گرچه بر اساس قانون، سه درصد از سهم استخدام نهادهای اجرایی در اختیار معلولان است اما به دلیل بی توجهی مسئولان گلستان، معلولان استان از این امتیاز بی نصیب مانده اند.

به گزارش کناره، مهین نورافروز: نزدیک به ۱۴ سال از تصویب قانون ۱۶ ماده‌ای حمایت از معلولان کشور می گذرد. یکی از مفاد این قانون سهم سه درصدی استخدام این افراد در دستگاه‌های اجرائی است که تا به امروز نیاز اشتغال معلولان را مرتفع نکرده است.

اسفند سال ۹۵، انوشیروان محسنی بند پی، رئیس سازمان بهزیستی در خبرها اعلام کرد که استخدام معلولان تکلیف قانونی شده است. او همچنین گفته بود که قانون جدید استخدام معلولان به دستگاه‌ها ابلاغ شده و باید از ابتدای امسال اجرایی شود تا به این ترتیب این افراد امکان بهره‌مندی از فرصت‌های شغلی را داشته باشند. 

استان گلستان با دارا بودن بیش از ۴۸ هزار معلول، رتبه هفتم معلولیت در کشور را به خود اختصاص داده و بر اساس آمار اعلام شده دو درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

آماری از سهم ۳ درصدی اشتغال معلولان استان نداریم

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان گلستان با بیان اینکه آماری از سهم سه درصدی اشتغال معلولان در دست نداریم، گفت: آماری که برای اشتغال معلولان ارائه می شود در واقع بر اساس وام‌هایی است که این نهاد با هماهنگی بانک‌ها برای خود اشتغالی به آنان پرداخت می‌کند.

کمال سلمانی افزود: وضعیت معلولان استان، مشکلات اشتغال و معیشت آنان بر مدیران استانی پوشیده نیست، اما اینکه چرا نسبت به  آن کم توجهی می کنند، مساله‌ای است که باید پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون استخدام سه درصدی معلولان هرساله نهادهای متولی موظفند نیازهای خود را برای بکارگیری این افراد به بهزیستی اعلام کنند که تا کنون معلولان استان سهمی در استخدام دستگاههای اجرائی نداشته‌اند.

سلمانی ادامه داد: اجرای این قانون دیگر نمی‌تواند کمکی به  رفع مشکلات اشتغال معلولان نماید و باید برنامه‌های جدیدی در رابطه با خود اشتغالی این افراد تهیه و به اجرا گذاشته شود.  

معاون توانبخشی بهزیستی استان، اشتغال معلولان را مهم‌ترین دغدغه این سازمان عنوان کرد و افزود: بهزیستی ماهیانه مبلغی را به عنوان کمک هزینه به معلولان پرداخت می‌کند، اما این رقم کمترین نیازهای آنان را رفع نمی‌کند.

وی اضافه کرد: معلولان به رغم داشتن برخی مشکلات جسمی، دارای تحصیلات عالی، توانمندی و قابلیت‌هایی هستند که اگر به آنها توجه شود نتایج خوبی در برخواهد داشت.  

سلمانی کم تحرکی، افزایش بیماری‌ها و افسردگی های معلولان را نتیجه بیکاری و گوشه‌نشینی این افراد عنوان کرد و افزود: فقدان شغل و کم توجهی در بکارگیری این افراد از سوی بخش دولتی و خصوصی موجب شده تا معلولان به علت خانه نشینی منزوی شده و در بسیاری موارد دچار مشکلات روحی و روانی شوند.  

منبع:مهر

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار