هفته جاری سرشماری پاییزه پستانداران پارک ملی گلستان انجام شد و نماینده شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی در این آیین گفت: پارک ملی گلستان به دلیل داشتن ظرفیت‌های بی‌بدیل خود نیازمند توجه بیشتر است.

 

به گزارش کناره، هفته جاری سرشماری پاییزه پستانداران پارک ملی گلستان انجام شد؛ این برنامه ابتدا با برگزاری جلسه‌ای پیرامون سرشماری حیات‌وحش با حضور مهدی تیموری رییس پارک ملی، معاونین، سر محیط‌بانان و کارشناسان در پارک ملی گلستان برگزار شد.

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

در پایان این جلسه محمد عیدوزایی سر محیط‌بان قدیمی میرزابایلو با اهدا لوح سپاس جهت همکاری‌های بسیار خوب از سوی رییس این اداره تقدیر شد.

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

کلاس توجیهی برای نفرات حاضر در این سرشماری و نحوه پر کردن فرم‌های مربوطه در منطقه سرشماری در موزه حیات‌وحش پارک ملی گلستان برگزار شد.

nilkooh3200 1

پارک ملی گلستان نیازمند توجه بیشتر است

نماینده شرق گلستان در این همایش گفت: پارک ملی گلستان به دلیل داشتن ظرفیت‌های بی‌بدیل خود نیازمند توجه بیشتر است.

شهرام کوسه غراوی اظهار داشت: با توجه با ظرفیت‌های بالا و بی‌بدیل این پارک ملی که ذخیره‌گاه زیست‌کره نیز است، این منطقه نیازمند رسیدگی بیشتر بوده ولی آن‌گونه که باید به آن توجه نشده است.

وی با اشاره به نقش محیط‌بانان در حفاظت از عرصه‌های جنگلی و گونه‌های جانوری، افزود: محیط‌بانان جزو اقشار ضعیف و پرکار جامعه هستند که با موردتوجه بیشتری قرار بگیرند.

نماینده مردم شرق گلستان خاطرنشان کرد: تلاش بسیاری انجام دادیم تا انتقال جاده به بیرون از جنگل گلستان محقق شود ولی تاکنون این موضوع انجام‌نشده و این امر سبب ایجاد تلفات در گونه‌های جانوری باارزش و صدمه به محیط‌زیست در همه زمینه‌ها شده است.

وی افزود: ویلا سازی و تصرف در محیط‌های جنگلی باعث نابودی این میراث شده که باید جلوی آن گرفته شود زیرا وظیفه ماست که این میراث را به دستی به آیندگان منتقل کنیم.

غراوی افزود: روحیه فعالان محیط‌زیستی که صادقانه و بدون چشم‌داشت در حال فعالیت برای حفاظت از محیط‌زیست هستند باید الگوی مسئولان باشد زیرا نیاز امروز جامعه کسب اعتماد مردم و تزریق روحیه امید به جامعه است.

در این همایش همچنین یاد و خاطره محیط‌بان شهید تاج محمد باشقره که اخیراً در درگیری با شکارچیان متخلف در پارک ملی گلستان به درجه رفیع شهادت نائل شده بود گرامی داشته شد.

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

 

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

کارشناسان محیط‌زیست و محیط‌بانان و تشکل‌های مردمی در این همایش پس از صرف ناهار در سالن همایش موزه حیات‌وحش پارک ملی گلستان به مناطق سرشماری اعزام شدند تا از صبح دیروز کار خود را عملی کنند.

nilkooh3200 1

سرشماری پستانداران پارک ملی گلستان با حضور 100 نفر انجام شد

رییس پارک ملی گلستان نیز گفت: سرشماری پاییزه پستانداران شاخص با اولویت علفخواران شامل کل و بز، قوچ و میش در مناطق تحت مدیریت پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست‌کره گلستان روز گذشته پایان یافت.

مهدی تیموری افزود: در این سرشماری بیش از ۵ نقطه از این مناطق تحت مدیریت با حضور بیش از 45 اکیپ 3 و 4 و 2 نفره متشکل از کارشناسان محیط‌زیست پارک ملی گلستان و شهرستان‌های گرگان و بندر ترکمن، همیاران علاقه‌مند به محیط‌زیست و سازمان‌های نیروهای مردمی مورد سرشماری قرار گرفت.

به گفته وی، این طرح باهدف برآورد جمعیت حیات‌وحش، کسب اطلاع از وضعیت زادوولد حیوانات، بررسی عوامل تهدید، شناسایی مناطق مستعد برای ارتقاء سطح حفاظتی و شناسایی زیستگاه‌های مناسب و مستعد برای احیاء جمعیت گونه‌های متنوع پستاندار اجرا شد.

تیموری خاطرنشان ساخت: مطالعه و تخمین جمعیت‌های پویا و اندازه دقیق جمعیت ازلحاظ ترکیب جنسی و سنی برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های مدیریتی و حفاظت حیات‌وحش ضروری است.

به گزارش نیلکوه، سرشماری گونه‌های کمیاب و پستانداران پارک ملی گلستان با حضور 100 فعال محیط‌زیستی از سراسر کشور در قالب 45 گروه روز گذشته در پارک ملی گلستان به پایان رسید.

پارک ملی گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت‌شده در ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری ازجمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومترمربع گستره خود جای‌داده و به همین دلیل به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

nilkooh3200 1

انتهاي پيام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار