استاندار گلستان گفت که زهکشی ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی شوره‌زار استان تا پایان دولت در دستور کار قرار دارد که در صورت تحقق این هدف علاوه بر افزایش تولید، رونق اقتصادی در انتظار کشاورزان این مناطق خواهد بود.

به گزارش کناره ، هادی حق شناس روز پنجشنبه در بازدید از روند اجرای زهکشی روستای اورکت حاجی بندرترکمن اظهار داشت: حدود ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی شمال استان در طرح اولویت زهکشی قرار گرفته که ۱۲۰ هزار هکتار آن توسط شرکت آب منطقه ای و بقیه توسط جهادکشاورزی اجرا می شود.

وی رفع مشکل کسب و کار کشاورزان، افزایش بهره وری زمین و جلوگیری از خسارات احتمالی در سیلاب را از جمله مزایای اجرای طرح زهکشی اراضی شمال استان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان هم گفت: در حال حاضر زهکشی ۴۲ هزار هکتار از اراضی استان در حال اجرا است.

سید محسن حسینی اظهار داشت: اعتبار اختصاص داده شده برای این طرح تاکنون هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال است که تکمیل آن به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر احتیاج دارد.

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی گلستان اواخر مهر امسال به خبرنگار ایرنا گفته بود: این سازمان تاکنون در ۷۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شمال کشور طرح زهکشی را اجرا کرد و اسناد برگزاری مناقصه برای اجرا در ۵۰ هزار هکتار دیگر آماده است.

سیدمحسن کیا الحسینی همچنین تخصیص سه هزار میلیارد ریال اعتبار از محل تملک دارایی مصوبه هیات دولت به سازمان جهادکشاورزی گلستان را از بخش های اجرای زهکشی در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی اولویت دار شمال استان برشمرد.

یک سوم جمعیت گلستان در بخش های شمالی این استان و در منطقه نیمه خشک زندگی می کنند که زمین های این خطه به سبب نوع بافت خاک و شوری، از امکان کشت اقتصادی برخوردار نیست و با وجود نیروی کار فراوان و کافی، زراعت در این زمین ها صرفه اقتصادی ندارد.

موفقیت در نتیجه گیری اجرای طرح زهکشی در بخشی از زمین های شمال گلستان، باعث شد تا از سال قبل، پوشش کامل زهکشی زمین های شوره زار در دستور کار قرار گرفته و در کارگروه اقتصاد مقاومتی هم مصوبه ای برای شتاب بخشیدن به اجرای آن ابلاغ شود.

پایان اجرای طرح زهکشی اراضی شمالی استان گلستان علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی زارعان منطقه موجب جهش تولید در محصولات استراتژیک مانند گندم و جو خواهد شد.

گلستان نیازمند ۴۶۰ هزار هکتار زهکشی است که ۲۸۰ هزار هکتار آن در اولویت اول اجرای این طرح قرار دارد.

اقتصاد استان گلستان با حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است و این استان در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا ششم کشور و در برخی محصولات استراتژیک همچون گندم و دانه‌های روغنی سویا، کلزا و آفتابگردان رتبه‌های اول تا سوم را در اختیار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار