زنی که در حرفه خلبانی فعالیت میکند و با اعتماد بنفس خود مدارج عالی و موفقیت را پشت سر گزاشته است

به گزارش کناره ،  فهیمه احمدی دستجردی از معدود زنان خلبان در کشور است که توانسته با اعتماد به نفس و اتکا به توان خود مدارج ترقی را تا رسیدن به رتبه خلبانی طی کند. او حالا در ۳۵ سالگی در کنار هوانوردی، مسئولیت ریاست انجمن بانوان هوانورد ایران را برعهده دارد. با او در مورد نقش اعتماد به نفس زنان در رسیدن به مراتب اجتماعی و نقش مشارکت اجتماعی زنان به گفتگو نشستیم.

معیار رسیدن به موفقیت از نظر شما چیست و انتظارات اجتماعی در این زمینه چه نقشی دارد؟

در پاسخ به این پرسش معمولا می توان ۲ نوع پاسخ را مطرح کرد. معتقدم و باید بگویم که به عنوان مثال، من به نظر خودم موفق هستم اما این موفقیت را خودم در جایگاهی که اکنون دارم و در مقایسه با گذشته خودم، قائل هستم. ممکن است از نگاه جامعه، من فرد موفقی نباشم اما زمانی که به گذشته و هدفی که داشته ام فکر می کنم، خود را موفق می دانم.

من عاشق خلبانی و هوانوردی بودم. در دانشگاه مهندسی پرواز خواندم و مدت ها، به عنوان مهندس پرواز در کاکپیت (کابین خلبان) حضور داشتم اما به علت علاقه زیادی که به خلبانی داشتم، در کنار مهندسی، خلبانی خواندم و اکنون به عنوان خلبان هواپیمای مسافربری مطرح هستم. برای رسیدن به خلبانی و نشستن روی صندلی خلبان، تلاش زیادی کردم و در جامعه ای که خانم ها در هوانوردی، جایگاه عالی ندارند، توانستم به جایگاه خلبانی برسم. با نگاه به گذشته و تلاش هایم، به آرزویم رسیده ام و خود را موفق می دانم اما این را هم می‏دانم که در ابتدای راه هستم و برای رسیدن به موفقیت های بیشتر باید تلاشم را مضاعف کنم.

به نظر می رسد این همان خودباوری است که فرد را به موفقیت های بیشتر سوق می دهد.

بله باید نقاط قوت و ضعف خودمان را بشناسیم و با توجه به آنها، برای آینده مان یک استراتژی تهیه کنیم و براساس آن پیش رویم. اما نکته قابل توجه در نسبی بودن موفقیت است. هر شخصی برای خود یک هدف و نقطه موفقیت دارد که ممکن است برای شخص دیگر، موفقیت محسوب نشود. باید این موضوع را درک کرد و زندگی مان را در مسیری که می خواهیم ریل گذاری کنیم.

خودم برای ورود به هوانوردی مشکلات زیادی را تحمل کردم و زمانی که به جایگاهی رسیدم که توانستم با رسانه ها در ارتباط باشم، تصمیم گرفتم با همکاری چند نفر دیگر از بانوان موفق در هوانوردی که در شاخه های دیگر هوانوردی فعال هستند، تمرکز جدی بر حضور بانوان در هوانوردی داشته باشیم. تلاش داریم که در بانوان هوانورد، خودباوری را گسترش دهیم و به جامعه هوانوردی کشور هم بگوییم که هوانوردی یک شغل و تخصص است و دانش، زن و مرد نمی شناسد.

شما در سنین جوانی به مدارج اجتماعی رسیدید؟ به نظر شما سن تا چه اندازه در اعتماد به نفس زنان می تواند موثر باشد؟

سن از نظر من یک عدد است و موفقیت می تواند در هر سنی برای شخص رخ دهد. باید بگویم که یکی از دلایل بیان نکردن سن بانوان، نگرانی از قضاوت است. قضاوت در خصوص ارزیابی آنچه که یک زن می تواند در جامعه کسب کند و یا اگر هم قضاوتی در کار نباشد، اگر شخص به آن چیزی که در طول زندگی کسب کرده، افتخار کند، با شجاعت سن خود را بیان می کند. دلیل دیگر ترس از قضاوت شدن در مورد زیبایی است. ما در کمپینی که ایجاد کرده ایم می هواهیم بگوییم زنان باید اعتماد به نفس داشته باشند. کمپین «زیبایی در هر سنی» می خواهد به این موضوع بپردازند که زنان به توانمندیهای اجتماعی خود متکی باشند.

منظور شما توانمندی مالی، جایگاه اجتماعی یا شغلی است؟

به نظر من به این نکته بستگی دارد که در مورد چه شخصی صحبت می کنیم. اگر در مورد یک خانم که جایگاه شغلی و اجتماعی و یا اقتصادی خوبی دارد، می تواند ارزش مالی دست آورد مهمی باشد ولی باید به این مساله هم فکر کنیم که لزوما دست آوردهای انسان ها مالی و مادی نیست.

چه راهکاری برای افزایش اعتماد به نفس زنان در جامعه پشنهاد می کنید؟

به نظر من، وجود جریان های اجتماعی می تواند مفید باشد. مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی همچون کمپین، «زیبا در هر سنی» تاثیر زیادی دارد. می توانیم برای یکبار هم که شده به تلاش ها و زحمات و دست آوردهایمان فکر کنیم. آن وقت بهتر می توانیم همدیگر را درک کنیم و زندگی بهتری داشته باشیم.

زن ایرانی همواره در طول تاریخ، موفق بوده و صفحات تاریخ این کشور سرشار از چهره های شاخص در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی است و این موضوع باید ادامه یابد. کشور ما نیازمند حضور زنان در عرصه های مختلف است.امید دارم که بانوان، دختران و مادران این کشور به آنچه کسب کرده اند افتخار کنند و برای رسیدن به موفقیت های بیشتر از تلاش دست برندارند.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار