رییس دادگستری کل استان گلستان وضعیت خلیج گرگان را اسفناک توصیف کرد و گفت: خلیج گرگان در حال خشک شدن کامل بوده و هیچ مراوده آبی بین خلیج با دریای خزر از طریق کانال خزینی صورت نمی گیرد.

به گزارش کناره، هادی هاشمیان روز دوشنبه در حاشیه بازدید از خلیج گرگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بازدید میدانی از محل کانال خزینی که تامین کننده آب ورودی خلیج گرگان محسوب می شود ، مشاهد کردیم که این کانال کاملا بسته شده است.
وی ادامه داد: گزارش نتایج حاصل از این بازدید و آسیب های پیش رو  به دفتر دادستان کل برای طرح در شورای حفظ حقوق بیت المال کشور مستقر در مرکز ارسال می شود
 هاشمیان همچنین تاکید کرد که باید برای خلیج گرگان همانند دریاچه ارومیه یک بسیج رسانه ای ایجاد شود و سازمان های مردم نهاد و فعالان فضای مجازی می توانند با ایجاد حساسیت در جامعه برای جلب کمک های ملی و بین المللی در مسیر نجات خلیج گرگان تلاش کنند.
رییس شورای حفظ بیت المال گلستان ادامه داد که تنها راه نجات خلیج گرگان ، تبدیل آن به مطالبه ملی است.
 به گفته وی؛ هر چند اقداماتی در سطح استان برای نجات این خلیج صورت گرفته است اما کافی نیست و نیاز به کمک فرا استانی و ملی دارد .
هاشمیان افزود : اگر مطالبه ملی برای نجات خلیج گرگان شکل نگیرد در آینده بحران ناشی از خشک شدن این خلیج ، علاوه بر مشکلات زیست محیطی و منابع طبیعی، باعث چالش های اجتماعی در گلستان و استانهای همسایه خواهد شد.
مسئولان قضایی گلستان همچنین از محل تاسیسات و صید گاه های صیادان در حاشیه جزیره آشوراده بازدید کردند.
 رییس دادگستری کل گلستان و حجت الاسلام حقی دادستان شهرستان گرگان به همراه فرمانداران شهرهای ساحلی گمیشان، بندرترکمن و بندرگز و مدیران کل منابع طبیعی و محیط زیست از خلیج گرگان و جزیره آشوراده بازدید کردند.
به گزارش ایرنا خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان بوده که به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و کارشناسی، اینک فاصله چندانی با خشکی کامل و حرکت ریزگردهای آن به سوی شهرهای این منطقه ندارد.
اما تشنگی خلیج زیبای گرگان و تهدیدات زیست محیطی ناشی از آن، اینک ساحل نشینان، مسئولان استانی و کشوری و دوستداران محیط زیست و گردشگران را نگران کرده است. 
به گزارش ایرنا خلیج گرگان در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استانهای گلستان و مازندران) به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است
خلیج چهار هزار هکتاری گرگان، یکی از بزرگ‌ترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است؛ خلیجی که حالا با مشکلات متعدد دست‌وپنجه نرم می‌کند و فعالان و مسئولان محیط‌ زیست معتقدند که با ادامه روند کنونی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه می شود. 
عمق خلیج گرگان که در نقاط عمیق به حداکثر سه متر می‌رسید، اینک در اثر رسوب‌گذاری به 1,5 متر کاهش پیدا کرده است و به‌همین‌دلیل به‌سرعت به سمت نابودی پیش می‌رود.
خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و در حوزه شهرهای بندرترکمن ، بندرگز ، نوکنده و بهشهر واقع است و از 60 کیلومتر طول و حداکثر 12 کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.
این خلیج از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بالا و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در بخش های تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجرزمستانی نقش مهمی دارد.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار