برای یادگیری فتوشاپ و تسلط بر ویرایش، به جای صرف زمان و هزینه بسیار، کافی است آموزش‌های رایگان باشگاه خبرنگاران جوان را دنبال کنید.

به گزارش کناره ، با ظهور دنیای عکاسی دیجیتال و تغییرات چشمگیرِ هرساله در این حوزه، شاهد علاقه روز افزون مردم به این شاخه هنری هستیم. اما تمام سنسورهای دوربین‌های عکاسی، تصاویر را با نقص ثبت می‌کنند. به این معنا که آنچه واقعیت است با آنچه دوربین عکاسی ثبت می‌کند، از نظر روشنایی و رنگ، تفاوت دارد و باید این نقایص برطرف شود؛ اما این سوال طرح می‌شود که چگونه باید نقص تصاویر ثبت شده را به گونه‌ای که لطمه‌ای به اصالت آن وارد نشود، رفع کرد؟

همانطور که در عکاسی آنالوگ، تصاویر در تاریک‌خانه بارور و پخته می‌شدند، در عکاسی دیجیتال نیز تصاویر باید در تاریک‌خانه‌ی دیجیتال پخته شوند؛ تاریک‌خانه‌ای مانند فتوشاپ که می‌تواند هرگونه نقص در تصویر را به خوبی رفع کند. اما در صورت بهره مند نبودن از علم استفاده از فتوشاپ، ویرایش تصاویر، لطمه زننده خواهد بود.

معرفی کوتاه عملکرد و توانایی‌های فتوشاپ:

نرم افزار فتوشاپ برای ویرایش و طراحی تولید شده و از زمان معرفی تا کنون، دنیای عکاسان، طراحان وب و سه بعدی‌کاران را دگرگون کرده است. این نرم افزار با وجود قدرتمند بودن، به صورت اختصاصی برای هیچ‌یک از شاخه‌های مذکور تولید نشده است و منحصرِ یک حوزه نیست؛ اما هرکدام از این شاخه‌ها می‌توانند به کمک فتوشاپ، فعالیت‌های هنری و حرفه‌ای خود را با قدرت پیش ببرند.
شرکت Adobe‌ (تولید کننده فتوشاپ)، کار تولید این نرم افزار را از ۲۹ سال پیش آغاز کرد و تا کنون با ارائه بروزرسانی‌های پیاپی، فتوشاپ را به سطح ایده آل و پُرقدرتی رسانده است.

آموزش فتوشاپ؛ رایگان و تخصصی! + تصاویر

 

آموزش‌هایی که ما در این زمینه به شما عزیزان تقدیم می‌کنیم، به صورت اختصاصی برای عکاسان است اما هنرمندانِ دیگر حوزه‌ها نیز می‌توانند از این آموزش‌ها بهره ببرند.

نحوه تشخیص معایب عکس و پیاده سازی ویرایش

چه تصاویری به ویرایش زیادی در فتوشاپ نیاز دارند؟ چگونه می‌توان معایب هر عکس را به خوبی تشخیص داد؟ هر عکس، به چه مراحل ویرایشی نیاز دارد تا به تصویری ایده آل تبدیل شود؟

اولین گام در ویرایش عکس، تشخیص معایب است. نباید به صورت آزمون و خطا، ابزارهای مختلف فتوشاپ را (به امید افزایش جذابیت) امتحان و پیاده سازی کرد؛ بلکه باید ابتدا نقاط ضعف را به خوبی بررسی و سپس اقدام به ویرایش کرد.

پارامترهای اصلی برای بررسی و ویرایش، عبارتند از: میزان روشنایی سطوح مختلف، وضعیت رنگ المان‌ها، کادربندی و میزان شفافیت؛ که البته برای شروع ویرایش، باید پارامترهای زیادی را مد نظر قرار داد، اما چهار موردی که ذکر شد، در اولویت قرار دارد.

پس از بررسی دقیق موارد مذکور و شناسایی معایب، زمان آن رسیده است که اقدام به ویرایش کنیم، اما برای این کار، به آشنایی دقیق با ابزارهای مختلف فتوشاپ نیاز داریم.

در حال حاضر، پایدارترین و کم ایرادترین نسخه از نرم افزار فتوشاپ، نسخه ۲۰۱۸ است، اما شما می‌توانید با هرکدام از نسخه‌ها، فعالیت نیمه‌ حرفه‌ای یا حرفه‌ای خود را دنبال کنید. این نکته را نیز متذکر می‌شویم که آموزش‌های ما، قابل پیاده سازی روی تمام نسخه‌های فتوشاپ است.

آموزش فتوشاپ؛ رایگان و تخصصی! + تصاویر

 

آشنایی با نام و کاربرد بخش‌های اصلی فتوشاپ

اولین گام برای یادگیری کار با فتوشاپ، آشنایی با بخش‌های اصلی آن است:

  • نوار ابزار

برای انتخاب ابزارهای ویرایش یا طراحی، باید از این بخش استفاده کرد. پرکاربردترین ابزارهای این بخش، عبارتند از:

۱) Move - حرکت: جابجایی و تغییر ابعاد تصاویر

۲) Marquee - مارک - انتخاب: انتخاب قسمتی از تصویر به منظور تفکیک ویرایش با دیگر نقاط تصویر

۳) Polygonal - چند ضلعی: دقیق‌ترین روش بُرش و انتخاب قسمتی از تصویر برای اعمال تغییرات مختلف (مانند روشنایی، رنگ و کپی در لایه‌ای جدید)

۴) Crop - بُرش: کراپ؛ حذف بخشی از تصویر به صورت افقی یا عمودی

۵) Brush - قلمو: تنها ابزار رنگ آمیزی به صورت جزئی و کلی

۶) Clone stamp - شبیه ساز: شبیه سازی و نمونه گیری کلی و جزئی از المان‌ها

۷) Eraser - پاک کن: حذف بخش‌هایی از تصویر یا ویرایش، که نامطلوب است

۸) Blur - محو کن: محو کردن جزئی یا کلیِ تصویر

۹) Text - متن: نوشتن متن روی تصویر

آموزش فتوشاپ؛ رایگان و تخصصی! + تصاویر

 

  • Windows - پنجره‌ها

در این بخش که در نوار بالای صفحه قرار دارد، می‌توان پنجره‌ها را باز و بسته کرد. پنجره‌هایی مانند رنگ‌ها، لایه‌ها و تنظیمات پاراگراف.

  • Layers - لایه‌ها

این بخش که در سمت راست صفحه قرار دارد، به جرأت می‌توان گفت مهمترین بخش فتوشاپ است!؛ با ورود هر تصویر جدید به فتوشاپ، لایه‌ای جدید ساخته می‌شود (در بخش Layers قرار می‌گیرد) و می‌توان برای ویرایش هر تصویر، به لایه همان تصویر (در بخش مذکور) مراجعه کرد (به زبان ساده، باید لایه هر تصویر در بخش Layers با کلیک چپ ماوس انتخاب و سپس ویرایش در وسط صفحه آغاز شود).

جمع بندی و گلچینی از مطالب ذکر شده در جلسه اول آموزش فتوشاپ:

  • هر تصویری که با دوربین عکاسی یا موبایل ثبت می‌شود، به ویرایش نیاز دارد
  • برای شروع ویرایش باید ابتدا معایب تصویر را شناخت
  • ویرایش حرفه‌ای، نیازمند آشنایی و تسلط بر تمام ابزارهای فتوشاپ است
  • برای ویرایش حرفه‌ای، نیاز نیست تمام قسمت‌های فتوشاپ را یاد بگیرید؛ فقط چند بخش خاص کافی است


ما سعی می‌کنیم مطالبی را برای آموزش به شما عزیزان تقدیم کنیم که بیشترین کاربرد را دارند و از بیان مطالب اضافه و کم کاربرد، اجتناب می‌کنیم (همچنین برخی از جلسه‌ها با فیلم آموزشی همراه خواهند بود).

 

 

انتهای پیام/

 

گزارش از رضا سلطانیان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار