خبرگزاری شبستان: مدیرکل راه آهن شمالشرق ۲ گفت: سیلوی بارگیری غلات در ایستگاه راه آهن گرگان توسط بخش خصوصی و با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شد.

به گزارش کناره، محمدرضا قربانی، مدیرکل راه آهن شمالشرق 2 امروز (14 آبان) در مراسم کلنگ زنی سیلوی بارگیری غلات در ایستگاه راه آهن گرگان با بیان اینکه افتتاح خط ریلی سراسری در سال 93 موجب دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای خلیج فارس شده است، گفت: از زمان بهره برداری از این مسیر 6 میلیون و 775 هزارتن به بار شبکه موجود اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در زمان آغاز فعالیت اداره کل شمالشرق 2 در زمینه زیرساخت ها مشکلات زیادی وجود داشت، یادآور شد: در سال 93 و در زمان آغاز به کار این اداره کل 35 کیلومتر از مسیر خط برای عبور قطارهای آسیای میانه کامل نبود که با اعتبار 107 میلیارد تومانی که جذب کردیم این کار انجام شد.

مدیرکل راه آهن شمالشرق 2 ادامه داد: در عین حال مجبور شدیم خط دوم را کلنگ زنی کنیم که مسیر 35 کیلومتری دو خطه شود. همچنین در آینده هم از بندرگز به ساری برای حمل مسافری مسیر را دوخطه کنیم.

وی گفت: با افتتاح و راه اندازی این پروژه سرعت قطار از 50 به 120 کیلومتر افزایش خواهد یافت. علاوه براین در این مدت چهار دستگاه ریل باس صفر کیلومتر برای مسیر گرگان به پل سفید و یک ریل باس هم برای مسیر گرگان به اینچه برون خریداری و فعال شده است.

قربانی افزود: بازسازی کارخانه تعمیرات واگن بندرترکمن با اعتبار 25 میلیارد ریال از دیگر اقداماتی بود که در این مدت انجام شد. همچنین به دنبال این هستیم که اعتباراتی را برای بازسازی واگن های مسافری در این شهرستان دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه با افتتاح خط عریض ریلی شاهد افزایش صادرات و ترانزیت از این مسیر ریلی خواهیم بود، اعلام کرد: بعد از گذشت حدود 2.5 سال از آغاز به کار این اداره کل 10 درصد واردات کشور را در بخش ریلی به خود اختصاص دادیم.

قربانی درباره کلنگ زنی سیلوی بارگیری غلات در ایستگاه راه آهن گرگان، گفت: بزرگترین سیلوی بارگیری غلات امروز توسط بخش خصوصی با سرمایه گذاری 80 میلیارد ریال کلنگ زنی شد.

وی افزود: در استان سالانه بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تن گندم به سایر مناطق کشور ارسال می شود که 200 هزار تن آن با ریل جابه جا می شود. یکی از مشکلات ما این بود که نمی توانستیم بیشتر از این حجم بارگیری کنیم اما با افتتاح این سیلو ظرفیت بارگیری روزانه به  6 هزار تن خواهد رسید.

قربانی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم این حجم از گندم را از راه آهن گرگان به سایر نقاط کشور حمل کنیم، نیاز به احداث 12 خط اضافه داریم که قرار شد 40 میلیارد تومان برای این پروژه به استان اختصاص داده شود.

منبع:شبستان

انتهای پیام/