عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص آزادسازی قیمت خودرو اظهار داشت: موضوع آزادسازی قیمت خودرو تبدیل به بحثی چالشی در کشور شده است که به راحتی نمی توان در خصوص آن اظهار نظر داشت اما موافق تبعیت قیمت ها از شرایط بازار و میزان عرضه و تقاضا هستم و موافق قیمت گذاری دستوری در شورایی خاص نیستم.

 

به گزارش کناره ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص آزادسازی قیمت خودرو اظهار داشت: موضوع آزادسازی قیمت خودرو تبدیل به بحثی چالشی در کشور شده است که به راحتی نمی توان در خصوص آن اظهار نظر داشت اما موافق تبعیت قیمت ها از شرایط بازار و میزان عرضه و تقاضا هستم و موافق قیمت گذاری دستوری در شورایی خاص نیستم.

رامین نورقلی پور در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص تعلل اعلام قیمت های جدید خودرو گفت: نوسانات شدیدی که در حوزه ارزش پول ملی رخ داد، قطعه و خودروسازان را متحمل زیان های شدید مالی کرد لذا عرضه خودرو میبایست با توجه به هزینه کرد خودروسازان و محاسبه سود معقول و منطقی صورت پذیرد اما در حال حاضر با ارتباط دادن مسائل مختلف به این موضوع عملا این اتفاق در کشور نمی افتد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به واقعیت های کنونی کشور عرضه خودرو با قیمت های کنونی خودروسازان را متحمل ضرر و زیان کرده است لذا میبایست قیمت خودرو تجدید نظر شود اما باید این موضوع را نیز مد نظر قرار داد که اقتصاد کشور دست خوش نوسانات شدید بوده لذا در خصوص آینده بازار نمی تواند نظر قطعی داد.

وی در ادامه تصریح کرد: چنانچه کماکان شورای رقابت تصمیم گیرنده قیمت خودرو باقی بماند، باید مکانیسمی با معیارهای شناور در نظر گرفته شود تا خودروسازان بر اساس متغیر های بازار بتوانند بدون تاثیر از تصمیم گیری های کوتاه مدت شورای رقابت پاسخگوی نیاز بازار باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی کشور از دو بخش قطعه ساز و خودروساز تشکیل شده است گفت: شرایط پیچیده ای که صنعت خودرو گرفتار آن شده در دنیا کم سابقه است لذا چنانچه تجدید نظر عاجل در خصوص قیمت خودرو صورت نگیرد خودروسازان نیازمند حمایت های وسیع تر دولت خواهند بود کما اینکه تا این لحظه نیز پایداری صنعت خودرو بدون حمایت های دولت امکان پذیر نبود.

نورقلی پور خاطرنشان کرد: قطعا آسیب خودروسازان، آسیب قطعه سازان را در پی خواهد داشت که موقعیت شغلی خیل عظیم مجموعه نیروی انسانی را به مخاطره خواهد انداخت و زمینه ساز بحرانی بزرگ در حوزه بیکاری کشور خواهد شد لذا در شرایط کنونی کشور، حفظ خودروسازی کشور و به تبع آن حفظ اشتغال نیروی انسانی مرتبط با آن در گرو حمایت های گسترده دولت است زیرا در شرایط فعلی خودروسازان امکام بقا و ادامه مسیر ندارند.

وی در خصوص مشکلات قطعه سازان گفت: در کنار تحریم های خارجی، متاسفانه با دست خود تحریم های داخلی وضع کرده ایم و در واقع تصمیمات مدیران ارشد کشور و دستگاه های نظارتی و قوه قضائیه دست تولیدکنندگان و صنعتگران را بسته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به توانمدی قطعه سازان کشور گفت: نگاه بدبینانه دستگاه های نظارتی مبنی بر قاچاق کالا و ارز، قطعه سازان توامند کشور را در واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز با مشکل مواجه کرده است لذا میبایست مسیری ویژه خارج از بروکراسی های پیچیده تخصیص ارز و ثبت سفارش راه اندازی شود تا قطعه سازان بتوانند کالای مورد نیاز را به راحتی و در اسرع وقت از گمرکات کشور وارد کنند زیرا در غیر اینصورت، روند تولید در کشور با چالش های جبران ناپذیری روبه رو خواهد شد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در خصوص ثبات قیمت خودرو گفت: با توجه به شرایط واقعی کشور، خودروسازان هر روز در حال زیان هستند لذا میبایست این حق را داشته باشند که قیمت کالای تولیدی را بر مبنای واقعی اقتصاد و با سود معقول با توجه به قیمت تمام شده کالا عرضه کنند. در حال حاضر قیمت کارخانجات خودروسازی 50 درصد قیمت واقعی آن است که ایجاد رانت و فساد گسترده در این حوزه کرده است و در واقع پول ناشی از تولید به جیب دلالان می رود نه تولید کنندگان.

رامین نور قلی پور در پایان تاکید داشت: شورای رقابت باید با در نظر گرفتن واقعیات، نسبت به واقعی سازی قیمت خودرو اقدام کند البته باید این نکته را نیز توجه داشت که خواهان گرانی و تورم در کشور نیستیم اما در عین حال با در نظر گرفتن واقعیات باید گفت، با ادامه روند فعلی صنایع خودرویی توان ادامه حیات را از دست خواهند داد.

منبع:خبرخودرو

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

نظرسنجی

تازه ترین اخبار