امسال در کشور دو رويداد سرنوشت ساز رقم مي خورد، يعني برگزاري دو انتخابات مهم در هفتم اسفند.

به گزارش کناره ، امسال در کشور دو رويداد سرنوشت ساز رقم مي خورد، يعني برگزاري دو انتخابات مهم در هفتم اسفند.يکي انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و ديگري انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري. انتخاباتي که بر دوش هر ايراني مسئوليتي سنگين خواهد گذاشت. براي آشنايي بيشتر با ويژگي هاي يک کانديداي اصلح با حجت الاسلام سيد محسن طاهري مدير حوزه علميه امام جعفر صادق(ع) به مصاحبه نشسته ايم.
مردم چطور مي توانند اصلح بودن يک نماينده را تشخيص دهند تا اينکه انتخاب درستي داشته باشند؟
اولين راه، مراجعه به سوابق شخص است. با نگاه زيرکانه و هوشمندانه سوابق اشخاص بررسي شود. آيا اين توانمندي در اين شخص ديده مي شود که بر اساس شعارهايي که مي دهد و متناسب با نيازهايي که در استان هست به مشکلات استاني و کشوري در حوزه خود رسيدگي کند؟ راه دوم مراجعه به نخبگان در حوزه انتخابيه است و پرسش و نظر خواهي از آنان در مورد انتخاب نماينده مورد نظر و مشورت در زمينه برنامه هايي که شخص کانديدا دارد. و ديگر اينکه اگر برنامه ارائه شده جامع، علمي و تحقيقي نوشته شده باشد آنگاه مي توان قبول کرد که اين شخص صلاحيت نمايندگي دارد يا خير. البته تيم مشورتي کانديدا هم بسيار مهم است زيرا تاثير زيادي در ارائه يک برنامه خوب خواهد داشت.
درچند ماه مانده به انتخابات برخي از کانديداها اقدام به توزيع غذاهاي متنوع، دادن کارت شارژ و... براي گرفتن راي مکنند نظرتان در رابطه چيست؟
اين عمل در شان کانديدايي که مي خواهد در خدمت نظام مقدس اسلامي باشد نيست. شخصي که مي خواهد مسئوليتي به عهده بگيرد نبايد دست به اين عمل بزند. زيرا نمايندگي يک مسئوليت و يک تکليف سنگين است و اگر کسي با نيرنگ و حرص و ولع بخواهد راي جمع کند اين نشان مي دهد که اين شخص شايستگي انتخاب شدن را ندارد؛ تعهد و تقوا ندارد. بنابراين يک کانديدا بايد از روش هاي غير منطقي براي گرفتن راي مردم پرهيز کند چرا که اين نوع راي گرفتن مختص نظام هاي ليبرال است و مردم نيز نبايد اين مسائل را ملاک خوب بودن فرد مورد نظر قرار دهند. سعي کنند مصالح نظام را در نظر آورند. ببينند که چه کسي صلاحيت بيشتري دارد و به همان شخص راي بدهند. البته اين نکته هم فراموش نشود که در نصب بنرهاي تبليغاتي و پخش تراکت ها و بروشورها هم دقت کنند تا وظايف شرعي، قانوني و اخلاقي رعايت شود. اين را هم مي دانيم که هيئت هاي نظارتي وظيفه دارند که تذکر بدهند اما بهتر است که در همان ستاد کانديداها رعايت شود زيرا در بيشتر مواقع نتيجه معکوس داشته و اين عمل در ريزش آراي کانديداها تاثير گذار مي شود.
به نظر شما وظيفه يک نماينده در قبال استان و حوزه اي که انتخاب مي شود چيست؟
يک نماينده در کنار تخصص، تعهد هم بايد داشته باشد. همراهي تخصص با تعهد از وظايف نمايندگي است. زيرا تخصص بدون تعهد در دام دشمن افتادن را به همراه دارد. نماينده به عنوان يک فرد شناخته شده و مسئول و کسي که به عنوان نخبه شناخته مي شود وظيفه دارد از ارزش هاي اسلامي انقلابي دفاع کند. به ويژه در شرايطي خاص مثل زماني که جامعه با تهديدها، چالش ها و فتنه هايي روبرو شود. در تصميم گيرها و تصويب قوانين بايد دقت کند. همچنين توجه داشته باشد با ورود به مجلس فقط نماينده يک شهر يا يک حوزه خاص نيست بلکه نماينده کل ملت ايران است. و در تصويب قوانين و يا در پيگيري طرحي خاص بايد کل کشور را درنظر داشته باشد و اگر آن پيگيري مسايل و مشکلات براي يک شهرستان است منافاتي با منافع ساير شهرستان ها نداشته باشد. بنابراين اگر موفقيت نظام را خواستاريم نبايد جزيره اي عمل کنيم و گرنه کار جزيره اي عملا بي ثمر است و توازن را چه در کشور و چه در استان به هم خواهد زد. در جايي رشد و جاي ديگر محروميت بروز مي کند و اين از عدالت به دور است. بهتر است در اجراي طرح ها و پيگيري توسعه استان با ساير نمايندگان استان؛ طرح، بررسي و مشورت صورت گيرد.
ارتباط يک نماينده با مردم چطور بايد باشد؟
فردي که انتخاب شد بايد بتواند با مردم ارتباط لازم را برقرار کند. اگر قرار باشد که فاصله اي بين مردم و نماينده باشد، شان نمايندگي اجازه اين عمل را نخواهد داد. اگر فاصله افتاد و شخص از نياز و مشکلات منطقه خود بي خبر شد اين نماينده نمي تواند به درستي به وظايف خودش عمل کند. به اين نکته نيز بايد توجه داشت که از يک نماينده نبايد انتظاراتي داشت که مربوط به شان قانوني او نيست. و اين مهم است که بپذيريم يک نماينده مدير اجرايي نيست. ايشان فقط مي توانند فرصت لازم را براي پيگيري مشکلات در اختيار ما قرار دهند و راه رسيدن به رفع مشکلات، بودجه و امکانات را براي مديران استاني هموار کند. اما نمي تواند دخالت در قوه مجريه و يا ساير نهادها داشته باشند. راه حل مسائل خصوصي مردم در دست نماينده نيست! مردم هم توجه کنند که مشکلات را از مسير قانوني خودش حل کنند و بدانند که حد و وظيفه نمايند تا کجاست. تقاضاهايي از نماينده نداشته باشند که منع قانوني داشته باشد. هر نهاد ضوابط خاص خود را بايد طي کند. البته خود نماينده نيز بايد توجه داشته باشد که چه وظايف قانوني را به عهده دارد.
مطالبات فرهنگي از يک نماينده در قالب چه موضوعاتي بايد باشد؟
در جامعه فرهنگ سازي نشده است و بيشترين خواسته مردم از مسئولان و نمايندگان نياز و خواسته هاي اقتصادي است. اين درحالي است که نياز فرهنگي جامعه ما بيشتر است. اگر قرار است که مسائل اقتصادي و سياسي ما به صورت ريشه اي حل شود اول بايد مسائل فرهنگي لحاظ شود. بايد فرهنگ سازي شود تا مشکلات مرتفع شود. بنابراين يک نماينده و حتي ساير مسئولان استان ابتدا بايد در اجراي فرهنگ اسلامي تعهدي در خود احساس کنند و در عمل به دنبال گسترش فرهنگ اسلامي باشند. اگر اين فرهنگ نهادينه نشود انحرافات موجود در نهادها و در بين مسئولان خطرناک مي شود. بنابراين پيوست فرهنگي در لوايح، طرح ها و پروژه هاي مختلف استاني بايد در اولويت کارها باشد. وقتي در تمام نهادها و ادارات رديف بودجه فرهنگي لحاظ مي شود اين نشان از اهميت فرهنگ است. البته بايد اضافه کرد که اين امر اختصاص به جمهوري اسلامي ندارد. هر کشوري براساس فرهنگي که دارد در ارتقاي فرهنگ خودش تلاش مي کند.
بيشتر مشکلات اقتصادي و سياسي ما به علت بي توجهي به فرهنگ است. در بعضي مواقع فرهنگ را با نگاه نقادي تفسير مي کنند که اين اصلا درست نيست! ما داراي فرهنگ غني اسلامي هستيم. همانطور که انقلاب ما يک انقلاب فرهنگي بود. همه مسئولان بايد با همان ديدگاه اسلام نابي که حضرت امام خميني(ره) مطرح کردند پيگير فرهنگ اسلامي و انقلابي باشند. ما در استان در اين زمينه مشکلات بسياري داريم. چه مسائل فرهنگي اجتماعي و چه مسائل ارزشي ما متاسفانه کمرنگ شده اند. بايد توجه شود که چه بسا مسئولان در جهت رفع اين مشکلات تلاش نکرده اند. اين کوتاهي ها علت ايجاد معضلات فرهنگي واجتماعي زيادي است که در استان مشاهده مي شود.
مهمترين مشکل استان که يک نماينده بايد در اولويت کاري خود قرار دهد چيست؟
حل مشکل فرهنگي در استان از مهمترين مسائل است که يک نماينده مي تواند تلاش کند تا اين مشکل مرتفع شود. برخلاف اينکه هميشه مسائل اقتصادي مد نظر است، مسائل فرهنگي يک قدم جلوتر از مسائل اقتصادي بايد باشد.
استان گلستان به علت ويژگي هاي خاصي که دارد در هر دو بعد فرهنگي و اقتصادي دچار مشکلاتي است. و اين مي طلبد که کانديداها براي رفع مسائل فرهنگي و اقتصادي در اين استان برنامه داشته باشند. برنامه اي که نه بلند نظرانه و شعارگونه باشد و نه اينکه به علت کم ارزش بودن نتواند کار درستي انجام دهد و از مشکلات بکاهد. در واقع برنامه بايد واقع بينانه باشد تا مشکلات حل شود.
نظر شما در رابطه با بخشي نگري برخي از نمايندگان چيست؟
اين خيلي مهم است که يک نماينده بخشي نگري نداشته باشد و هر طرحي چه کشوري و چه استاني به تصويب مي رسد ابتدا نيازها لحاظ شده سپس به تصويب برسد. بايد يک اولويت بندي صورت گيرد. به عنوان مثال اگر جايي مي خواهند بيمارستاني احداث کنند ابتدا بررسي کنند که مکان ساخت آن کجا باشد بهتر است، نياز در کدام منطقه بيشتر است. اگر قرار باشد که اين عمل با فشار نهاد يا مسئولي در جايي که برخلاف مصلحت استان است بروز کند و يا صرفا براي دوره خاصي که اين نماينده در راس کار است انجام شود اين عمل بودجه هاي کلان کشور را به هدر مي دهد که اگر در جاي ديگري خرج مي شد نتيجه مطلوبي مي داشت.
کلام آخر؟
در انتخاب يک نماينده که در مرکز قانون گذاري و تصميم سازي قرار مي گيرد دقت شود. کساني وارد اين کرسي ها نشوند که زمينه نفوذ دشمن را فراهم کنند. افرادي روي کار بيايند که از روحيه استقامت و ايستادگي در برابر دشمن برخودار باشند. ما همواره نيازمند روحيه بسيجي، جهادي، ايستادگي و استکبارستيزي هستيم. مردم دقت نمايند که اين احتمال هست بعضي ها براي فريب افکار عمومي شعار هاي فريبنده اي چون چرا جنگ؟ چرا بايد با دنيا درگير شويم و... سر دهند که همه اينها قصد فريب افکار عمومي را دارند. نظام ما هرگز به دنبال جنگ نبوده و نخواهد بود اما هيچوقت هم تسليم زورگويي نخواهد شد. اين به معناي جنگ طلبي نيست بلکه اين دفاع از ارزش هاي اسلامي وملي است. اگر قرار باشد زورگويان عالم اهدافشان را با جنگ دنبال کنند ما همچنان ايستاده ايم و از جنگ نمي هراسيم. همانطور که دستور اسلام است که يک مومن بايد خودش را براي حکم جهاد آماده نگه دارد. چه جهاد نظامي و چه جهاد در ساير موارد آن باشد.

رقيه بشارت نيا

 

منبع: پژواک سخن