جوان خلاق گلستانی بعد از ۵ سال تحقیقات توانست از برخی دورریختنی‌های آب میوه فروشی‌ها، مزرعه بزرگ آناناس تولید کند.

 

به گزارش کناره ،  نوآوری در کسب و کار همان اجرای ایده‌های جدید با فرآیند کاری و بهره وری و عملکرد بهتر است که می‌تواند و سبب صرفه جویی در زمان و هزینه شود.
 
دستاورد تحقیقاتی جوان خلاق گلستانی / دورریختنی های پرسود
 

گیاه آناناس، بومی ناحیه گرمسیری قارهٔ آمریکا است و میوه‌های خاردار و مطبوعی دارد و در کشور‌های کوبا، پورتوریکو و هاوایی از نظر محصول، آناناس در رتبه اول قرار داد.

آب و میوهٔ گوشت این میوه را به مقدار زیاد کنسرو می‌کنند و در جزایر فیلیپین از برگ‌های خاردار آن رشته‌هایی به دست می‌آید که با آن پارچه می‌بافند.


ایده‌ای خلاقانه که اجرایی شد

 

از آنجا که محصول آناناس جزو میوه‌های گرانقیمت محسوب می‌شود کشت و پرورش آن در گلخانه از ارزش اقتصادی خوبی برخوردار است.
 
دستاورد تحقیقاتی جوان خلاق گلستانی / دورریختنی های پرسود
 

تحقیقات جوان خلاق گلستانی پس از ۵ سال، توانست با قسمت‌های دورریختنی آناناس کار آفرینی کند، ایده‌ای که از میوه فروشی‌ها سرچشمه گرفت و مسیر دوریختنی‌ها را تغییر داد.

ابراهیم نصرالله نژاد کارشناس ارشد گیاه پزشکی و شاغل در دانشگاه آزاد گفت: در استان گلستان برای پرورش آناناس فضای گلخانه‌ای لازم است و، چون این گیاه بوته دایمی دارد، می‌توان با استفاده از پاجوش‌ها آن را تکثیر کرد.
 
دستاورد تحقیقاتی جوان خلاق گلستانی / دورریختنی های پرسود

وی ادامه داد: سرگل‌های آناناس در میوه فروشی‌ها دور ریخته و استفاده نمی‌شود و نگاه متفاوت داشتن به این موضوع باعث شد طی ۵ سال تحقیقات، این موضوع به نتیجه برسد و اکنون با سبز کردن سرگل ها، به تولید رسیدیم.

وی ادامه داد: هر سرگل این میوه به قیمت یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان از آب میوه فروشی‌ها خریداری می‌شود و پس از ریشه دار شدن، و رشد کردن آن‌ها را در فضای گلخانه کشت می‌کنیم.

 

دستاورد تحقیقاتی جوان خلاق گلستانی / دورریختنی های پرسودآناناس ایران از چه کشور‌هایی تامین می‌شود؟

 

سالانه میوه‌های متعددی مانند: موز، نارگیل و آناناس از سایر کشور‌های دنیا وارد کشورمان می‌شود که هزینه‌های زیادی دربردارد.

نصرالله نژاد کارشناس ارشد گیاه پزشکی و شاغل در دانشگاه آزاد گفت: آناناس علاوه بر کشت گلخانه‌ای در شمال کشور، در جنوب هم در فضای آزاد قابل کشت و تولید است و می‌توان با توسعه کشت از واردات هم جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: اکنون آنانس مورد نیاز از کشور‌های فیلیپین و تایلند تامین که به همان اندازه ارزهم از کشور خارج می‌شود.

جوان خلاق گلستانی همچنین در مورد شیوه کسب درآمد متنوع خود گفت: علاوه بر فروش میوه آناناس، یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از این گیاه، بعد از پرورش دادن به عنوان گیاه زینتی به بازار گل ارائه می‌شود که قیمت هر بوته ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.
 

دستاورد تحقیقاتی جوان خلاق گلستانی / دورریختنی های پرسود

 


ایده‌ای که قراراست پایش را فراتر از دانشگاه بگذارد

 

احمدی رییس پژوهش‌های فناوری دانشگاه آزاد گلستان گفت: با اداره اوقاف استان در خصوص قرار دادن زمین‌های وقفی صحبت شد تا این زمین‌ها در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد و از دانشجویان فارغ التحصیل رشته کشاورزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای آناناس و دیگر محصولات مشابه استفاده شود.
 
 
دستاورد تحقیقاتی جوان خلاق گلستانی / دورریختنی های پرسود

وی ادامه داد: توجه و تغییر نگاه به محیط اطراف سبب می‌شود تا به ایده‌هایی دست یابیم که می‌توانند در زندگی راهگشا باشند.

رمز گل کردن ایده‌های کوچک، دقت، خلاقیت و خودباوری چیز‌هایی است که در وجودمان قرار دارد و باید با اراده قوی‌تر شکوفا شود.
 منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار