن لذت ببرند.

محمدی یکی از فروشندگان بروجردی گفت: قدرت خرید مردم برای تهیه خوراکی‌های شب یلدا کاهش‌یافته و بیشتر مردم سعی می‌کنند با چند قلم خوراکی ساده این شب را سپری کنند.

وی تصریح کرد: درگذشته خریدهای شب چله بیشتر بود اما با توجه به مشکلات اقتصادی خیلی از مردم از خریدها فاکتور می‌گیرند و تنها چند قلم خریداری می‌کنند.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار