مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: متوسط بارندگی این استان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ تیرماه حدود ۷۱۳ میلی متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته و درازمدت به ترتیب ۷۴ و ۶۸ درصد بیشتر شد.

به گزارش کناره به نقل از  روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، حسن فرازجو اظهار داشت: هفته گذشته و با فعالیت ۳ روزه یک سامانه ناپایدار در استان در حوضه خلیج گرگان ایستگاه باران سنجی باغو ۸۸ میلی متر، وطنا ۱۱۷ میلی متر، در حوضه قره سو ایستگاه سیاه آب ۱۵۵ میلی متر، حوضه گرگانرود در ایستگاه فاضل آباد ۵۰ میلی متر، در ایستگاه ها گالیکش ۱۳ و در پارک ملی گلستان حدود ۱۹ میلی متر بارندگی ثبت شد.

به گفته وی کمترین میزان بارش ثبت این مدت نیز مربوط به حوضه اترک با حدود ۳ میلی متر باران بود.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان افزود: با توجه به ماهیت بارش های تابستانه که معمولاً با شدت بالا و مدت زمان کوتاه به وقوع می پیوندد و شرایط توپوگرافی استان احتمال آبگرفتگی و وقوع سیلاب ناگهانی در مناطق کوهستانی و در اثر بارش های تابستانه وجود دارد.

گلستان در گذشته های نه چندان دور منطقه ای پرآب و بارانی به حساب می آمد اما در سال های گذشته با کاهش معنادار بارش و کم توجهی به مصرف بهینه آب، تسلیم بحران خشکسالی شده است.
چندی قبل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفته بود: تغییر اقلیم طی ۱۵ سال اخیر این استان را در خطر بیابانی شدن قرار داده است.

ابوطالب قزلسفلو اظهار داشت: به هم ریختگی چرخه هیدرولوژیکی، کاهش بارش، تبخیر زیاد، افزایش دما و تجربه دمای ۵۰ درجه سانتیگراد و باران های رگباری و نقطه ای از سال ۱۳۸۰ به بعد از جمله عواملی بوده که گلستان را به شدت آسیب پذیر کرده است.

وی افزود: هرچند زمین با پدیده گرم شدن مواجه است اما بیش از آن عوامل محلی همچون تخریب منابع طبیعی بویژه جنگل ها و استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی باعث تغییر اقلیم در گلستان بوده، بطوری که اکنون تعداد روزهای بارندگی در سال کم، اما شدت بارش بیشتر شده است.

با توجه به مشکلات فراوان گلستان در حوزه تامین آب و استمرار خشکسالی؛ تنها راه کاهش آسیب های این بخش، مدیریت مصرف بویژه در حوزه کشاورزی و خانگی است.

همچنین استفاده بهینه از منابع آبی موجود در گلستان، ضرورت سرمایه گذاری بیش از گذشته در جمع آوری آب های سطحی، کشت محصول های کم آب طلب، هدایت زراعت به آب سبز (کشت در فصل پرباران)، ساماندهی ۱۶ هزار حلقه چاه غیرمجاز، نظارت برمصرف بویژه در بخش کشاورزی، اجرای طرح های زهکشی اراضی و توسعه اجرای آبیاری تحت فشار و توجه بیش از گذشته به اجرای طرح های آبخیزداری را می طلبد.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار