جانشین فرماندهی انتظامی استان گلستان از باز پس‌گیری 20 هزار مترمربع اراضی ملی به ارزش چهار میلیارد ریال از زمین خواران خبر داد و گفت: این زمین ها در حوزه شهرستان گرگان تصرف شده بود.

 به گزارش ایرنا از نیروی انتطامی گلستان، سرهنگ علی‌اکبر جاویدان گفت: به دنبال شکایت اداره منابع طبیعی گرگان مبنی بر تصرف غیرقانونی اراضی ملی در یکی از مناطق روستایی شهرستان بررسی موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت. 
وی اضافه کرد: پس از استعلام از اداره کل منابع طبیعی استان مشخص شد که محدوده مد نظر به متراژ دو هکتار در اراضی ملی و موقوفه واقع در حریم روستای نوچمن از سوی زمین خواران به تصرف در آمده است. 
سرهنگ جاویدان تصریح کرد: زمین خواران، زمین‌های تصرف شده را به قطعات کوچک تر تقسیم کرده و بخشی از آن را در قالب خانه باغ فروخته بودند. 
وی با اشاره به سوء استفاده زمین خواران و تصرف منابع ملی به نفع خود در قالب باغ در روستای نوچمن این شهرستان تاکیدکرد: ماموران برابر شکایت اداره کل منابع طبیعی پس از تکمیل پرونده و ارسال به مراجع قضایی نسبت به باز پس گیری اراضی ملی تصرف شده اقدام کردند. 
جانشین فرماندهی انتظامی گلستان، افزود: کارشناسان ارزش ریالی زمین‌های باز پس گرفته شده را چهار میلیارد ریال برآورد کرد ند. 
وی یادآور شد که مبارزه با پدیده شوم زمین خواری و تخریب جنگل‌ها یکی از اولویت‌های مهم پلیس استان گلستان است. 
به گزارش ایرنا تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و به عبارتی زمین خواری یکی از آسیب های جدی در بخش محیط زیست و منابع طبیعی گلستان است و شامل تخلفاتی بوده که در عرصه های مختلف رخ می دهد. 
قسمتی از جرایم مربوط به زمین خواری ناظر به تصرف و تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی و اراضی دولتی است و نوع دیگر مربوط به تغییر کاربری اراضی و باغات بوده که طی آن زمین های کشاورزی بدون اخذ مجوز تغییر کاربری داده می شود. 
به عبارت دیگر زمین خواری به مجموعه اقدام های متقلبانه و غیرقانونی گفته می شود که از سوی اشخاص، گروه ها و تشکل هایی برای تصرف و تجاوز به املاک و اراضی دولتی سر می زند. 
در بحث زمین خواری درگلستان شهرستانهای مختلف از جمله گرگان، کلاله، بندرگز و علی آباد از نقاط آسیب پذیر هستند 
کلاله به دلیل دورافتادگی از مرکز استان، گرگان با توجه به بالا بودن قیمت زمین، بندرگز و علی آباد نیز به علت موقعیت اراضی و آب و هوای مناسب جزء مناطق آسیب پذیرگلستان در بحث زمین خواری است. 
این درحالی است که زمین خواری در کردکوی و رامیان که طی سال جاری کشف شده است، نشان می دهد که گستره زمین خواری در دیگر شهرستان ها و مناطق استان با توجه به وضعیت جغرافیایی ، سرسبزی و دور بودن از مرکز گسترش یافته است. 
گلستان واقع در شمال ایران دارای یک میلیون هکتار مرتع و دشت، 450 هزار هکتار جنگل و حدود 700هزار هکتار اراضی کشاورزی است. 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار