رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های گمیشان و بندرترکمن از جمع آوری 15 رشته دام هوایی از زیستگاه های حاشیه تالاب بین المللی گمیشان خبر داد و گفت: 20 قطعه پرنده وحشی از گونه کوکر شکم سفید از این دام ها نجات یافته و در زیستگاه های منطقه رها شدند.

به گزارش کناره، علی بیانی شامگاه شنبه اظهار داشت: در این پیوند در عملیات مشترک محیطبانان و دریابانی غرب گلستان حدود 1.5 کیلومتر دام هوایی جمع آوری و پرندگان گرفتار در این تورها در زیستگاه های طبیعی خود رها سازی شدند.
وی همچنین تصریح کرد که در این تورها 10کوکر شکم سفید تلف شده بودند و 5 کوکر زخمی برای تیمارداری به محیط زیست منتقل شدند.
بیانی از مردم و دوستداران طبیعت خواست که در صورت مشاهده موارد این چنین به محیط زیست اطلاع دهند تا پرندگان گرفتار نجات داده شوند و با افراد سودجو برخورد قانونی صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، کوکر یا باقرقره پرنده‌ای است دانه ‌خوار که در نگاه اول به کبک و بلدرچین شبیه است و در پرواز نیز به کبوتر می ‌ماند اما از نظر پرنده شناسی دارای خانواده‌ای مستقل با نام کوکریان (Pteroclididae) است.
همچنین باید گفت که جمع آوری و معدوم سازی دام های هوایی نیازمند پایش پیاده محیط‌بانان در مناطق کم عمق تالاب است به نحوی که گاه ماموران مجبور به 20 کیلومتر پیاده روی برای جمع آوری این تورها هستند.
متخلفان با نصب دام های هوایی در پهنه آبی مجاور تالاب بین المللی گمیشان مبادرت به زنده گیری گروهی و جرگه ای پرندگان باارزش می کنند.
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان با داشتن یک پاسگاه شبانه روزی در مناطق شمالی گمیش تپه و در مجاورت تالاب گمیشان و خودروهای عملیاتی، قایق، دو دستگاه هاور کرافت آبی - خاکی وظیفه حفاظت از زیستمندان تالاب را بر عهده دارد.
تالاب گمیشان در 35 کیلومتری شمال غربی گرگان مرکز استان گلستان و در حوزه شهرستان گمیشان واقع بوده و آبگیر گسترده ای با نیزارهای انبوه است.
این تالاب با وسعت بیش از 20 هزار هکتار که 14 هزار هکتار آن جزو مناطق شکار، صید و تیراندازی ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست است طیف گسترده ای از گونه های مختلف پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله را در خود جای داده است.تعداد گونه هایی که برای زمستان گذرانی یا زادآوری در تالاب گمیشان هستند حدود 110 گونه برآورد می شود.
در میان پرندگان آبزی چنگر فراوان ترین و غاز پیشانی سفید و پلیکان پا خاکستری کمیاب ترین و شاید ارزشمندترین پرندگان تالاب بین المللی گمیشان محسوب می شوند.
ضلع جنوبی تالاب گمیشان به گرگان رود محدود می شود و قسمت شمال آن تا مرز جمهوری ترکمنستان ادامه دارد.
عمق این تالاب از 2/5 متر در قسمت شمال غرب تا یک متر در سایر قسمت ها متغیر است، این تالاب در سال 1381 از سوی کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسید.
شهرستان های بندرترکمن و گمیشان در شمال غرب استان گلستان واقع هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار