استان گلستان پنج سال است که نماینده‌ای در لیگ برتر کشتی ندارد و چراغ این ورزش در استان درخاموشی به‌سر می برد.

 به گزارش کناره ؛ وقتی صحبت از ورزش اول کشور می‌شود، همه به کشتی اشاره می‌کنند، ورزشی که در ایران علاقه‌مندان بسیاری دارد و ظرفیت‌های فوق‌العاده این رشته بارها در مسابقات بین‌المللی به اثبات رسیده است.

استان گلستان نیز درگذشته حرف‌های بسیار زیادی در کشتی برای گفتن داشت و کسانی مانند رضا سوخته سرایی، رمضان خدر، اویس ملاح، جلیل جهانشاهی و ... از این منطقه در کشتی می‌درخشیدند.

پس از جدایی گلستان از مازندران، کشتی گلستان با افتی محسوس روبه‌رو شد تا اینکه در سال ۸۸ با حضور تیمی با نام رشد دانه گرگان در لیگ برتر کشتی آزاد به سطح اول کشور بازگشت.

نماینده گلستان در همان سال نخست حضورش با کشتی گیران جوان، بومی و گمنام و هدایت اویس ملاح، جلیل جهانشاهی و سیدحسین حسینی، در لیگ برتر کشتی آزاد شگفتی‌آفرین شد و ضمن میزبانی مرحله نهایی، عنوان چهارم را کسب کرد.

سال ۸۹ نیز تیمی با عنوان بانک ملی گلستان در لیگ برتر کشتی آزاد شرکت کرد که با قرار گرفتن در مکان سوم گروه خود از صعود به مرحله نهایی بازماند، اما درمجموع نمایش قابل قبولی ارائه کرد.

دو سال حضور مداوم گلستان در سطح اول کشتی کشور، تأثیرات مثبت بسیار زیادی در کشتی استان داشت، اما تیم‌داری گلستان به دلیل نبود اسپانسر و مشکلات مالی تداوم نداشت و اکنون پنج سال است که گلستان تیمی در لیگ برتر کشتی آزاد ندارد.

پنج سال است منتظر حضور گلستان در لیگ برتر کشتی هستیم

سیداحمد رسولی آزادکار سنگین‌وزن گلستانی که در سال‌های ۸۸ و ۸۹ برای نماینده استان در لیگ برتر کشتی گرفت، از عواقب حضور نداشتن گلستان در لیگ برتر به خبرنگار مهر، می‌گوید: پنج سال است که منتظر حضور تیمی از گلستان در لیگ برتر کشتی هستیم و نداشتن تیم موجب کاهش انگیزه کشتی گیران شده و حتی تعداد علاقه‌مندان به این رشته نیز کم شده است.

وی معتقد است مسئولان باید برای جذب اسپانسر و حضور نماینده‌ای از گلستان در لیگ برتر کشتی، پیگیری‌های بیشتری انجام دهند. رسولی ادامه می‌دهد: مگر می‌شود در استان گلستان اسپانسر نداشته باشیم، چطور در دیگر استان‌ها اسپانسر پیدا می‌شود اما در استان ما اسپانسری وجود ندارد؟ این در حالی است که حضور در لیگ برتر کشتی هزینه‌های به‌مراتب کمتری نسبت به برخی رشته‌ها دارد.

این آزادکار گلستانی گه معتقد است در استان به‌اندازه کافی به کشتی توجه نمی‌شود، می‌گوید: همان کشتی‌گیرانی که در سال ۸۸ موفق به کسب مقام چهارم لیگ برتر شدیم، الآن هم هستند اما کم‌توجه‌ای مسئولان موجب از بین رفتن انگیزه‌ها شده و انتظارمان از مسئولان این است که به کشتی نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا نتیجه‌اش را هم ببینند.

حضور در لیگ برتر کشتی، تأثیرات مثبتی به دنبال دارد

جلیل جهانشاهی یکی از مربیان نماینده گلستان طی دو سال حضور در لیگ برتر کشتی آزاد بود. وی از تأثیرات مثبت حضور در لیگ برتر به خبرنگار مهر، می‌گوید: حضور در لیگ برتر کشتی تأثیر بسیار مثبتی خواهد داشت و موجب دیده شدن کشتی‌گیران گلستانی در کشور می‌شود، زیرا ورزشکاران در چنین مسابقاتی بیش از هر جای دیگری دیده می‌شوند.

وی با بیان این‌که برای حضور مداوم در لیگ برتر کشتی باید سرمایه‌گذار قدرتمند داشت، ادامه می‌دهد: پشتیبان قدرتمند باید یک تیم خوب و قدرتمند جمع‌وجور کند و برای کشتی گیران انگیزه ایجاد کند، کشتی گیران باید حمایت شوند زیرا اغلب آن‌ها از خانواده ضعیفی هستند و زمانی که تیمی نداشته باشیم، آن‌ها نیز ازلحاظ مالی دچار مشکل خواهند شد.

این کارشناس کشتی می‌گوید: سال‌های ۸۸ و ۸۹ که گلستان در لیگ برتر شرکت کرد ازنظر مالی دچار مشکل شدیم و رشد دانه و بانک ملی به‌عنوان اسپانسر، هزینه‌های لازم را تقبل نکردند و درنهایت با حمایت هیئت کشتی، لیگ را به پایان رساندیم.

جهانشاهی ایجاد انگیزه را مهم‌ترین عامل برای پیشرفت کشتی گلستان می‌داند: باید مسابقات زیادی در طول سال برگزار کنیم، زیرا میزبانی‌ها برای جامعه کشتی و خانواده‌ها ایجاد انگیزه می‌کند، میزبانی و برگزاری مسابقات با استان‌های هم‌جوار موجب خواهد شد تا مسئولان نیز برای حمایت بیشتر از کشتی ترغیب شوند و پشتیبان‌ها به سمت این ورزش بیایند.

وی بابیان اینکه مربیان کشتی گلستان با یکدیگر تعامل ندارند، می‌گوید: مربیان کشتی استان با یکدیگر سازگاری ندارند و دلیل تک‌روی برخی مربیان را نمی‌دانم، شاگرد سالاری در بسیاری از باشگاه‌ها رایج شده و کشتی گیران تصمیم‌ها را می‌گیرند و این مسائل به سود کشتی استان نخواهد بود و باید انسجام و همدلی میان اهالی کشتی ایجاد شود.

حضور در لیگ برتر، پشتوانه سازی است

نایب‌رئیس هیئت کشتی گلستان نیز دو سال حضور تیم استان در لیگ برتر کشتی را به سود این ورزش در گلستان می‌داند  و در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: حضور تیم گلستان با کشتی‌گیران بومی در لیگ برتر، پشتوانه خوبی را برای کشتی استان ایجاد کرد و بسیاری از کشتی‌گیران گلستانی در آن مسابقات تجربه کسب کردند.

وی ادامه می‌دهد: در آن دو سال ما هزینه زیادی در لیگ برتر نکردیم و کشتی گیران و مربیان ما قرارداد خاصی نداشتند، اما شور و هیجان کشتی را به گلستان بازگرداندیم و با میزبانی مرحله نهایی، تماشاگران زیادی به سالن آمدند، این مسائل موجب شد تا افراد بیشتری به کشتی روی بیاورند و جمعیت ورزشکاران این رشته در استان افزایش پیدا کرد، حتی در همان سال در رده سنی نوجوانان هم عنوان خوبی کسب کردیم.

ملاح معتقد است ظرفیت کشتی گلستان فوق‌العاده است، وی می‌گوید: در سال ۸۹ تیم جویبار را در گرگان شکست دادیم و در جویبار نیز مقابل این تیم دو بر صفر جلو بودیم که ناداوری موجب شد تا آن دیدار را ادامه ندهیم و این نشان می‌دهد که استان گلستان می‌تواند حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

اسپانسر باید سالانه ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کند

نایب‌رئیس هیئت کشتی گلستان بابیان اینکه مربیان و کشتی گیران خوب زیادی در استان وجود دارد، ادامه می‌دهد: باید اسپانسری پیدا شود که سالانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای حضور در لیگ هزینه کند تا برای کشتی گیران انگیزه ایجاد شود و نتیجه هم به دنبال خواهد داشت، حضور در لیگ موجب می‌شود تا کشتی گیران دورهم جمع شوند، بسیاری از کشتی گیران ما باوجود کسب قهرمانی‌های متعدد و تحصیلات عالی، بیکار هستند و با این شرایط درآمدی هم نخواهند داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که هیئت کشتی استان چه تلاشی برای جذب اسپانسر برای حضور در لیگ برتر کشتی داشته، می‌گوید: آقای نظری مهر به‌عنوان رئیس هیئت تلاش زیادی برای جذب اسپانسر انجام داد و اگر ایشان نبود حتی نمی‌توانستیم بسیاری از مسابقات و اعزام‌ها را انجام دهیم.

به گزارش کناره، امید است تا مسئولان و حامیان مالی توجه بیشتری به کشتی داشته باشند و چراغ این ورزش در گلستان مجدداً با حضور در لیگ برتر روشن شود. یقیناً برای نشان دادن توانایی‌ها و استعدادهای کشتی استان، هیچ جایی بهتر از لیگ نیست و این اتفاق می‌تواند جمعیت کشتی استان را افزایش دهد و تضمینی برای آینده ورزش اول کشور در گلستان باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع گلستان ما.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار