مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه پَسروی آب دریای خزر و خلیج گرگان باعث بازماندن فعالیت بنادر گز و ترکمن شد، گفت: بنادر گز و ترکمن به گِل نشستند.
به گزارش کناره به نقل از فارس، سه بندرگاه در سطح استان گلستان داریم بنام بندرگز، بندرترکمن و بندر خواجهنفس است و با توجه به اینکه استانهای گلستان، گیلان و مازندران در شمال کشور ایران قرار دارند و کریدور اقتصادی روسیه و ایران و همچنین هندوستان است بر آن شدیم تا وضعیت فعالیتهای اقتصادی استان گلستان را در بخش بندرگاهی برسی کنیم.
با توجه به اینکه بندرگاههای ترکمن، گز و خواجهنفس از گذشته فعالیتهای بسیار خوبی از نظر اقتصادی داشتند درصد آن شدیم تا دلیل اینکه تا این لحظه این بنادر فعال نیستند را بررسی کنیم زیرا دهها سال است که این بنادر از نظر اقتصادی فعالیتی ندارند.
در گفتوگوی تفصیلی که خبرنگار فارس با اللهیار اسعدی مدیر بنادر دریانوردی گلستان صورت گرفت میخواهیم دلیل اینکه تا این لحظه بنادر ترکمن و گز از لحاظ اقتصادی فعال نبودند را بررسی کنیم.
فارس: دلیل اینکه تا این لحظه بنادر ترکمن و گز از لحاظ اقتصادی فعال نبودند را بیان کنید؟
اسعدی: بنادر ترکمن و گز از قدیمیترین بنادر خزر و مازندران است که در گذشته بسیار دور مراودات تجاری از این دو بندرگاه انجام میگرفت و دولت وقت در سال 1373 به این نتیجه رسید که بنادر استان گلستان را احیا کنند.
بنادر ترکمن و گز در سال 1373 با پارامترهای دریایی در استان گلستان شناخته شد و مکانسنجی این بنادر احیا گردید که متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل مسدود شدن دو کانال منتهی به خلیج گرگان که چاپاقلی و خزینی است راهآبی از دریای خزر به واسطه این 2 کانال داشتیم.
هنگامی که این دو کانال مسدود شدند تقریبا خلیج گرگان کمآب شد و متاسفانه از سال گذشته پَسروی آب دریای خزر و به تبع آن خلیج گرگان را سبب شد و منجر به بازماندن فعالیت این بنادر گردید.
بنادر گز و ترکمن به گِل نشستند و پَسروی آب دریای خزر و خلیج گرگان و همچنین مسدود شدن دو کانال باعث شد که این بنادر از فعالیت اقتصادی باز بمانند.
فارس: زمانی بندر خواجهنفس برای فعالیتهای اقتصادی بر روی زبانها افتاد اما چند سالی است که دیگر خبری از آن پروژه نیست دلیل آن را در چه عاملی میدانید؟
اسعدی: در سال 1385 بود که مدیران وقت گلستان و سازمان بنادر در این استان تصمیم گرفتند بندری بنام بندر خواجهنفس را جایگزین دو بنادر گز و ترکمن کنند سرمایهگذار پای کار آمد و مجوزهایی نیز صادر و در دو مرحله نیز تمدید شد.
با توجه به اینکه دولت، نماینده ولیفقیه گلستان و مجمع نمایندگان گلستان پشت این موضوع بودند تا بندر خواجهنفس را احیا کنند تا سال 1390 متاسفانه هیچ فعل و انفعالاتی بر اساس مجوزهای صادر شده از سازمان بنادر اتفاق نیافتاد و سرمایهگذار پای کار نیامد.
در سال 1390 تیم جدیدی وارد گلستان شدند و مذاکره کردیم و از سال 1390 الی 1393 درگیر تغییر و تحول سهام گذشته بندر خواجهنفس بودند و سرانجام در سال 1393 پای کار آمدند ولی متاسفانه فعل و انفعالاتی از سوی سرمایهگذار جدید هم صورت نگرفت و پسروی آب باعث شد که بندر خواجهنفس اکنون هم آبی در حوضچه و اسکله که پیشبینی شده بود ندارد سازمان بنادر اهتمام ویژهای دارد تا بخش خصوصی پای کار بیاید ولی متاسفانه بخش خصوصی پای کار نیامده است.
سازمان بنادر و دریانوردی گلستان مکان جدیدی بنام بندر سبز خزری در منطقه گمیشان را مکانسنجی کرده است که مطالعه صفر این بندرگاه را انجام دادیم و بندر سبز خزری منطقه گمیشان تنها نقطه مستعدی است که میتوانیم بندر بیخطر از لحاظ پسروی آب در منطقه گمیشان است.
وزیر راه و شهرسازی دستور ویژهای دادند که انشاءالله بندر سبز خزری در منطقه گمیشان به مرحله اکران عمومی و بینالمللی برسد.