اقدام ایران در توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی تردید‌هایی را درباره توانایی انگلیس برای حفاظت از کشتی‌هایی ایجاد کرده است که با پرچم این کشور تردد می‌کنند.

 به گزارش کناره، اقدام ایران در توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی تردید‌هایی را درباره توانایی انگلیس برای حفاظت از کشتی‌هایی ایجاد کرده است که با پرچم این کشور تردد می‌کنند.

یک فرمانده نیروی دریایی سابق در انگلیس ابراز نگرانی کرده است که مالکان برخی کشتی‌های بازرگانی شاید تصمیم بگیرند پرچم قرمز رنگ مشهور انگلیس را کنار بگذارند!

پلی بویکو (Polly Boiko) خبرنگار شبکه تلویزیونی راشا تودی در این باره گزارش داد: وقتی که پای کشتیرانی بازرگانی به میان می‌آید، عملکرد انگلیس بسیار عالی است!

پس از کنایه خبرنگار راشا تودی به کشتیرانی بازرگانی انگلیس فیلمی کوتاه به این مضمون درباره کشتیرانی انگلیس پخش شد: «ما به عنوان یک کشور (انگلیس) به طریقی فزاینده متکی به تامین بی وقفه نفت، گاز و مواد خام به بنادر ما (انگلیس) هستیم. حفاظت از جریان تردد این منابع انرژی و تضمین باز بودن مسیر‌های تجاری و امنیت برای آن‌ها اهمیت دارد.

هر ساله شش میلیون تُن محموله و پنج میلیون کانتینر از بنادر انگلیس جابجا می‌شوند یعنی بیش از ۹۰ درصد تجارت انگلیس از طریق کشتی‌ها مبادله می‌شود».

پس از پخش این فیلم کوتاه، خبرنگار راشا تودی گفت: از روز‌های امپراطوری انگلیس یعنی زمانی که شرکت ایست ایندیا (هند شرقی) محموله‌های چای، ادویه، پنبه و ابریشم را با کشتی‌ها به قاره اروپا می‌آورد، ناوگان کشتیرانی بازرگانی انگلیس با پرچم قرمز رنگ این کشور، برای مدت‌های مدیدی نشانه افتخار برای کاپیتان کشتی‌ها محسوب می‌شد.

حدود چهار هزار و پانصد کشتی یا مستقیما در انگلیس ثبت شدند یا از طریق جبل الطارق، کِیمِن آیلند و ویرجین آیلند (به صورت غیر مستقیم) در انگلیس ثبت شدند. در واقع پرچم مشهور و قرمز رنگ انگلیس به عنوان یکی از معتبرترین ناوگان کشتیرانی بازرگانی در جهان محسوب می‌شود که از بهترین حفاظت‌ها برخوردار است، اما شاید از این به بعد اینگونه نباشد که در این صورت خبری بد برای انگلیس خواهد بود.

دریاسالار الکس برتون فرمانده سابق نیروی دریایی سلطنتی انگلیس می‌گوید: افول جایگاه انگلیس به عنوان قلب کشتیرانی بازرگانی، افولی فاجعه آمیز و غیرمعقول خواهد بود و جایگاه انگلیس به عنوان کشور پیشتاز جهان در عرصه دریایی را تضعیف خواهد کرد.

خبرنگار راشا تودی گفت: کشتی‌های بازرگانی انگلیس از جمعه گذشته - یعنی زمانی که مقامات ایران کشتی «استنا ایمپرو» را که با پرچم انگلیس تردد می‌کرد در مسیر حرکت به سمت عربستان سعودی توقیف کردند - در حالت آماده باش قرار گرفته اند. به این اقدام به دید اقدام تلافی جویانه نگریسته می‌شود. مقامات جبل الطارق کشتی گریس وان را توقیف کردند.

گریس وان، اَبَر نفتکش ایرانی است که خدمه آن متهم شده اند که با این کشتی عازم سوریه بودند درحالیکه این اقدام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا بود! ایران چنین چیزی را تکذیب کرده است.

با توجه به اختلاف لندن و تهران بر سر کشتی‌های خود، پرچم قرمز رنگ انگلیس از وضعیت «تضمین حفاظت برای کشتی ها» به «طرد شدن از سوی کشتی ها» در حال تغییر است.

کارشناسان کشتیرانی می‌گویند با توجه به تنش‌های سیاسی در خلیج فارس بسیاری از مالکان و بهره برداران کشتی‌ها قصد دارند پرچم کشتی‌های خود را تغییر دهند و نمی‌خواهند که به وسیله قایق‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توقیف شوند!

روابط بین تهران و پکن روابطی مثبت است و برای مثل هر کشتی که با پرچم چین حرکت کند شاید بتواند راحت‌تر از طریق خلیج فارس حرکت کند و احتمال بروز حادثه برای آن کمتر باشد.

روی هم رفته پرچمی که روی کشتی‌ها نصب می‌شود «پرچم مصلحت» نام دارد. هفته گذشته به ما نشان داد که پرچم قرمز رنگ انگلیس پرچمی است که برای بسیاری از کشتی‌های بازرگانی به «پرچم مضرت» برای عبور از تنگه هرمز تبدیل شده است.

مارک گری (Mark Gray) موسس و مدیر شرکت ام ان جی مَریتایم در گفتگو با راشا تودی گفت: تغییر دادن پرچم کشتی‌ها نسبتا آسان است. شما پرچم کشتی خود را تغییر می‌دهید تا از مزایای پرچم جدید استفاده کنید. در اکثر موارد تغییر پرچم به علت این موضوع است که پرچم جدید هزینه کمتری دارد، اما در زمان بروز تنش‌ها، شاید شما به پرچم خاصی تغییر دهید تا از حافظت بیشتری برخوردار شوید یا اینکه خطر برای کشتی‌های خود را کاهش دهید.

بسیار جالب است که در دهه ۱۹۸۰ پرچم انگلیس افزایش زیادی در کشتی‌ها داشت، چون نیروی دریایی سلطنتی انگلیس از کشتی‌های با پرچم انگلیس حفاظت می‌کرد، ولی مثلا پرچم لیبریا از حفاظت زیادی برخوردار نیست. هم اکنون حرکت کشتی‌ها با پرچم انگلیس مخاطرات بالایی دارد و برای من تعجب برانگیز نخواهد بود که افراد بخواهند از این پرچم فاصله بگیرند.

انتهای پیام/

تازه ترین اخبار