مختصری از نگارش تا تصویب لایحه بودجه سالانه کشور :
به گزارش کناره ، ریاست محترم جمهور در تاریخ 05/07/96 طی یک بخشنامه با 6 پیوست بودجه سال 97 را با رویکرد (( رشد اقتصاد فراگیر , اشتغالزا و ضد فقر )) به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ نمود تا دستگاه ها پیش بینی بودجه سال آتی خود را بر اساس آن انجام دهند .
پس از کار کارشناسی و بررسی های لازم نهایتاً مطابق با ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس ؛ ریاست محترم جمهور در تاریخ 19/09/1396 لایحه فوق را به مجلس شورای اسلامی تقدیم نمود .
همانطور که می دانید لایحه به پیشنهادتصویب قانون عادی که از سوی دولت به قوه مقننه ( مجلس شورای اسلامی ) ارائه می گردد , گویند و لایحه بودجه سندی است که بر اساس آن دولت موظف است طبق برنامه ریزی کوتاه مدت یکساله امور مالی و نحوه توزیع اعتبارها را به اجرا درآورد .
این لایحه باید در مجلس به بحث و بررسی , نظر کارشناسی با توجه به مرکز پژوهش های خود , بررسی در کمیسیون ها , بررسی در کمیسیون تلفیق , رأی گیری در صحن عمومی و سپس برای تصویب نهایی و تطبیق با شرع مقدس و قانون اساسی به شورای محترم نگهبان ارسال می گردد .
کلیات لایحه بودجه سال 97 :
مبلغ کل بودجه سال 97 در این لایحه 000/000/674/354/949/11 ریال می باشد .
که یک بخش کلی شامل "ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه " و چهار پیوست می باشد .
بودجه کل کشوربه 2 بخش عمده تقسیم می گردد :
1- بودجه عمومی دولت , شامل : الف :درآمد ها و ب : هزینه ها
2- بودجه شرکتهای دولتی , بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت می باشد .
از بخشهای قابل توجه در لایحه بودجه 97 می توان به :
قیمت نفت هر بشکه 55 دلار – قیمت دلار 000/35 ریال – واریز 32% از درآمد نفتی به صندوق توسعه ملی – حذف یارانه 000/000/30 نفر – افزایش بنزین , نفت گاز , آب , عوارض خروج از کشور , آبونماه گاز و برق – کاهش بودجه وزارتخانه های نیرو 14% - صنعت 21% و نفت 5/5% اشاره نمود .
بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه 97 :
درلایحه فوق سهم بودجه آموزش و پرورش 000/000/047/847/359 ریال است , که حدود 3% از کل بودجه کشور و 8% از بودجه عمومی دولت می باشد و به دو شکل اعتبارات ملی و اعتبارات استانی تخصیص می یابد .
1- اعتبارات استانی معادل 000/000/000/534/331 ریال
2- اعتبارات اجرایی وزارتخانه معادل 000/000/047/313/28 ریال
لازم به توضیح می باشد که اعتبارات ملی وزاتخانه 3/13 و اعتبارات استانی نیز 10 درصد رشد نسبت به سال پیش داشته است .
با نگاهی به بودجه سه ساله اخیر آموزش و پرورش درمیابیم:
ردیف |
سال |
مبلغ بودجه آموزش و پروش |
نسبت به بودجه عمومی دولت |
1 |
97 |
000/000/000/534/331 |
8 % |
2 |
96 |
000/000/620/815/316 |
5/9 % |
3 |
95 |
000/000/000/900/286 |
8/9 % |
.
که با اینکه ما افزایشی در بودجه سال آتی نسبت به سال جاری داشته ایم اما در نهایت نسبت بودجه این وزارت خانه به بودجه عمومی دولت حدود 5/1 % نسبت به سال گذشته کاهش داشته است .
از آنجایی که این وزارتخانه با داشتن بیشترین پرسنل , حدود 98% بودجه خود را صرف پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل خود می نماید و با توجه به کسری بودجه و معوقه های بسیار به نظر می رسد نیاز به افزایش بیشتر بودجه این وزارتخانه احساس می گردد .
در بررسی بودجه آموزش و پرورش کشورهای عضو GPE ( مهمترین ائتلاف جهانی در زمینه آموزشوپرورش با عضویت 60 کشور جهان ) در میابیم که درصد بودجه اختصاص داده به آموزش و پرورش به نسبت بودجه عمومی دولت بسیار بیشتر از ایران و در حدود 16 الی 20 درصد می باشد .
همچنین این مسأله قابل اهمیت است که این بوجه نسبت به سال قبل خود 12 % رشد داشته است .
افزایش حقوق کارکنان با درآمدزایی دستگاه ها :
رئیس سازمان برنامه و بودجه جناب آقای محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران در مهر ماه بیان داشته است که تورم 9 % است و ما افزایش حقوق کارکنان برای سال آینده را 10 % در نظر گرفته ایم که 5 % از این افزایش حقوق را ما به بودجه اضافه می کنیم و 5 % بقیه از طریق بهره وری خود دستگاه مربوطه و توسط خود دستگاه پرداخت می شود.
این امر با لحاظ کسری شدید وزارت آموزش که سال ها گریبان گیر آن است و تا حدود 20 % بودجه خود می رسد ؛ این وزارتخانه را با بحران جدیدی روبرو می سازد , به موارد فوق این نکته را هم باید اضافه نمود که آموزش و پرورش یک دستگاه آموزشی , پژوهشی است و درآمد خاصی از خود ندارد .
البته جناب آقای علی الهیار ترکمن معاون محترم توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در توضیح اختصاص بودجه استانی افزایش انگیزه ، ایجاد تعامل و مدیریت اعتبارات را سه عامل استانی کردن بودجه بر اساس برنامه ششم توسعه بیان نموده است .
ویژگی های بودجه سال 97 آموزش و پرورش در لایحه بودجه :
1- رشد 13.3 درصدی اعتبارات ملی و 10 درصدی اعتبارات استانی آموزش و پرورش
2- اعتبارات استانی شامل هزینههای پرسنلی و هزینه فعالیتهای پایه است .
3- اعتبارات ملی شامل فعالیتهای کیفیت بخشی و تخصصی است.
4- برداشت 3520 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان
5- افزایش 140 درصدی بودجه تغذیه و ایاب و ذهاب دانش آموزان
6- ایجاد ردیفی مستقل برای واریز سهم دولت در صندوق ذخیره فرهنگیان (قبلا سهم دولت پرداخت نمیشد)
7- در اختیار داشتن بودجه استانی ادارات کل آموزش و پرورش در شورای برنامه ریزی و توسعه استان
8- رشد 20 درصدی سرانه مدارس ( البته اگر دیر و ناقص اختصاص نیابد)
9- عدم تخصیص بودجه ای برای تکمیل طرح رتبه بندی معلمان
10- كاهش 19 درصدي بودجه سازمان نوسازی و تجهیز مدارس
امید است در بررسی تخصصی بودجه آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی این بودجه افزایش داشته تا بخشی از دقدقه جامعه بزرگ فرهنگیان کشور کاهش یابد .
یادداشتی به قلم مشجتبی لشکربلوکی
انتهای پیام/