به‌رغم توافق عربستان، روسیه و آمریکا بر سر کاهش تولید نفت، دیشب طلای سیاه بی‌سابقه‌ترین افت بهای خود در تاریخ را تجربه کرد.

 

به گزارش کناره ،  پایگاه اینترنتی اکسپرس در مطلبی نوشت شب گذشته بهای نفت خام آمریکا در کاهشی بی سابقه در تاریخ به زیر صفر سقوط کرد. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا حدود ۱۴۷ درصد در هر بشکه کاهش یافت و به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. اتفاقی که تاکنون در تاریخ بی سابقه بوده است.

پایگاه اینترنتی اکسپرس در تحلیلی به چرایی این رویداد بی سابقه در بازار جهانی نفت پرداخت.

تولیدکنندگان نفت خام آمریکای شمالی به دلیل عرضه بی سابقه، با حجم بالای ذخایر مواجه بودند و فضای لازم برای ذخیره آن را در اختیار نداشتند. علت این امر، همه گیری ویروس مرگبار کرونا است که نظام حمل و نقلی را متاثر و مختل کرده است.

این افت بی سابقه تاریخی قیمت نفت باعث شد تولیدکنندگان نفت مجبور شوند به منظور جلوگیری از سرریز ذخایر خود و ایجاد فضا برای تولیدات بعدی،  به مشتریان خود برای قراردادهایشان پول بپردازند. در آمریکا و دیگر جاها، تولیدکنندگان نفت خام به منظور بقای خود تصمیم به کاهش تولید گرفتند. با این حال همچنان میزان تولید نفت بیشتر از تقاضای آن است، این همان واقعیتی است که به تداوم کاهش بهای نفت بر اساس یک اصل اقتصادی ساده کمک می‌کند.

تاسیسات ذخیره سازی نفت آمریکا در تلاش برای مقابله با عرضه بیش از تقاضای نفت هستند و این موضوع بیش از پیش به افت بهای نفت را تشدید خواهد کرد.

قیمت منفی نفت، پدیده‌ای بی‌سابقه در طول تاریخ است و بدین معنی است که تولیدکنندگان آمریکایی نه تنها آماده تحویل رایگان محموله‌های نفتی به مشتریان هستند، بلکه ۳۷ دلار به ازای هر بشکه پول نیز می‌دهند تا محموله‌ها را به اصطلاح «رد کنند».

بر اساس اطلاعات منتشره، روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت در آمریکا تولید می‌شود، اما کاهش تقاضایی نفتی در این کشور و در سطح جهانی به حدی است که همانند قبل برای این مقدار عرضه مشتری وجود ندارد. در چنین مواقعی دولت معمولا نفت مازاد را خریداری و انبار می‌کند، اما مسئله دردسرساز این است که انبار‌های ذخیره سازی در آمریکا سرریز شده اند.

از سوی دیگر در طی بحران دو ماه گذشته در بازار جهانی نفت، روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت مازاد وارد بازار‌ها می‌شد که عملا نیاز به نفت آمریکا در کشور‌های دیگر را غیر ضروری می‌کرد. از سوی دیگر ۱۶۰ میلیون بشکه نفت در جهان بر روی نفتکش‌ها انبار شده و عملا امکان انبار کردن بیشتر روی نفتکش‌های خالی نیز وجود ندارد. در چنین شرایطی تولید کننده نفت تنها دو راه پیش رو دارد: توقف تولید و یا فروش رایگان و حتی با پاداش به مشتری.

در مواردی قطع زنجیره تولید نفت هزینه بیشتری برای تولید کننده در مقایسه با فروش رایگان آن به خریدار دارد؛ بنابراین تولیدکنندگان نفتی آمریکا با امید به آینده تلاش می‌کنند در کوتاه مدت با دادن ۳۷ دلار به خریدار، ذخایر نفتی خود را تخلیه کنند.

سی ان بی سی به نقل از کارشناسان نفتی گزارش داد سونامی نفت به دلیل «شوک تقاضا» در این صنعت به حرکت در مسیر سیستم توزیع جهانی ادامه می‌دهد. بنا به گفته تحلیلگران، برای داشتن تصویر درستی از این سونامی باید بدانید که میزان تقاضای نفتی پیش از این جریان، حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بوده است. اما اکنون به ۷۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است؛ بنابراین بازار نفتی روزانه با ۲۵ میلیون بشکه مازاد روبرو بوده که شوک تقاضای نفت را باعث شد. این شوک تقاضا از طریق سیستم در جریان است.

روز دوشنبه به معاملگران نفتی ۴۰ دلار برای هر بشکه نفت خام پرداخت شد و دلیل آن نیز افت ناگهانی در تقاضای جهانی نفت، به دلیل فشار ناشی از همه گیری ویروس کرونا بود که برای اولین بار در تاریخ قیمت نفت را به زیر صفر رساند. تحلیلگران پیش بینی می‌کنند آنچه بازار انرژی به ما می‌گوید این است که تقاضا به این زودی‌ها به سطح سابق خود برنمی گردد و عرضه بیش از تقاضا همچنان ادامه خواهد داشت.

به نوشته اکسپرس، به طور معمول نفت به عنوان یکی از شاخص‌های تورم شناخته می‌شود، اما می‌تواند به عنوان شاخصی برای فعالیت‌های اقتصادی نیز دیده شود. اگر این افت قیمت نفت باعث شود افراد بیشتری به پمپ بنزین‌ها مراجعه کنند آن را باید اتفاقی خوبی دانست، اما این امر مستلزم بیرون آمدن مردم از خانه هایشان است که با توجه به همه گیری کرونا چندان محتمل نیست.

برغم کاهش قیمت نفت به زیر صفر، بهای تحویل آن در ماه ژوئن (خرداد-تیر) بالای ۲۰ دلار تعیین شده است؛ بنابراین تولیدکنندگان نفتی آمریکا با چشم داشتن به بهبود بازار نفت، زیان کوتاه مدت تخلیه ذخایر نفتی خود را متحمل شده اند. به ویژه اینکه بر اساس توافق گروه اوپک پلاس، تولید جهانی نفت در ماه آینده ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد و کاهش محدودیت‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا می‌توانند بار دیگر به کمک رونق این بازار بیاید.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار